라이프스타일에 따른 해양스포츠 전진기지 활성화 전략에 관한 연구
- Abstract
- 라이프스타일에 따른 해양스포츠
전진기지 활성화 전략에 관한 연구
이 재 빈
부경대학교 대학원 체육학과
요 약
이 연구는 수영요트경기장(부산), 전곡마리나(경기도), 금호마리나 리조트(통영), 양양마리나(강원도) 등 국내 유명 해양스포츠 각종(단지․마리나, 보트계류장) 전진기지를 정기적으로 이용하는 이용자(동호인) 총 803명을 대상으로 연구자가 직접 현장을 방문하여 설문조사를 통해 이뤄졌다.
특히 신뢰성 검증에는 재검사법, 반분법, 문항분석법, 알파 계수법(Cronbach's alpha) 등 4개 검사법이 있지만, 이 연구에서는 알파계수법(Cronbach's alpha)을 사용하였다. 게다가타당성 검증을 위해 개념타당성, 집중타당성, 판별타당성을 검토하였다. 먼저 변수들의 상관관계를 이용하여 본래의 변수들이 갖고 있는 의미를 최대한 유지하면서 보다 적은 수의 합성변수로 요약하는 R-type요인분석을 실시하는 가운데 직교회전 방식인 Varimax방법도 사용하였다. 또한 요인추출과정에서는 요인의 수를 결정하기 위해 고유 값 1.0 이상을 기준으로 하였다.
뿐만 아니라 해양스포츠 이용자 라이프스타일에 따른 특성과 시설이용만족, 선택행동을 분석하고, 나아가 이용자 유형에 따른 특성과 시설이용만족, 선택행동을 분석하였다. 이를 위해서 요인분석을 적용하여 라이프스타일 유형을 파악하였다. 라이프스타일 유형에 따른 이용자 특성과 시설이용만족, 선택행동의 차이는 분산분석을 사용하였다. 라이프스타일 유형별 인과관계는 경로분석을 실시하였다. 이를 종합적으로 고려하여 분석하기 위하여 구조방정식모형을 적용하였다. 이용자 유형에 대한 분석은 유형을 파악하는 데 군집분석을 적용하지 않은 것을 제외하고는 라이프스타일 유형의 분석방법과 동일하다. 설문조사내용의 타당성이나 신뢰성분석을 위해 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 적용하였다. 따라서 통계프로그램을 SPSS 12.0과 AMOS 5.0을 사용하여 검토한 이 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 라이프스타일 유형별 해양스포츠 전진기지의 기능, 시설이용만족, 선택행동의 차이를 알아본 결과, 자아확신형의 이용자와 브랜드추구형의 이용자에서 시설이용만족도가 높았다. 이용자는 기본시설과 편의시설에 대한 시설이용만족을 통해 해양스포츠 전진기지를 재방문 하고, 타인에게 해양스포츠 전진기지를 이용할 것을 권유했다. 해양스포츠 전진기지에 대한 충성도 또한 시설이용만족을 통해 높아졌다. 즉, 해양스포츠 전진기지의 기능 중 기본시설과 편의시설은 이용자들에게 큰 영향을 주고 있는 것으로 밝혀졌기 때문에 향후 이용자들의 재방문율을 높이기 위해서는 완벽한 기본시설을 비롯하여 안락한 편의시설의 구축이 대단히 중요함을 시사하고 있다고 볼 수 있다.
둘째, 라이프스타일 유형에 따라 해양스포츠 전진기지의 기능, 시설이용만족, 선택행동의 영향관계를 살펴보면, 라이프스타일 유형에 따라 전진기지의 기능이 시설이용만족에 미치는 영향이 달랐을 뿐만 아니라 선택행동으로 영향관계에도 차이가 있었다. 게다가 시설이용만족이 선택행동에 미치는 영향에도 차이가 있었다. 결국 각 유형별로 비교해 보았을 때, 자아확신형의 라이프스타일이 영향이 가장 크고, 스포츠추구형도 비교적 높은 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
라이프스타일에 따른 각각의 개별 유형이 시설이용만족과 선택행동에 영향을 미치고 있으며, 미치는 영향정도가 라이프스타일에 따라 차이를 보였다. 라이프스타일 유형별 특징의 경우, 스포츠추구형은 신체적 활력을 위한 시설이용에 가장만족을 하고 있었고, 건강관리를 위한 시설이용에도 비교적 만족하고 있었다. 자아확신형은, 해양스포츠를 통해 성취감을 느끼며, 자신의 건강관리를 위한 시설이용에도 만족하였다. 브랜드추구형은, 해양스포츠 전진기지가 자기과시에 유익함을 인식하여 시설이용에 만족감을 나타냈을 뿐만 아니라 타인에 대한 권유의도도 높았다. 결국 해양스포츠 전진기지 이용자의 라이프스타일 유형에 따라 재방문의도, 권유의도, 이용충성도를 강화하기 위해서는 시설이용만족을 세분화할 맞춤서비스 전략구사가 필요하다고 볼 수 있다.
