국제물류주선업체의 부서 간 역학관계가 관계몰입과 성과에 미치는 영향에 관한 실증연구
- Alternative Title
- An Empirical Study on the Effect of Interdepartmental Dynamics on Relationship Commitment and Performance in International Freight Forwarding Company
- Abstract
- Because of rapid changes in business environment and fierce competition today, firms are facing a more competitive environment and a more serious global competition, with no limits.
In this situation, recently, it has been suggested that the market orientation is one of the sustainable competitive advantages. Many of the previous literatures have indicated that a business which increases its market orientation will improve its market performance. Numerous authors have argued the interdepartmental dynamics as prior factor to market orientation, and relationship commitment is an essential part of successful long-term relationships.
Based on previous literatures, this thesis proposes the structure about interdepartmental dynamics, market orientation, relationship commitment and performance. The survey data has obtained from Korea based international freight forwarding company. The purpose of this thesis is to find the impact of market orientation and relationship commitment on customer performance. In addition, this thesis suggests interdepartmental dynamics as prior factor to market orientation.
Results indicate that interdepartmental connectedness can reduce interdepartmental conflict, and lower conflict is a key factor of market orientation. Furthermore, this thesis finds evidences that supports the mediating effects of the relationship commitment between market orientation and customer performance.
- Author(s)
- 홍동완
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10367
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956138
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 하명신
- Table Of Contents
- 제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 연구배경 및 연구목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 구성 4
1. 연구의 방법 4
2. 연구의 구성 4
제 Ⅱ 장 국제물류주선업에 관한 일반적 고찰 6
제 1 절 국제물류주선업의 의의 6
1. 국제물류주선업의 개념 6
2. 국제운송주선인의 주요기능 7
제 2 절 한국 국제물류주선업의 현황 8
1. 한국 국제물류주선업의 발전단계 8
2. 한국 국제물류주선업의 현황 18
제 Ⅲ 장 이론적 고찰 20
제 1 절 부서 간 역학관계 20
1. 부서 간 역학관계의 개념 및 선행연구 20
2. 부서 간 역학관계와 시장지향성 간의 관계 22
제 2 절 시장지향성 25
1. 시장지향성의 등장배경 25
2. 시장지향성의 개념적 정의 26
3. 시장지향성과 관계몰입 간의 관계 38
제 3 절 관계몰입 41
1. 관계몰입의 개념 및 선행연구 41
제 4 절 성과 44
1. 성과의 개념적 정의 44
2. 성과와 관련 변수들에 대한 선행연구 45
제 Ⅳ 장 연구모형 및 조사 설계 48
제 1 절 연구모형 및 가설 설정 48
1. 연구모형 설정 48
2. 연구가설 설정 49
3. 변수의 조작적 정의 53
제 2 절 자료의 수집 및 연구방법 59
1. 설문지의 구성 59
2. 표본의 선정과 자료의 수집 59
3. 분석 방법 60
제 V 장 실증분석 62
제 1 절 표본의 일반적 특성 62
제 2 절 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 64
1. 신뢰성 분석 64
2. 측정 항목의 탐색적 요인분석 65
3. 측정 항목의 확인적 요인분석 66
4. 측정 변수간의 상관관계 분석 70
제 3 절 실증분석 결과 71
1. 연구가설 검증 73
2. 분석 결과에 대한 논의 75
제 Ⅵ 장 결론 80
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 80
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구 과제 82
참고문헌 84
설문지 94
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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