한국음식 소비에 관한 외국인의 인식유형 분류
- Alternative Title
- Categorizing foreigner's cognitive type on Korean food consumption by Q-methodology
- Abstract
- Recently Korean Food has been paid lots of attentions for the possibility of the world class product and the original cultural archetype of Korean Food has been modified and adapted to the world market. In this context lots of researches focusing on the consumption behavior on Korean food have been carried on. However several critical problems are found in the extant studies, which have tried to understand the target market by using the objective attributes of the consumers. To overcome these critical problems in the extant studies researches focusing on the subjective judgments and/or attributes of the target consumers are mostly needed.
Q-methodology are adopted in this study to uncover and reveal the critical dimensions and characteristics of target market and/or consumers for Korean Food, which uses the respondents' subjective attributes not the researcher's interests. Several categories of foreign consumer behavior on Korean Food are found and suggested in this study, not by the objective attributes of Korean Food but the foreign consumers subjective behavioral attributes. Also, from a view of international management, this study verified whether Q-method is appropriated for Comparative Analysis of Culture within a market.
- Author(s)
- 김진강
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 한국음식(Korean food) 인식유형( cognitive type) Q방법론(Q-methodology) 문화비교분석(Comparative Analysis of Culture)
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10258
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956027
- Alternative Author(s)
- JinKang KIm
- Affiliation
- 부경대학교대학원
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 이춘수
- Table Of Contents
- Abstract ⅳ
제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 연구배경 및 연구목적 1
가. 연구배경 1
나. 연구목적 2
제 2 절 연구방법 및 구성 3
가. 연구배경 3
나. 연구목적 4
제 Ⅱ 장 이론적 배경 5
제 1 절 한국음식 5
가. 한국음식 개념 및 유형 고찰 5
나. 한국음식연구 및 정책 문제점 8
다. 한국음식산업 해외진출 현황 문제점 12
제 2 절 소비행위 17
가. 소비행위 개념과 유형 17
나. 소비행위의 연구 고찰 19
다. 기존 소비행위 연구의 문제점 21
제 3 절 Q 방법론 22
가. Q방법론의 개념 및 특징 22
나. 소비행위에 관한 Q방법론적 접근 24
다. Q방법론의 최근연구 27
제 Ⅲ 장 연구방법 및 설계 28
제 1 절 연구방법 28
제 2 절 Q표본구축과 P표본 선정 29
가. Q표본의 구축 29
나. P표본의 선정 31
제 3 절 Q표본의 분류 32
제 VI 장 연구 결과 34
제 1 절 일본인의 인식유형 34
가. Q1: 일본거주 일본인의 인식유형 34
나. Q2: 한국거주 일본인의 인식유형 38
제 2 절 중국인의 인식유형 42
가. Q3: 중국거주 중국인의 인식유형 42
나. Q4: 한국거주 중국인의 인식유형 46
제 V 장 결 론 51
제 1 절 연구의 요약 및 시사점 51
제 2 절 연구의 한계 및 향후연구 방향 53
참고문헌 54
설문지 61
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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