셋째, 이용자 유형별 해양스포츠 전진기지의 기능, 시설이용만족, 선택행동의 차이를 알아본 결과, 전진기지의 기능 중 기본시설과 편의시설, 교육문화시설에 대한 중요성 인식은 개인소득 2만 달러 이하의 소득집단 층에서 높게 나타났다. 그렇지만 서비스의 중요성은 2만 달러 이상의 소득집단 층에서 높게 나타났다. 시설이용만족은 2만 달러 이하의 개인형태의 이용자에서 높은 시설이용만족도를 보인 가운데 선택행동에 대한 의도 또한 2만 달러 이하의 개인형태의 이용자에게서 높게 나타났다. 결국 해양스포츠 전진기지를 이용하는 이용자들은 개인소득과 참여형태에 따라 전진기지의 기능 및 시설이용만족, 그리고 선택행동에 각각 차이가 있었고, 특히 개인소득 2만 달러 이하의 이용자일수록 시설이용만족이나 선택행동에 대해 다른 이용자보다 영향을 많이 받고 있는 것으로 나타났기 때문에 향후 국내 각종 해양스포츠 전진기지를 활성화시키기 위해서는 이용가격에 대한 고려가 불가피하다는 점에서 이용가격이 상업에 비해 상대적으로 저렴한 공공전진기지가 대거 확충되어야 기지의 활성화에 유효하다고 사료되고 있다.
넷째, 이용자 유형에 따라 해양스포츠 전진기지의 기능, 시설이용만족, 선택행동의 영향관계를 살펴보면, 이용자 유형에 따라 전진기지의 기능이 시설이용만족에 미치는 영향이 달랐으며, 선택행동에 미치는 영향관계에도 차이가 있었다. 또한 시설이용만족이 선택행동에 미치는 영향도 차이가 있었다. 각 유형별로 비교 검토해 보았을 때, 개인형태의 참여 이용자의 영향이 가장 컸다. 특히 개인소득 2만 달러 이하의 개인 참여형태의 집단에서 시설이용에 대한 높은 만족감을 나타냈고, 이는 이들의 선택행동에서 입증되고 있었다. 특히 2만 달러 이하의 개인 이용자들은 부담스런 비용으로 해양스포츠를 즐길 수밖에 없지만, 한 번이라도 이용하게 될 경우 해양스포츠에 대한 관심도가 매우 높은 가운데 기반시설 등에도 만족감을 나타냈다는 점에서 이들을 위한 저렴한 장비대여 및 편의시설이용에 대한 고려가 해양스포츠 전진기지 활성화 지름길 중 하나라고 사료된다.
다섯째, 해양스포츠 전진기지의 활성화 전략을 위해 이용자의 유형을 소득과 참여형태를 기준으로 4개 집단으로 구분하는 한 편으로 이를 라이프스타일의 4가지 유형에 따라 전진기지의 기능, 시설이용만족, 선택행동에 대해 파악해본 결과, 각 이용자의 유형별로 기본시설에 대한 중요성이 강조되고 있는 가운데 이러한 기본시설의 구비는 이용자의 시설이용만족에 많은 영향을 미치고 있으며, 또 이용자가 해양스포츠 전진기지를 재방문하고, 주위사람들에게 권유 및 추천, 그리고 전진기지에 대한 이용충성도를 높여주는 역할을 하는 것으로 각각 나타났다. 이는 해양스포츠 전진기지를 활성화시키기 위해서는 라이프스타일 유형과 관계없이 노후시설 및 장비(보트) 등에 걸쳐 기본시설에 대한 완벽한 투자는 대단히 중요함을 시사하고 있다고 볼 수 있다. 그렇지만 라이프스타일 유형에 따라 전진기지에 관련된 기본시설, 편의시설, 교육문화시설, 고품질 서비스제공 등에 대한 확충요구는 차이가 있었다. 그러나 모든 라이프스타일 유형에 걸쳐 공통적인 바람은 지역과의 커뮤니케이션을 위한 시설을 비롯하여 비수기를 극복할 실내 마린 돔과 다중위락시설, 그리고 세관, 출입국관리, 검역 등이 마리나 자체 내에서도 가능한 CIQ기능 구축 등 이었다.
