PUKYONG

본사의 영향전략이 관계해지의도에 미치는 영향

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Alternative Title
The Effects of Headquarter's Influence Strategies on the Dissolution Intention
Abstract
The Purpose of this research is to investigate effects of Headquarter's influence strategies on the dissolution intention between suppliers and distributiors were analyzed. Also this paper examines the moderating effect of dependence(High group vs Low group). We were tested five a main effect hypotheses and moderating effect hypotheses by estimating a structural equation modeling.
The data for this survey obtained from 366 Agencies(Auto parts, Textiles, Wallpaper, Electronics product, Clothing, Sporting goods, Household goods). The respondents were restricted to Agencies owner's and manager with at least six months of dealing experience with suppliers.
The results through SPSS 15.0 and AMOS 7.0 show as following : First, Headquarter's non-coercive influence strategy had a negative effect on the conflict. Second, Headquarter's coercive influence strategy had a positive effect on the conflict. Third, Headquarter's non-coercive influence strategy had a negative effect on the dissolution intention. Forth, Headquarter's coercive influence strategy had a positive effect on the dissolution intention. Fifth, Conflict had a significant positive influence on the dissolution intention. Finally, The moderating effect of the dependence is examined because there is a different assumption of dependence between influence strategy and dissolution intention.
It is implicated that the suppliers and distributiors in the various distribution channel should put more efforts on influence strategy and conflict and dissolution intention and dependence. Managerial implications of the results of the study are also discussed and further research on limitations and suggestions.
Author(s)
우종배
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Keyword
영향전략 갈등 관계해지의도 의존성
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10393
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956164
Affiliation
부경대학교 경영학과
Department
대학원 경영학과
Advisor
김완민
Table Of Contents
제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 1
제 2 절 연구목적 3
제 3 절 연구의 방법과 구성 4

제 Ⅱ 장 이론적 배경 5
제 1 절 관계마케팅 5
1. 관계마케팅의 개념 5
2. 유통경로에서 관계마케팅 12
3. 관계의 발전과정 14

제 2 절 힘-의존 이론 17
1. 힘의 원천 17
2. 영향전략 18
3. 의존성 23
4. 의존의 불균형 25

제 3 절 갈등 26
1. 경로갈등의 정의 26
2. 유통경로갈등의 유형 28
3. 유통경로갈등의 원인 30
4. 유통경로갈등의 결과 35
5. 유통경로갈등의 해결 36


제 4 절 관계해지의도 41
제 5 절 연구가설 및 연구모형 46

제 Ⅲ 장 연구방법 53
제 1 절 변수의 조작적 정의 및 측정방법 54
제 2 절 자료의 수집 및 분석절차 58

제 Ⅳ 장 연구결과 61
제 1 절 표본의 특성 61
제 2 절 신뢰성과 타당성 분석 63
제 3 절 연구모형의 적합성 평가 68
제 4 절 가설검증결과 68

제 Ⅴ 장 결 론 74
제 1 절 연구결과의 요약 74
제 2 절 연구의 의의 및 관리적 시사점 76
제 3 절 연구의 한계점 및 미래 연구방향 78



80
102
Degree
Master
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