PUKYONG

메타인지 수준 및 과학흥미도가 중학생들의 과학학업성취에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Metacognition Level and Interest on the Science Achievement of Middle School students
Abstract
본 연구는 중학생들의 메타인지 및 과학흥미도와 학업성취도와의 관계를 분석하여 학업성취에 영향을 주는 요인을 탐색하고, 학습자의 특성을 고려하여 수업을 설계하는데 도움이 되는 기초 자료를 얻는데 목적이 있다.
이러한 연구문제를 밝히기 위하여 부산시에 소재한 남녀공학 중학생 665명을 대상으로 메타인지 검사 및 과학흥미도와 학업성취도에 관한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 각 연구문제에 따라 평균치 검증(F-test), 다중회귀분석(Multiple regression analysis)등 을 실시하였다. 또 각 연구문제를 전체적으로, 성별, 학년별에 따라 분석하였다.
이러한 절차를 따라 수행한 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 연구 대상자 전체의 메타인지 수준과 학업성취간의 차이는 유의미한 것으로 나타났다(p<.01). 이것은 메타인지 수준이 높을수록 학업성취도가 높은 것을 나타낸다. 메타인지의 9가지 하위요인 수준으로 분석하였을 경우는 성별과 학년에 관계없이 모두 정교화가 학업성취에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 학년에 따른 메타인지와 학업성취간의 관계는 학년이 낮을수록 메타인지가 높은 것으로 유의미한 수준에서 분석되었다(p<.01). 또한 성별에 따른 메타인지와 학업성취간의 관계는 여학생이 남학생에 비해 더 높은 것으로 나타났다.
둘째, 연구 대상자 전체의 과학흥미도와 학업성취간의 관계는 비교적 높은 수준에서 모두 유의미하게 나타났다(p<.01). 성별로는 남학생보다 여학생이, 학년별로는 비교적 학년이 높아질수록 과학흥미도와 학업성취도에 상관관계가 높은 것으로 나타났다.
셋째, 연구 대상자 전체의 메타인지 수준 및 과학흥미도와 학업성취와의 관계에서 메타인지 수준과 과학흥미도 모두 학업성취와 높은 상관관계를 가졌으며, 과학흥미도 보다 메타인지가 더 높은 상관관계를 가지는 것으로 분석되었다. 메타인지 9가지 하위요인과 과학흥미도와 학업성취와의 관계에서 정교화(31%) 다음으로 과학흥미도(4%)가 영향력을 가지는 것으로 나타났다.
결국, 본 연구 결과에서 과학학업성취도와 밀접한 관련이 있는 변인은 과학흥미도 보다 메타인지 수준이다. 이러한 측면에서 메타인지의 중요성이 제기되며, 수업 상황에서 메타인지 능력을 향상시킴으로서 과학과목의 학습목표에도 효과가 있을 것으로 본다. 따라서 학습지도를 담당하는 교사는 학습자들의 학업성취도에 영향을 미칠 수 있는 메타인지와 교과흥미도에 대해 이해하고 메타인지 및 교과흥미도를 높이기 위한 학습전략을 적용할 필요가 있다.
This research aims at analyzing the relationship between the metacognition and the interest in science of middle school students and their science achievement, to examine the factors affecting their science achievement, and to obtain the basic data which can help design a class by taking learners’ characteristics into consideration.
The results of the research can be summarized as follows.
First, the level of the metacognition of the whole research subjects and the difference in their science achievement were found to be related in a meaningful way(p<.01). The higher the level of metacognition was, the better their science achievement became. When it was analyzed at the level of the nine subordinate factors of metacognition, the elaboration was analyzed to have the biggest influence on their science achievement in all cases regardless of their gender and grade. As for the relationship between the metacognition and the science achievement according to a grade, students of lower grades were proved to have higher level of metacognition, which was the analysis result at a meaningful level(p<.01). In addition, with regard to the correlation between the metacognition and the science achievement according to a gender, female students were found to have a closer relation than male students.
Second, the relationship of the interest in science achievement of all research subjects was meaningful at a relatively high level(p<.01). The correlation of the interest in science achievement was turned out to be higher for female students than male students in terms of a gender, and for the students in higher grades in terms of a grade.
Third, with regard to the relation between the level of the metacognition of all research subjects and their interest in science achievement, both the level of metacognition and their interest in science were closely related to their science achievement, and the analysis result showed that the level of metacognition was more related than their interest in science. In the relationship among the nine subordinate factors of metacognition, the interest in science and the science achievement, the interest in science (4%) was proved to be second-most influential, following the elaboration (31%).
In conclusion, according to the research results, the variable closely related to the achievement in science is the level of metacognition rather than the interest in science. From this aspect, the importance of metacognition is raised, and the improvement of the competence of metacognition in a class situation will be also effective for the learning goals of science. Therefore, teachers in charge of guiding students’ learning need to understand metacognition and interest in subjects that can exercise an influence on learners’ achievement and apply learning strategies to enhance learners’ metacognition and interest in a subject.
Author(s)
장자영
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Keyword
메타인지 과학흥미도
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10388
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956159
Alternative Author(s)
Jang, Ja-Young
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 생물교육전공
Advisor
김군도
Table Of Contents
ABSTRACT ⅴ
Ⅰ.서 론 1
1.연구의 필요성 1
2.연구의 목적 4
3.연구의 내용 5
4.용어의 정리 6
5.연구의 제한점 7
Ⅱ.이론적 배경과 선행연구 고찰 8
1.메타인지 8
2.교과 흥미도 17
3.학업성취도 24
4.선행연구 고찰 27
Ⅲ.연구 방법 37
1.연구 대상 37
2.연구 절차 38
3.검사 도구 39
4.분석 방법 42
Ⅳ.연구 결과 및 분석 44
1.과학흥미도 및 메타인지와 과학학업성취와의 상관 분석 44
2.메타인지와 과학학업성취와의 상관 분석 56
Ⅴ.결론 및 제언 60
1.결 론 60
2.제 언 62
국문 초록 64
참고문헌 66
부 록 69
메타인지 검사지와 과학흥미도 질문지
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.