PUKYONG

아동의 성과 사회정보처리과정이 공격성에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The influences of sex and the social information procedure on children's aggression
Abstract
The purpose of this study was to examine the influences of children's sex and the social information procedure upon their aggression. For this, study questions were established as follows:
First, 'Is there any difference in children's subtypes of aggression by their sex and the social information procedure?'
Second, 'Is there any difference in children's mechanism of aggression by their sex and the social information procedure?'
Third, 'Is there any difference in children's two-dimensional aggression by their sex and the social information procedure?'
Study subjects were 363 fifth and sixth graders at a primary school in Busan Metropolitan City and a questionnaire survey of them was carried out. Collected data were analyzed with two-way ANOVA using SPSS 14.0 program. Study findings are as follows:
First, children's sex had influence upon their overt aggression, but it had no influences upon their relational aggression. However, children's interpretation process of social information procedure had influences upon their overt aggression and relational aggression alike. On the other hand,
the interaction of sex and interpretation process of social information procedure had no influences upon the pattern of aggression.
Second, children's sex and interpretation process of social information procedure had influences upon their proactive aggression and reactive aggression―two mechanisms of children's aggression―alike.
However, the interaction of sex and interpretation process of social information procedure had no influences upon children's mechanism of aggression.
Third, children's sex had a significant influences upon proactive-overt aggression, reactive-overt aggression and proactive-relational aggression. However, it had no significant influences upon reactive-relational aggression. Children's interpretation process of social information procedure had a significant influences upon proactive-relational aggression, reactive-relational aggression and reactive-overt aggression, but it had no significant influences upon proactive-overt aggression. In addition, the interaction of sex and explanation had no influences upon every dimension of two-dimensional aggression.
Author(s)
윤은정
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10427
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956198
Alternative Author(s)
Yoon, Eun Jung
Department
교육대학원 교육심리전공
Advisor
이경화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 6
3. 용어의 정의 7
가. 공격성 7
나. 사회정보처리과정의 해석 8

Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 공격성 9
가. 공격성의 발달적 특성 9
나. 공격성에 관한 이론 12
(1) 본능으로서의 공격성 13
(2) 욕구좌절이론 13
(3) 사회학습이론 14
(4) 사회인지적인 접근 15
(5) 생물학적 이론 15
다. 공격성의 유형 및 기제 16
2. 성과 공격성 20
3. 사회정보처리과정과 공격성 23
가. 사회정보처리과정 23
나. 사회정보처리과정의 해석과 공격성 27

Ⅲ. 연구 방법 30
1. 연구 대상 30
2. 연구 도구 31
가. 공격성 척도 31
나. 사회정보처리과정의 해석 척도 33
3. 연구 절차 35
4. 자료 분석 36

Ⅳ. 연구결과 37
1. 아동의 성 및 해석이 아동의 공격성 유형에 미치는 영향 37
1-1. 아동의 성 및 해석이 아동의 외현적 공격성에 미치는 영향 37
1-2. 아동의 성 및 해석이 아동의 관계적 공격성에 미치는 영향 39
2. 아동의 성 및 해석이 아동의 공격성 기제에 미치는 영향 41
2-1. 아동의 성 및 해석이 아동의 주도적 공격성에 미치는 영향 42
2-2. 아동의 성 및 해석이 아동의 반응적 공격성에 미치는 영향 43
3. 아동의 성 및 해석이 아동의 2차원적 공격성에 미치는 영향 46
3-1. 아동의 성 및 해석이 아동의 주도적-외현적 공격성에 미치는 영향 46
3-2. 아동의 성 및 해석이 아동의 반응적-외현적 공격성에 미치는 영향 48
3-3. 아동의 성 및 해석이 아동의 주도적-관계적 공격성에 미치는 영향 50
3-4. 아동의 성 및 해석이 아동의 반응적-관계적 공격성에 미치는 영향 53

Ⅴ. 논의 및 결론 55
1. 요약 및 논의 55
2. 결론 및 제언 58

< 참고문헌 > 61

< 부 록 > 74
1. 공격성 척도 76
2. 사회정보처리과정의 해석 척도 79
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.