2007년 개정 교육과정에 따른 기하와 벡터 교과서 비교·분석
- Alternative Title
- On the comparative analysis of the Geometry and Vector textbooks in 2007 revised curriculum
- Abstract
- This study provides textbook analysis information to teachers at schools, and presents basic data for smooth execution of new educational courses. In addition, in accordance with the necessity and purpose of finding places to improve on for textbooks and pursuant to the 2007 revised educational courses, the 7 types of high school geometry and vector textbooks that passed the 2009 year were recognized for their necessity, and therefore, it was compared and analyzed focusing on the linear transformation and matrix unit that were moved from the 6th educational course.
Accordingly, this thesis first examines the writing process and direction of the 2007 revised math educational course and math textbooks. Then, for the textbook comparison and analysis method, the math elective course textbook verification standard's evaluation criteria are examined, and the linear transformation and matrix unit were separated into compositional aspects and content aspects. From a compositional aspect, they were analyzed by separating into organization systems such as composition of linear transformation and matrix units, ratio of units, and progression of units. From a content aspect of textbooks, the existence of a confirmation phase of pre-education, arousing mathematical interest and understanding the value of math, operation activities and exploration activities, existence of activities of making problems, improved mathematical thinking abilities, communication abilities and problem solving skills, comparison of number of questions per text book, and whether educational media are utilized.
- Author(s)
- 김미화
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10280
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956049
- Alternative Author(s)
- Kim, Mi Hwa
- Affiliation
- 부경대학교
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 김도상
- Table Of Contents
- 목 차
표 목차………………………………………………………………………………ⅳ
부록 목차……………………………………………………………………………ⅴ
Abstract ……………………………………………………………………………ⅵ
Ⅰ. 서론………………………………………………………………………………1
1. 연구의 필요성 및 목적………………………………………………………1
2. 연구의 제한점…………………………………………………………………3
Ⅱ. 이론적 배경 ……………………………………………………………………4
1. 2007년 개정 수학과 교육과정의 이해 ……………………………………4
가. 교육과정 개정의 배경과 기본 방향 …·………………………………4
나. 교육과정의 특징 …………………………………………………………5
다. 신⋅구 교육과정의 비교…………………………………………………7
라. 2007년 개정 수학과 교육과정에서의 기하와 벡터 ………………·10
2. 2007년 개정 수학과 교육과정 수학 교과서의 집필 과정 및 방향…·13
가. 수학 교과서의 개발 방향과 구성 체제 ·…·…………………………13
나. 기하와 벡터 교과서 집필상의 유의점………………………………··14
Ⅲ. 2007년 개정 교육과정에 따른 기하와 벡터 교과서 비교⋅분석 ……··17
1. 연구의 대상 및 비교⋅분석 방법………………………………………···17
가. 연구의 대상 ··……………………………………………………………17
나. 개정 교과서 비교⋅분석 방법 ··………………………………………18
2. 교과서의 구성적 측면 분석··………………………………………………20
가. 단원의 구성과 내용 비율 ··……………………………………………20
나. 단원의 전개 및 구성 체제·……………………………………………·22
3. 교과서의 내용적 측면 분석··………………………………………………29
가. 선수학습 ··………………………………………………………………·29
나. 수학에 대한 관심, 흥미 유발과 수학의 가치 이해…………………30
다. 조작활동이나 탐구활동 및 문제 만들기……………………………··31
라. 수학적 사고력, 의사소통 능력, 문제해결력의 신장 및 교과서별 문 항 수 비교⋅분석 ………………………………………………………·32
마. 교육매체의 활용…………………………………………………………34
Ⅳ. 결론 및 제언·…………………………………………………………………·35
참 고 문 헌 ………………………………………………………………………·38
부 록 ………………………………………………………………………………·39
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.