PUKYONG

실내디자인에서 원목에 대한 실내이미지 인식 경향에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on Interior Image Realization Trend for Hardwood in Interior Design : Focused on the Living Room in Apartment
Abstract
주거형태로 아파트주거가 현재 가장 보편적으로 자리 잡고 있다. 점차 사회적 변화에 의해 아파트 소유가 증가하고 거래가 활발해 졌으며 점차 생활수준의 향상으로 주거의 질이 또한 향상 되어졌다. 주거자 사용의 목적과 요구특성, 미적인 효과, 공간의 기능성, 아파트 매매 및 원활한 계약을 위해 실내공간을 주거자 필요에 맞게 변경하는 개념으로 점차 아파트 실내 인테리어의 개조가 증가하고 있는 추세이다. 초기에 아파트가 지어질 시기의 실내디자인의 재료는 단조로우며 획일적인 배치였다면 점차 생활수준의 향상에 의해 실내디자인 재료의 다양화 및 소비자에게 다양한 옵션 제공으로 변화 하였다. 최근 신규 아파트 입주자들이 개인적 선호 및 필요에 따라 대대적인 아파트 실내공간의 개조가 이루어지고 있다. 즉, 신규 아파트가 공급하는 실내디자인 재료가 입주자들을 충족시키지 못하거나 기능성이 떨어지는 비효율적인 실내 마감재 재료의 결과라는 점으로 보여진다. 초창기의 획일하고 무미건조한 아파트의 실내공간의 실내디자인의 재료가 점차 다양화․기능화 적으로 변하고 있다.
본 연구는 실내디자인 재료로서 원목을 4종류(물푸레나무, 벚나무, 적삼목, 홍송)을 대상으로 하여 기존 문헌조사와 선행조사를 토대로 사례조사 및 연구의 결론 도출을 위해 사례조사 아파트를 대상으로 설문지를 이용하여 실내디자인 재료로서 원목으로 실내디자인 했을 경우 원목인테리어가 실내에 어떠한 이미지로 인식 경향 및 선호하는지에 대해 분석하여 다음과 같이 결과를 도출하였다.
첫째, 물푸레나무의 인테리어에 대한 실내이미지 인식경향은 남자, 여자 클래식이 높게 나타났으며 기혼자는 클래식, 미혼자는 내추럴이 높게 나타났다. 연령대중 20대,30대, 40대 모두 클래식이 높게 나타났으며 50대는 내추럴이 높게 나타났다. 연령대중 30대가 클래식의 이미지로 높게 인식 경향을 보였다. 평형대는 20평형 내추럴, 30평형, 40평형, 50평형이 클래식으로 높게 나타났다. 벚나무 인테리어의 실내이미지 인식경향은 남자보다 여자의 비율이 높게 나타났으며 남자, 여자 모두 클래식으로 높게 나타났다.
기혼자, 미혼자 클래식이 높게 나타났으며 20대, 30대, 40대, 50대 모두가 클래식으로 높게 나타났다. 평형대 또한 모두가 클래식의 이미지 인식경향이 높게 나타났다. 적삼목 인테리어의 실내이미지 인식경향은 남자, 여자가 모던으로 높게 나타났으며 기혼자와 미혼자 또한 모던이 높게 나타났다. 연령대와 평형대 대부분 모던의 이미지 인식경향이 높게 나타났다. 홍송 인테리어의 실내이미지 인식경향으로는 남자, 여자 모두 내추럴의 비율이 높게 나타났으며 기혼자, 미혼자, 연령대, 평형대 대부분이 내추럴의 비율이 높게 나타났다. 물푸레나무와 벚나무 클래식, 적삼목은 모던, 홍송은 내추럴의 실내이미지 비율이 높게 나타났으며 조사대상 원목의 인테리어 실내이미지 선호로는 적삼목, 벚나무, 물푸레나무, 홍송의 순으로 비율이 나타났다.