The Research of Popularization Strategies of
Marine Sport Base according to the user`s Lifestyle
Jae Bin LEE
Department of Physical Education, The Graduate School,
Pukyong National University
Abstract
This research is carried out to look at the nation's renowned marine sports centers. Suyeong Yacht Center (Busan), Jeongok Marina (Gyeongi-do), Gumho Marina Resort (Tongyong) and Yangyang Marina (Gangwon-do) were the selected centers and a total of 803 regular visitors to the above-mentioned famous marine sports centers participated in this research, conducted by the on-site visits by the author of this thesis.
Among the various different kinds of research methods available, such as re-test, half division, questions analysis and Cronbach's alpha, to verify correctness of the outcome, this research specially used Cronbach's alpha method. Also, in order to verify its feasibility, this thesis reviewed general adequacy, focal adequacy, and distinction adequacy. At first, it utilized an R-type element analysis that summarizes synthesis variables in maintaining original meanings of variables by using its relation to the variables, and it also used Varimax methods. In obtaining causative elements, it took 1.0 over the original value as a standard for confirming the numbers of elements.
In addition, this thesis analyzes several types of marine sports users' lifestyles and tries to acknowledge the relationship between those characteristics, their degree of satisfaction with the facility and their selected behaviour. Also, in order to analyze the characteristics of the users' lifestyles, the users' degree of satisfaction with the infrastructure of the facilities was measured, as well as users' behavior according to previous conditions. The research used a dispersion analysis method to consider differences in users' characteristics and other conditions. In addition, a structure equation pattern was being used in order to analyze everything. In research on the outcome's validation and feasibility, this thesis applied a confirmed analysis and inquiry analysis approach. The sum total program uses SPSS 12.0 and AMOS 5.0. The final outcome and conclusion of all the research done in this thesis can be summarized as follows.
Firstly, in researching the reasonable facts that affect users' degree of satisfaction and selected behavior on the basis of various types of user lifestyles, the users of a self-confirming type and brand value-preferred type scored highly in terms of degree of satisfaction with the centers' facilities. These users, once satisfied with the centers' basic and convenient facilities, tend to revisit the center and also recommend others to come and visit it. In other words, the center's basic and convenient infrastructure and facilities play an important role in attracting more users to the center. Therefore it can be concluded that a good facility can maintain its regular clientele and attract first-time users to come and use the marine sports center.
Secondly, in researching the inter-relationship between the centers' functions and the users' lifestyles, the types of users lifestyles seem to support to confirm in terms of deciding satisfactory degrees of the centers' functions. In comparing various types of users life styles, a self confirming type scored the highest degree of satisfaction and the second was a sports pursuing type. The sports pursuing type can be defined as people who care about maintaining their physical condition and they were the ones who also care the most about the center's efficient facilities and functions. The self confirming type is people who often think they are superior to others and they feel a kind of achievement when they use a good marine sports center. The brand pursuing type is people who care about their image and adherence to trends. Those who were satisfied with the center's facilities and functions tended to be loyal and to become regulars to the center and also had no problem spreading the good reputation of the center to other people in general. Lastly, it can be understood that the center should be managed to earn all the users' satisfaction in terms of the centers' facilities and functions since this is the most important element in attracting first time visitors and maintaining a regular clientele.
Thirdly, in researching differences between centers' functions, users' degree of satisfaction and chosen behaviors on the basis of various types of user lifestyles, those with an annual income of under 20,000 dollars showed the importance of basic and convenient facilities and of educational and cultural facilities in the centers. These individual users with under 20,000 dollars in annual income seem to be more influenced by the above in deciding degree of satisfaction with the center's facilities and functions. Many users believe that to visit and play in a marine sports center requires a heavy investment of money and time. This is an important fact to consider in order to promote marine sports to become a popular sport in the near future. Thus to improve the image of marine sports centers to make them more popular, the centers should make more efforts to reduce the cost of using their facilities.
