경관디자인이 관광지 이미지 및 추천의도에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effects of Landscape Design on Tourism Destination Image and Recommendation Intention: Focused on the Coastal Landscape of Haeundae Beach
- Abstract
- The Effects of Landscape Design on Tourism Destination Image and Recommendation Intention
- Focused on the Coastal Landscape of Haeundae Beach -
Yeo Hyun Youn
Major in Tourism Management
Graduate School of Business Administration
Pukyong National University
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effects of landscape design on tourism destination's image and recommendation intention, centering on Haeundae Beach, one of Busan's major coastal landscape, and to suggest a direction for landscape design policy to assess the landscape design of regions to be studied in the future and improve their qualities. To do this, comprehensive theoretical frameworks were formed before verifying the hypothesis of study.
The result of study shows the functional factors of Haeundae beach landscape design had the most significant effect on the diversity (cognitive
image) and stability (emotional image) factors of tourism destination's image. Also, according to the results of the effects of Haeundae Beach landscape image on its recommendation intention, the attractiveness factor of its cognitive image and the comfort factor of its emotional image had a significant effect on its recommendation intention.
Therefore, it would be effective to put more focus on these image factors in planning and setting up directions for landscape design in the future.
The significance of this study is to provide implications in seeking the directions of landscape design for the urban design or public design of regions to be studied in the future and enhancing the design of coastal landscape and the image of tourism destinations.
key words : landscape design, destination's image,
recommendation intention.
- Author(s)
- 윤여현
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 경관디자인 관광지 이미지 추천의도
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10024
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955784
- Alternative Author(s)
- Youn, Yeo Hyun
- Affiliation
- 부경대학교 경영대학원
- Department
- 경영대학원 경영학과관광경영전공
- Advisor
- 양위주
- Table Of Contents
- < 목 차 >
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 및 필요성 1
제 2 절 연구의 목적 3
제 2 장 이론적 배경 4
제 1 절 경관 4
1. 경관의 개념 4
2. 해안경관 5
2.1 해안경관의 개념 정의 5
2.2 해안경관의 유형 6
2.3 해수욕장 경관 7
제 2 절 디자인 8
1. 공공디자인 8
2. 경관디자인 10
3. 디자인 요소 11
제 3 절 이미지 13
1. 이미지의 개념 13
2. 관광지 이미지 15
3. 인지적 이미지와 정서적 이미지 18
제 4 절 추천의도 20
1. 행동의도 20
2. 추천의도 21
제 3 장 연구 모형 및 가설 설정 23
제 1 절 연구 모형 23
제 2 절 연구가설 설정 24
1. 경관디자인과 이미지와의 관계 24
2. 이미지와 추천의도와의 관계 26
제 4 장 연구 방법 29
제 1 절 변수의 조작적 정의 및 측정 29
1. 경관 평가 29
2. 경관디자인 30
3. 이미지 31
4. 추천의도 33
제 2 절 자료의 수집 및 분석 방법 34
1. 자료의 수집 34
1) 예비조사 34
2) 본 조사 34
2. 분석 방법 35
제 5 장 실증분석 36
제 1 절 표본의 특성 36
제 2 절 신뢰성 및 타당성 분석 36
제 3 절 연구 모형 및 가설 검증 42
1. 연구모형의 적합도 검증 42
2. 연구모형의 타당성과 신뢰성 검증 46
3. 가설 검증 48
1) 경관디자인과 이미지와의 관계 51
2) 이미지와 추천의도와의 관계 55
제 6 장 결론 및 제언 58
제 1 절 연구결과의 요약 및 논의 58
제 2 절 연구의 한계 및 향후 연구방향 61
참 고 문 헌 63
설 문 지 74
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 경영대학원 > 경영학과-관광경영학전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.