PUKYONG

변형형상 및 변형에너지를 이용한 차량 측면 충돌 사고 재구성

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Alternative Title
Vehicle side collision reconstruction by using deformed shape and deformation energy
Abstract
The meaning of a collision reconstruction is to identify the cause of accident and to rebuild the conditions before collision using all the information after collision. In this study, a side collision reconstruction algorithm using database based on the deformed shape and deformation energy is suggested. A deformation index and the angle index related to the deformed shape and deformation energy are developed to set the database for the side collision reconstruction algorithm. The indices using the deformed shape are compared to those using the deformation energy. Several side collision experiments and simulations according to the velocity and collision angles are performed. Two small size RC cars are developed to carry out the side collision experiments. Several side collision experiments according to the velocity and collision angles are carried out for establishing side collision database. A high speed camera with 1000fps is used to capture the motion of the car and a sensor (LVDT) is used to measure the deformation of the car after the collision. Side collision simulation using LS-DYNA3D is carried out and compared to the experiments for the side collision accident reconstruction. The side collision algorithm is verified to rear car model simulations.
Author(s)
박석천
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 2
Type
Dissertation
Keyword
사고재구성 데이터베이스
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10089
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955853
Alternative Author(s)
Park.Seok-cheon
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 메카트로닉스공학과
Advisor
손정현
Table Of Contents
Abstract 1

1. 서론 3
1.1 연구 배경 및 목적 3
1.2 연구 범위 5

2. 차량 충돌 실험 6
2.1 실험장치 6
2.2 실험결과 11

3. 사고재구성을 위한 데이터베이스 구축 14
3.1 실험을 통한 변형형상 기반 지수 데이터베이스구축 14
3.1.1 지수에 관한 기존연구 14
3.1.2 변형지수(deformation index) 15
3.1.3 각도지수(angle index) 16
3.2 시뮬레이션을 통한 변형형상 기반 데이터베이스구축 20
3.2.1 모형차량 모델링 20
3.2.2 시뮬레이션 검증 23
3.2.3 데이터베이스 구축 28
3.3 변형에너지를 이용한 지수 데이터 베이스 구축 30
3.4 구축된 데이터베이스 비교 32

4. 사고재구성 알고리즘 34
4.1 사고재구성 알고리즘 34
4.2 충돌상황1에 대한 사고재구성 35
4.3 충돌상황2에 대한 사고재구성 38

5. 실험과 시뮬레이션 데이터베이스 성능 검증 42
5.1 실험과 시뮬레이션 비교 42
5.2 변형형상과 변형에너지 비교 43

6. 실차 충돌 시뮬레이션에의 적용 45
6.1 실차 모델링 45
6.2 데이터베이스 구성 48
6.2.1 변형지수(deformation index) 48
6.2.2 각도지수(angle index) 50
6.3 충돌상황에 따른 사고 재구성 53

7. 결론 57

참고문헌 59
Degree
Master
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대학원 > 메카트로닉스공학과
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