둘째, 원목이 아닌 일반인테리어보다 원목인테리어를 시공한 비율이 높게 나타났다. 원목인테리어 시공한 응답자는 30대의 기혼자가, 자가의 소유로 40평형, 50평형으로 연평균 소득은 5000만원 이상~8000만원 미만으로 나타났다. 원목이 아닌 일반인테리어 시공한 응답자는 30대의 기혼자로 30평형의 자가 소유로 연평균 소득 2000만원 이상~5000만원 미만으로 나타났다. 일반인테리어보다 원목인테리어는 고가의 재료라서 연평균 소득이 일반인테리어 시공한 응답자보다 원목인테리어 시공한 응답자의 연평균 소득이 높게 나타났으며, 적은 평수(20평형,30평형)보다 큰 평수(40평형,50평형)가 주로 원목인테리어 시공한 것으로 나타났다.
셋째, 거실부분을 원목인테리어로 시공한 응답자의 만족도 에서는 만족이 높게 나타났으며 원목이 아닌 일반인테리어로 시공한 응답자의 만족도에서는 불만족이 높게 나타났다.
시간적 변화에 따라 실내인테리어의 재료가 다양해지고 있다. 하지만 미적인 부분에 비해 비효율적인 실내 재료라는 결과 점으로 보여진다.
본 연구의 결과에서 일반적으로 원목은 대부분의 연령층이 선호하고 있는 원목이었지만 일반적으로 원목은 고가의 재료로서 원목이 다양한 연령층의 경제적인 부분에서 어려움이 있을 것으로 보여진다. 좀 더 다양한 실내재료로서 원목이 경제적인 부분이나 다양한 연령층과 다양한 평형대에서 원목인테리어가 주거의 공간 부분에서 다양한 실내이미지 연출과 거주자의 욕구를 충분히 수용하여 디자인되어야 할 것으로 요구되어야 한다. 실내디자인의 재료도 획일화의 개념에서 벗어야 다양한 공간개념을 도입하여 더욱 다양한 미적․기능적으로서의 접근성이 시도되어야 할 것이라고 사료해본다.
As a type of housing, living in an apartment is currently the most pervasive type of residence in Korea. Thanks to many social changes in the country, more and more people have owned apartments and the house market has been booming, too. Also, Thanks to the improvements in quality of living, the quality of house has also been upgraded. Nowadays, apartment interior remodeling became a growing trend focused on the resident’s purpose of use, special demands, an esthetic effects, the functions of space, and the resident’s needs for remodeling the interior of the house to efficiently selling and contracting apartments. When apartments started to build up, the element of interior design was just simple and uniformed layouts, but it has been changed to diversifying the elements and providing various options to consumers thanks to the improvement in standard of living.
Recently, people moving into the new apartment remodeling their interiors in a large scale based on their preferences and needs.
In other words, that trend looks like a result of dissatisfaction with the interior materials that new apartment has. Also it seems a result of using inferior, ineffective and cheap interior finishing materials. Materials Uniformed and tasteless materials in interior design have been changed various and functional things.
This study analyzed how hardwood interior is recognized and preferred for an interior design when hardwood is used as a material of interior design by using survey targeting case study apartments in order to draw a conclusion of case study and research based on existing literatures and precedent studies targeting 4 kinds of hardwood (ash trees, cherry trees, red cedars and red pines) as a material for interior design.
First, recognition trend of interior image about interior of ash trees is high in classic for both men and women, that of married people is high in classic and that of unmarried people is high in natural. That of people aged in 20s, 30s and 40s is high in classic and that of people aged in 50s is high in natural. Among all aged groups, 30s showed highest recognition trend in a classical image. As for width of a room, 20 pyeong-type room is recognized as natural and 30 pyeong, 40 pyeong and 50 pyeong-type room is as classic. Recognition trend of interior image about interior of cherry trees showed the same rate of men and women, showing higher image of classic in both men and women.
