가맹사업거래에서의 정보공개제도에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study of the Information Disclosure System of Franchise Transaction
- Abstract
- A Study of the Information Disclosure System of Franchise Transaction
Seong Eun Kim
Department of Law, The Graduate School,
Pukyong National University
Abstract
As today's capitalist economic system has engaged in active economic activities and gone through an endless change in society, new sales strategics or distribution techniques, etc. have been developed, which has led to a creation and constant progress of new forms of management
One of the most representative management forms which have emerged is franchising, which is establishing a firm footing in modern commercial relationship.
After franchise transactions came into being in America, the system was introduced to Korea in the 1980s and has made rapid progress for the past thirty years. In proportion to the increase, a variety of legal problems came to the surface. That is why the Fair Franchise Transactions Act was enacted in 2002 so as to prevent unfair transactions in franchise transactions. There have been a number of amendments since then.
Franchise transactions refer to the transaction relation in which the franchisor who developed business secrets including the company name, the trademark and service certificates, etc., and his or her unique and original business system allows the franchisee to run a store with the same business appearances and business methods, and the franchisee has to pay for the general support of business from the franchisor.
In this franchise transactions, the franchisor has to offer some important information in relation to the actual condition of his or her business and the franchise agreement to a prospective franchisee at a franchise-contract stage, which is referred to as the information disclosure system. The Franchise Transactions Act revised in 2007 newly established and has been operating the registry system of uniform franchise offering circular.
The franchisor offers important information to his or her franchisee in the form of documents, which cover the current situation of the business of the franchisor, the careers of the officials, the burden of the franchisee, the conditions of business activities, and the education and training of the franchisee. This is dubbed 'uniform franchise offering circular,' which begins with certificates and should be drawn up in accordance with the mentioned items of 'attached table 1' in relation with Article 4 (1) of the Decree of the Fair Franchise Transactions Act. In connection with the period of offering 'Uniform Franchise Offering Circular,' Korea's Fair Franchise Transaction Act fixes 14 days for consideration.
The information disclosure system associated with franchise transactions serves as a special protective device for protecting the prospective franchisees who are in a relatively weaker position when compared with the franchisor in case the parties concerned have concluded a contract.
Accordingly, a lot of efforts and researches should be made in relation to this system so that rational and fair contracts may be concluded, further researches will hopefully contribute to the development of sound and fair franchise transactions
