광고디자인 실기수업에 있어 전략수립의 필요성에 관한 연구
- Alternative Title
- A study about necessity of establishment of advertising strategy at advertisement design practice class
- Abstract
- Overall, we live on TV, radio, newspapers, magazines and the Internet from other media, and the buildings, buses, subways and related facilities, consciously or unconsciously, and are living in contact with numerous ads.
And all of our surrounding environment, is in the advertised product consists of a majority said it will not be an exaggeration. Ads for the product granted to the values and images as well as through the implementation of the new cultural values and norms, and our radio and our behavior and lifestyle are affecting the overall part. The continuing development of media and media production due to the
advertising market in the era of infinite competition is being held. Each agency is more effective and provocative ads evoke consumers' desire to buy ads in the competitive strategy of the ad's production is very basic, has become an important element. Persuasive advertising is effective advertising. Have to convince the exclusion of (for example, only seeking attention or repeated exposure) ads
are losing a golden opportunity. In competitive situations are good at persuading people who can win. At the heart of persuasive advertising dense strong advertising strategy should be located on the bases.
The challenge to the designer's advertising strategy, even without exception, will be entrusted. contemporary ad designer called as artist must know that 'strategies do not even know the message is not only nutritious, people looking for a nice picture only'. At the core of advertising designer, creative strategy, idea generation, copywriting, and it is based on need to know about doing business is.
The current training and education of the advertising designer, creativity and idea generation comes primarily through the basic process is to seek representation of the design. Vocational high school curriculum, especially
in design, creativity, culture and ideas prior to teach idea creation method to designer, problem solving and the basic qualities keomyuti keyisyeon capacity building for the lack of systematic training, it is true.
To avoid receiving a reputation of artist. Designer should focus on essential basic element in problem solving and communication skills training before have creativity and idea generation. Advertising design, especially in education should be foremost on the process is a step in that strategy and planning.
Therefore, this study design-related vocational courses in high school for students in advertising design can actually be used on advertising strategy stressed the necessity of learning and teaching • Guide the development model actually made the overall experience of the making of the indirect qualified as an expert in the design to form a more close to drag up.
- Author(s)
- 김승필
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 광고디자인 실기 전략수립
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10360
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956131
- Alternative Author(s)
- Kim Seung-pil
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 디자인교육전공
- Advisor
- 장청건
- Table Of Contents
- 목 차
Abstract
Ⅰ. 서론
1. 연구의 배경 및 목적 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥1
2. 연구내용 및 방법 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥2
3. 연구의 제한점 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 4
Ⅱ. 광고에 관한 이론적 고찰
1. 광고의 개념
가. 광고의 정의 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥5
나. 유사개념의 정의 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥7
다. 광고의 기능 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥8
라. 광고의 유형분류 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 10
마. 광고제작과정 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥11
2. 광고기획 및 전략 수립 프로세스
가. 광고기획의 개념 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 14
나. 광고기획의 핵심 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 15
다. 단계별 분석 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 16
라. 광고전략 수립의 원칙 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 17
마. 광고전략의 필요성 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 19
Ⅲ. 전문계 고등학교 광고디자인 교육현황 분석
1. 디자인 교육의 개념
가. 디자인 교육의 개념 및 의의 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 20
나. 디자인 교육의 목적 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 21
다. 디자인 교육의 필요성 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 23
2. 디자인 교육과정
가. 우리나라 디자인 교육의 발전 배경 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 24
나. 전문계 고등학교 디자인 교육 현황 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 26
다. 국가 교육과정과 디자인 교육의 변화 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 27
3. 디자인 관련 교과 교육 현황
가. 7차 및 2007 개정 교육과정에 따른 디자인•공예 교과목에
대한 교육과정 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥31
나. 디자인 교육 개설 현황 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥32
4. 광고디자인 관련 단원 분석
가. 디자인 관련 교과현황 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 37
나. 교과서별 광고디자인 단원 분석 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥38
Ⅳ. 광고디자인 교육에 있어서 전략수립 및 기획단계
도입의 필요성
1. 실제의 광고제작 과정과 고등학교 광고디자인 교육과정의 비교
가. 광고 전략의 수립 과정 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 43
나. 교과서를 바탕으로 한 전문계 고등학교 광고디자인 실기
수업에서의 광고제작 과정 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 46
다. 비교분석 및 문제점 도출 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥46
3. 광고에서 기획 및 전략이 가지는 위치 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 51
4. 광고전략 수립의 필요성 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 54
Ⅴ. 광고전략 수립단계를 활용한 광고 디자인 수업 연구
1. 광고전략 수립 모델 제작
가. 광고전략의 핵심 구성요소 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 56
나. 세계 유명 광고회사의 전략 모델 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 58
다. 광고디자인 실기 지도용 브리프(brief) 제작 ‥‥‥‥‥‥‥‥ 71
2. 수업 계획 작성
가. 단원에 대하여 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 74
나. 본시 교수•학습 지도 계획 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 80
다. 학습자료 - 1 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥83
라. 학습자료 - 2 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥84
Ⅵ. 결론 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 87
참고문헌 ‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥‥ 90
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 디자인교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.