That of both married people and unmarried people was higher in classic and those of 20s, 30s, 40, and 50s aged people were all higher in classic. Also, as for the width of rooms, recognition trend of image of classic was high. Recognition trend of interior image about red cedar interior was higher in modern for both men and women and that of both married people and unmarried people was higher in modern. Recognition trend of modern image was high in almost aged groups and width groups. Recognition trend of interior image about red pine interior was higher in natural for both men and women and rate of natural was high in almost marriage groups, aged groups and width groups. Rate of interior image was high in classic for ash trees and cherry trees, modern for red cedars and natural for red pines, and preference ratesof interior image of targeted hardwoods were high in red cedar, cherry tree, ash tree and red pine in order.
Second, rate of constructing hardwood interior was higher than that of constructing normal interior. Most respondents who construct hardwood interior were married people aged 30, had a 40or 50 pyeong-type house and drew an annual income of 50 million won ~ 80 million won. Most respondents who construct normal interior were married people aged 30, had a 30 pyeong-type house and earned 20 million won ~ 50 million won per a year. As materials for hardwood interior is more expensive than that for normal interior, income of respondents'constructing hardwood interior was higher than that of respondents' constructing normal interior and people having a larger house(40 and 50 pyeong type) were shown to construct hardwood interiorthan those having a smaller house (20 and 30 pyeong type).
Third, satisfaction level of respondents constructing hardwood interior in a living room was high and that of respondents constructing normal interior instead of hardwood interior was low.
Over time, materials for interior design have come to be various. However, it is shown that they are inefficient interior materials compared with an aesthetic aspect.
As a result of this study, it is shown that in general, hardwood is a material which most people in all aged groups prefer, but it seems to be difficult for people in various age groups to use hardwood as a material for interior due to economic problems as hardwood is an expensive materials.As a more various material for interior design, hardwood interior should be designed by accepting the demand of residents and various interior image displaysin various age groups and various widths of houses as well as by solving economic problems. It is thought that by freeing from the concept of unification about materials for interior design and by introducing various space concepts, more various aesthetic and functional approaches should be tried.
Author(s)
김영순
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Keyword
실내디자인 실내이미지 원목
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10422
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956193
Alternative Author(s)
Kim, Young Soon
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 건축공학과
Advisor
김기환
Table Of Contents
목 차
Ⅰ.서론 1
1-1.연구의 배경 및 목적 1
1-2.연구의 범위 및 방법 2
Ⅱ.이론적 고찰 4
2-1.실내디자인의 개념 4
2-2.실내공간의 구성요소 4
2-2-1.바닥 4
2-2-2.벽 5
2-2-3.천장 5
2-2-4.실내 장식적 요소 5
2-2-5.거실의 개념 6
2-2-6.거실의 기능 6
2-2-7.이미지월의 정의 7
2-3.원목의 일반적 특성 7
2-3-1.원목의 강도 8
2-3-2.내구성 12
2-3-3.내연성 12
2-3-4.원목의 역할 13
2-4.조사대상 원목의 일반적 특성 14
2-4-1.물푸레나무 14
2-4-2.벚나무 15
2-4-3.적삼목 16
2-4-4.홍송 17
2-5.실내디자인 이미지 유형고찰 18
2-5-1.실내디자인 이미지 유형 분류에 관한 선행연구 18
2-5-2.실내디자인의 이미지 유형의 분류 20
Ⅲ.조사대상 원목에 대한 실내이미지 인식 경향에 관한 분석 22
3-1.아파트 거실 원목인테리어 사례분석 22
3-1-1.물푸레나무 24
3-1-2.벚나무 26
3-1-3.적삼목 30
3-1-4.홍송 32
3-2.종합분석 34
3-3.조사대상 원목의 실내이미지의 인식 경향 분석 36
3-3-1.조사대상자의 일반적 특성 37
3-3-2.조사대상 원목의 인테리어 실내이미지 인식 경향 39
3-3-3.조사대상 원목의 인테리어 만족도 44
3-3-4.조사대상 원목의 인테리어 실내이미지 유형 인식 경향 47
Ⅳ.결론 52
참고문헌 54
Abstract 59
Degree
Master
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대학원 > 건축공학과
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