디자인대학 입학 실기 시험에서 나타나는 문제점과 개선방안
- Alternative Title
- Problems and Plans of Improvement for the Design University Practical Skill Entrance Exam
- Abstract
- In this study, the design of rapidly changing entrance into a new experience for other aesthetic values that prepare students for college than their current development and to receive the basic design education and art are new admissions to the art student cramming, rote expression I am not practical to achieve the fullest is to limit the type.
At present, admissions of past art shows more research and development institutions wateuna still within the framework of administrative convenience can not escape. Students as possible to represent their institutions on the polished aesthetic problems are more institutional address the problem, naturally if the admission of the contents of art rather than memorizing the diet will go into my creative expression. ?Principles and institutional issues must be resolved naturally changed accordingly will continue to have practical information. Although Korea's admission reality of social and administrative aspects of many constraints, while there is real change in policy without the constant if the students a variety of assessment a big change there would not continue the problem posed was released in only a recurring will be.
The biggest victim on the corresponding system in the end it will be to prepare students for admission. ?The purpose of this study, Survey of Korea, College of Design and practical skills tests in investigating the contents of the current system, better information and practical skills in the students a variety of creative approaches and practical information to help you evaluate students' abilities to provide direction should.
- Author(s)
- 하형찬
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10385
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956156
- Department
- 교육대학원 디자인교육전공
- Advisor
- 김철수
- Table Of Contents
- 목 차
Ⅰ.서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구의 주요 내용 2
3. 연구의 방법 및 범위 3
Ⅱ.디자인대학 입시제도의 변천과정 4
1. 대학실기 시험의 타당성 4
2. 디자인교육의 필요성 5
3. 디자인대학 입학시험 실기내용 변천과정 6
Ⅲ.디자인대학 입시실기 내용분석 18
1. 각 대학별 실기유형 분석 19
가. 소묘로 지원 가능한 대학 19
나. 발상과 표현으로 지원 가능한 대학 20
다. 사고의 전환으로 지원 가능한 대학 22
라. 특별한 실기유형으로 지원 가능한 대학 24
2. 외국의 미술대학 입시제도 분석 25
Ⅳ.디자인대학 실기내용별 문제점 분석 32
1. 석고 소묘 32
가. 디자인학과 전문 실기과목으로서의 한계
2. 발상과 표현 34
가. 기초 디자인능력 평가의 한계
3. 사고의 전환 37
가. 디자인실기의 복합적 평가의 한계
Ⅴ.설문분석 및 디자인 실기시험 개선방안 43
1. 설문분석 43
2. 실기시험의 문제 58
가. 실기내용의 다양성 평가 58
나. 실기내용의 현실적 시험시간적용 60
3. 평가과정의 문제 62
가. 평가방법의 다양성 연구
Ⅵ.결론 65
참고문헌 68
설문지 70
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 디자인교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.