Fourth, in researching the centers' functions, users' degree of satisfaction and users' chosen behaviors on the basis of various types of user lifestyles, individual users play an important role in deciding levels of revisitation and high degree of satisfaction. Individual users with under 20,000 dollars in annual income found it hard to start practising a marine sport and visiting the center for the first time. However, once they visited and used the center's facilities and were satisfied with it, they seemed to show a further interest in enjoying their marine sport, and this led them to revisit the center. Therefore, centers should offer cost-effective equipment rental options and other basic facilities for those individual users, as this will help to break the current perception of marine sports as luxury and expensive sports.
Finally, in order to set up some strategies to popularize marine sports centers, the users are categorized into four groups on the basis of their income and degrees of participation. Each type shows the importance of the condition of the centers' basic facilities which directly influences users' degree of satisfaction in using the marine sports centers. Furthermore, this also plays a very important role in confirming user revisits, recommending and upgrading their loyalty to the centers. This clearly indicates that regular investment on centers' basic facilities is the most important action to take, and it is also crucial to fix and replace old equipment regularly. In addition, it is necessary to supplement some other services to the center; for example, non-peak season communication between centers and users, an immigration office service in the centers, and equipment stores in marine sports centers.
- Author(s)
- 이 재 빈
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 해양스포츠 해양스포츠 전진기지(마리나) 라이프스타일 선택행동 전진기지 기능
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10067
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955830
- Alternative Author(s)
- Jaebin LEE
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 체육학과
- Advisor
- 지삼업
- Table Of Contents
- 목 차
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 6
3. 연구모형 및 가설 7
4. 용어의 정의 9
5. 연구절차 11
6. 연구의 범위 13
Ⅱ. 이론적 배경 14
1. 해양스포츠 전진기지 14
가. 해양스포츠 14
나. 전진기지 20
2. 라이프스타일 51
가. 라이프스타일 개념 51
나. 라이프스타일의 분석방법 54
3. 시설이용만족 57
가. 이용만족 개념 57
나. 이용만족 이론 59
4. 선택행동 63
가. 선택행동의도 63
나. 선택행동 의도의 구성요소 64
다. 선택행동의 행위의도 66
Ⅲ. 연구방법 68
1. 연구대상 68
2. 조사도구 72
가. 조사도구의 선택과 구성 72
나. 예비조사 75
3. 조사절차 75
4. 분석처리 76
5. 신뢰성 및 타당성 분석 77
가. 탐색적 요인분석을 이용한 개념타당성 검토 77
나. 확인적 요인분석을 이용한 집중타당성 검토 82
다. 상관분석을 이용한 판별타당성 검토 87
Ⅳ. 연구결과 89
1. 라이프스타일 89
가. 라이프스타일 유형분석 89
나. 라이프스타일 유형에 따른 전진기지 기능, 시설이용만족, 선택행동의 차이분석 91
다. 라이프스타일 유형별 전진기지 기능, 시설이용만족, 선택행동 관계분석 96
2.이용자 116
가. 이용자 유형분석 116
나. 이용자 유형에 따른 전진기지 기능, 시설이용만족, 선택행동의 차이분석 117
다. 이용자 유형별 전진기지 기능, 시설이용만족, 선택행동 관계분석 121
3. 활성화 전략 141
가. 이용자유형 1(년 소득 2만 달러 이하, 동호회 참여 형태) 141
나. 이용자유형 2(년 소득 2만 달러 이하, 개인 참여 형태) 147
다. 이용자유형 3(년 소득 2만 달러 이상, 동호회 참여 형태) 152
라. 이용자유형 4(년 소득 2만 달러 이상, 개인 참여 형태) 157
Ⅴ. 논의 162
1. 라이프스타일 유형에 따른 전진기지의 기능, 시설이용만족, 선택행동의 차이 162
2. 라이프스타일 유형별 전진기지 기능, 시설이용만족, 선택행동 관계분석 165
3. 이용자 유형에 따른 전진기지 기능, 시설이용만족, 선택행동의 차이 167
4. 이용자 유형별 전진기지 기능, 시설이용만족, 선택행동 관계분석 170
5. 활성화 전략 172
Ⅵ. 결론 및 제언 175
1. 결론 175
2. 제언 178
감사의 글 179
참고문헌 181
Abstract 198
부 록 1: 설 문 지 203
부 록 2: 추가분석 211
- Degree
- Doctor
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 체육학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.