Key Words : Franchise, Franchise Transactions, Franchisor, Franchisee, Fair Franchise Transactions Act, Information Disclosure System, Uniform Franchise Offering Circular
- Author(s)
- 김성은
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 정보공개제도
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10013
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955773
- Alternative Author(s)
- Kim, Seong Eun
- Affiliation
- 부경대학교대학원 법학과
- Department
- 대학원 법학과
- Advisor
- 김두진
- Table Of Contents
- < 목 차 >
Abstract
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 목적 1
제 2 절 연구의 범위와 방법 4
제 2 장 가맹계약의 법적기초 6
제 1 절 가맹계약의 의의 6
Ⅰ. 용어의 정의 6
Ⅱ. 가맹계약의 정의 7
1. 미국 프랜차이즈 협회의 정의 7
2. 영국 프랜차이즈 협회의 정의 8
3. 미국 연방거래위원회의 정의 8
4. 프랜차이즈 및 사업기회에 관한 통일법의 정의 9
5. 우리나라 현행법상의 정의 10
1) 상법의 규정 10
2) 불공정거래행위기준고시 12
3) 가맹사업법의 규정 13
4) 유통산업발전법의 규정 13
5) 학설에서의 정의 14
Ⅲ. 소결 15
제 2 절 가맹계약의 요건 16
Ⅰ. 가맹본부와 가맹점사업자의 독립성 16
Ⅱ. 가맹본부의 통제와 조력 17
Ⅲ. 영업표지 등의 사용 19
Ⅳ. 가맹금의 지급 21
제 3 절 가맹계약의 경제적 기능과 상호협력의 중요성 23
Ⅰ. 순기능 24
1. 가맹본부에게 유리한 점 24
2. 가맹점사업자에게 유리한 점 24
Ⅱ. 역기능 25
1. 가맹본부에게 불리한 점 25
2. 가맹점사업자에게 불리한 점 26
Ⅲ. 상호협력관계 27
제 3 장 가맹계약상의 정보공개제도 28
제 1 절 가맹계약상 정보공개의 개념 28
Ⅰ. 우리나라 가맹사업법상 정보공개제도 31
Ⅱ. 미연방거래위원회규칙 하에서의 정보공개제도 32
Ⅲ. 미국의 개별주법의 정보공개제도 33
제 2 절 가맹계약상 정보공개의 필요성과 기능 34
Ⅰ. 가맹계약상 정보공개의 필요성 34
Ⅱ. 가맹계약상 정보공개의 기능 35
제 3 절 정보공개서의 기재사항 36
Ⅰ. 정보공개서의 정의 36
Ⅱ. 정보공개서의 기재사항 37
1. 우리나라 가맹사업법상 정보공개서의 기재사항 37
1) 정보공개서의 표지 37
2) 가맹본부의 일반 현황 38
3) 가맹본부의 가맹사업 현황 39
4) 가맹본부와 그 임원의 법 위반 사실 등 40
5) 가맹점사업자의 부담 40
6) 영업활동에 대한 조건 및 제한 41
7) 가맹사업의 영업 개시에 관한 상세한 절차와 소요기간 42
8) 교육 · 훈련에 대한 설명 42
2. 미연방거래위원회규칙의 정보공개서 기재사항 43
1) 표지 43
2) 정보공개 항목 45
3) 최신자료 61
3. UNIDROIT의 Model Franchise Disclosure Law 62
1) 정보공개서의 전달 63
2) 공개되어야 할 정보 64
제 4 절 정보공개제도의 당사자 68
Ⅰ. 정보공개의무자 68
1. 우리나라 가맹사업법상 정보공개의무자 68
2. 미국 FTC Rule에서의 정보공개의무자 69
1) 가맹본부 또는 중개인 69
2) 가맹본부 또는 하부가맹본부 71
Ⅱ. 공개정보의 수령자 72
1. 우리나라 가맹사업법상 공개정보의 수령자 72
2. 미국 FTC Rule에서의 공개정보의 수령자 73
1) 가맹희망자 73
2) 기존의 가맹점사업자 74
3) 영업양도 74
4) 관할권의 범위 75
3. 가맹희망자에 대한 가맹본부의 조사권 76
제 5 절 정보공개의 시기 및 방법 77
Ⅰ. 정보공개의 시기 77
1. 가맹사업법에서의 숙고기간 77
2. 미국 FTC Rule의 "Personal meeting" 조항의 삭제 78
Ⅱ. 정보공개의 방법 79
1. 가맹사업법상의 정보공개 방법 79
2. FTC Rule의 전자문서에 의한 정보공개 81
3. NASAA의 인터넷 정보공개 82
제 6 절 가맹사업의 예상수익정보의 공개 83
Ⅰ. 가맹사업법상의 예상수익정보의 공개 83
Ⅱ. FTC Rule에서의 예상수익정보의 공개 85
Ⅲ. UFOC의 예상 수익에 기초한 청구권 86
제 7 절 가맹사업의 정보공개의무의 면제 88
Ⅰ. 가맹사업법상 정보공개의무의 면제 88
Ⅱ. FTC Rule에서의 정보공개의무의 적용면제 89
Ⅲ. UNIDROIT상 정보공개의무의 적용면제 90
제 8 절 가맹사업의 정보공개의무의 위반 91
Ⅰ. 가맹사업법에서의 공개의무 위반의 효과 91
Ⅱ. FTC Rule에서의 불공정 또는 기만행위 92
Ⅲ. 미국 주 가맹사업법상의 법적 조치 94
제 4 장 가맹사업법상 정보공개제도의 현황과 문제점 및 그 해결방안 95
제 1 절 가맹사업법의 주요쟁점 95
Ⅰ. 우리나라 가맹사업법의 변천 95
1. 가맹사업법의 제정 95
2. 가맹사업법의 개정 98
Ⅱ. 가맹사업상 정보공개제도의 최근 개정내용 99
1. "가맹희망자" 조항의 개정 99
1) 가맹희망자 조항에 대한 문제점 99
2) 개정내용 100
2. 숙고기간의 연장 100
3. 신설제도-정보공개서 등록제도 102
1) 등록제도의 내용 102
2) 등록의 취소 103
제 2 절 현행 가맹사업법의 문제점 및 개선방안 104
Ⅰ. 사전 정보제공 기간의 단축 104
Ⅱ. 정보공개서 등록제도의 가맹계약의 보조 자료로서의 활용 106
Ⅲ. 가맹본부 및 임원의 사생활 침해 문제 108
Ⅳ. 정보공개서 제공 면제사유의 확대 109
Ⅴ. 예상수익에 대한 정보공개의 개선 111
제 5 장 결론 116
< 참고문헌 >
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- Master
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