PUKYONG

사교육 없는 학교 시범사업의 학생 만족도에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A study on the satisfaction of students and parents under less private education model school
Abstract
Abstract
Private education market in Korea has been prospering so fast due to the enthusiasm for children's education. But the satisfaction for public-school education is relatively low, compared to their anticipation, which causes the government to designate a lot of model school to solve the problem.
Managing this model school, this study is going to find out the orientation of public school, based on students and parents' satisfaction. Public schools must prepare for various and high quality programs, students and parents' demands, and improvement of school facilities in order to outrun private education. With changes of parent's recognition about public education and government's pro-public education policies, we can look forward to bright future of public education, Public education must absorb the flexibilities and merits of private education system is so that it takes its original position as the representative of education system.
Author(s)
손형준
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Keyword
사교육 시범학교 만족도
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10399
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956170
Alternative Author(s)
Hyoung Jun Sohn
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등수학교육전공
Advisor
노맹석
Table Of Contents
목 차
Abstract(in English) ⅶ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 목적 4
3. 이론적 배경 5
가. 사교육의 개념 5
나. 사교육의 실태 6
다. 초등학교 사교육의 특성 8
(1) 예체능 학원 8
(2) 단과학원 9
(3) 개인과외 9
(4) 학습지(방문수업) 10
4. 사교육에 관한 학부모님들의 의식조사 10
5. 방과 후 학교의 개념과 목적 11
Ⅱ. 이론적 배경 13
1. 사교육 의존도 완화를 위한 노력 13
2. 사교육 의존도 완화를 위한 본교의 실태 14
가. 수요과목 현황 및 비용에 대한 기술 통계량 15
나. 평균 소모 시간 16
다. 학원 만족도에 따른 방과후 교육 참여 여부의 비율 차이 16
라. 방과후 교육 참여 여부에 따른 사교육비 평균 비교 17
3. 학부모와 학생의 요구에 따른 교육과정 편성 18
가. 사교육 없는 학교 추진 전략 19
나. 사교육비 절감을 위한 학년 별 교육과정 편성, 운영 20
다. 사교육비 절감을 위한 방학 중 프로그램 편성 운영 20
라. 학력 증진과 사교육비 절감을 위한 학교 교육과정 편성, 운영 21
마. 기대되는 성과 23
Ⅲ. 연구 방법 24
1. 연구 대상 24
2. 분석 방법 24
Ⅳ. 연구 결과 25
1. 방과후 교육의 실제적인 효과 25
가. 사교육 비용 및 방과후 교육 비용 기술통계량 25
나. 사교육 소모 시간 및 방과후 교육 소모 시간 기술통계량 26
다. 사교육 비용의 평균 비교 28
라. 사교육 소모 시간의 평균 비교 29
마. 사교육 비용 및 소모 시간의 개체별 추세선 기울기 31
2. 방과후 교육에 대한 만족도 34
가. 학교에 대한 만족도 34
나. 자녀와 학부모 학교 만족도의 평균 비교 35
다. 수요 과목 37
Ⅴ. 결론 및 제언 39
1. 결론 39
2. 제언 40
참고문헌 43
부록 45
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.