대학수학능력시험 언어 영역의 국어 지식 문항 분석 연구
- Alternative Title
- An Analytic Study for the Questions of the Korean Knowledge in the Field of Language for the National Academic Aptitude Test : Focusing on the National Academic Aptitude Tests between 2005 and 2010
- Abstract
- 본 연구는 국어 교육에서 국어 지식 교육의 필요성을 인식하고, 학교 교육에 영향을 미치는 대학수학능력시험의 국어 지식 영역 문항 분석을 통해 국어 지식 영역의 평가 방향을 재고하는 데 그 목적이 있다. 제7차 교육과정의 국어 지식 영역의 목표는 국어에 대한 탐구 과정을 통해 통찰력과 논리적 사고력을 바탕으로 언어와 국어의 문화적 가치 및 국어에 대한 체계적 지식을 갖추고, 국어를 올바르게 사용하여 국어의 발전에 기여하는 태도를 기르는 것이다. 그리고 이 목표에 따라 7학년∼10학년에서 배우는 교과와 11학년∼12학년에서 배우는 교과의 평가 내용이 조직되어 있는데, 국가시험인 대학수학능력시험은 학생들이 학교에서 다루었던 교육과정의 목표를 얼마나 달성했는지를 측정·평가하는 시험이 되어야 하기에 본 연구에서는 대학수학능력시험 언어 영역의 국어 지식 문항이 고등학교 국어과 교육과정의 평가 내용을 충실하게 반영하고 있는지 알아보고자 하였다.
분석 결과, 2005학년도~2010학년도 대학수학능력시험 언어 영역 국어 지식 영역 문항은 읽기 영역이나 문학 영역에 비해 큰 비중을 차지하지 못했고, 국어과 교육과정의 여러 평가 내용을 다양하게 반영하지 못하고 한 두 개의 평가 내용에 지나치게 치우쳐 출제되었음을 알 수 있었다. 또한 하나의 문항에서 하나의 평가 요소만을 다루고 있어 문항이 단조로웠으며, 이전 시험에서 출제했던 평가 내용 요소를 거듭 출제하고 있음을 확인하였다.
이러한 문제점을 극복하고 국어 지식 교육이 학교 국어 교육에서 소외되는 현상을 막기 위해서는 우선 대학수학능력시험에서 국어 지식 영역 관련 문항의 출제 비율을 확대하는 방안을 생각해 볼 수 있을 것이다. 또한 대학수학능력시험에서 국어 지식 영역 문항이 국어과 교육과정의 평가 내용을 충실하고 다양하게 반영한다면 학생들의 우리말 고등 사용 능력을 제대로 평가할 수 있을 것이다. 그리고 무엇보다 학생들이 실제 언어 생활에서 많이 사용하는 국어 지식의 내용을 평가하는 문항이 지속적으로 출제된다면 학생들이 국어 지식 영역의 중요성과 필요성을 인식하는 계기가 될 수 있을 것이다.
The objective of this research is to recognize the educational necessity of Korean knowledge in the educational course for Korean, and reconsider the direction for the evaluation of the educational course for Korean knowledge by analyzing the questions in the field of Korean knowledge in the national academic aptitude test, which influence the school education. The objective of the field for Korean knowledge in the 7th educational course is to help students to obtain the cultural values and systematic knowledge of Korean based on the insight and logical thinking through the research process about Korean, and to learn the attitude of contributing to the development of Korean by using the language properly. Also, according to this objective, the evaluation contents of the educational course for learned by the students between Year 7 and Year 10 and the educational course for learned by the students between Year 11 and Year 12 are organized. The national academic aptitude test which is operated by the government should be used to measure and evaluate the level of students' achievement for the objective of the educational course provided at school. Therefore, this research focuses on whether the questions in the field of Korean knowledge in the lingual part of the national academic aptitude test truly reflect the evaluation contents of the educational course for Korean.
As a result of the analysis, it seems that the questions in the field of Korean knowledge in the lingual part of the national academic aptitude test between 2005 and 2010 have not taken a greater level of importance than those in the field of reading or literature. Also, it seems that the questions have not reflected various contents of the educational course for Korean, leaning towards one or two evaluation contents. Also, it seems that each individual question has handled only one evaluation element, simplifying the entire questions. Many questions have reflected the evaluation elements of the previous exams repeatedly.
It is necessary to think about a method to expand the setting rate of the questions in the field of Korean knowledge in the national academic aptitude test first, in order to overcome such problems and prevent the education for Korean knowledge from being isolated from the Korean education at school. Also, it would be possible to evaluate the students' ability of using a high level of our language properly, if the questions in the field of Korean knowledge in the national academic aptitude test truly reflects the evaluation contents of the educational course for Korean in various ways. Also, it is necessary to set the exam questions which are focused on the evaluation of the contents for Korean knowledge, which are often used in the students' daily lingual life continuously, in order to provide the students with an opportunity to recognize the importance and necessity of Korean knowledge.
- Author(s)
- 구지영
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 대학수학능력시험
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10382
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956153
- Alternative Author(s)
- Ku, Ji Young
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원 국어교육 전공
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Advisor
- 채영희
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 1
2. 선행연구 검토 4
3. 연구 대상과 방법 및 내용 9
Ⅱ. 교육 평가와 국어 지식 영역 11
1. 교육 평가 11
가. 교육 평가의 개념 11
나. 교육 평가의 목적 및 기능 12
다. 교육 평가로서의 대학수학능력시험 13
2. 국어 지식 영역의 평가 15
가. 국어 지식 영역의 평가 목표 15
나. 국어 지식 영역의 평가 내용 16
Ⅲ. 대학수학능력시험 언어 영역과 국어 지식 영역 문항 분석 21
1. 대학수학능력시험의 개념 및 성격 21
2. 대학수학능력시험 언어 영역의 평가 목표 및 요소 23
3. 2005학년도∼2010학년도 대학수학능력시험 언어 영역 국어 지식 문항의 분석 24
가. 2005학년도∼2010학년도 대학수학능력시험의 국어 지식 문항 24
나. 교과와 교과의 국어 지식 평가 내용별 국어 지식 문항 분석 25
4. 2005학년도∼2010학년도 대학수학능력시험 언어 영역 국어 지식 문항의 분석 결과 및 개선 방안 48
Ⅳ. 국어 지식 영역 예시 문항 53
1. 국어 지식 문항 제작 원리 53
가. 평가 도구의 조건 53
나. 평가 문항의 유형 55
다. 국어 지식 영역의 평가 능력 요소 58
2. 예시 문항 제시 60
가. 대학수학능력시험에서 잘 다루어지지 않았던 평가 내용이 반영된 문항 60
나. 실제 언어 생활에서 많이 사용되는 국어 지식 내용을 다룬 문항 72
Ⅴ. 결론 76
참고 문헌 81
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.