PUKYONG

역할놀이를 활용한 소설교육 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on Novel Education using Role Play
Abstract
문학은 사람의 마음을 움직이고 생애를 좌우하는 강력한 힘이 있다. 문학교육은 이러한 인간의 삶을 보다 풍요롭고 아름답게 만들 수 있으며 참다운 삶의 길을 밝혀준다. 이러한 인성교육과 관련하여 작품이 주는 가치를 학습자가 스스로 자신의 언어로써 재구성하여 내면화하므로 ‘체험하는 문학 수업’이 될 수 있을 것이다. 특히 소설은 현실에서 누구나 한 번 쯤 겪었을 만한 인간사를 소재로 하기 때문에 현실성이 있고 진실하며 구체적이다. 또한 읽는 독자로 하여금 자신의 경험과 비추어 삶을 되돌아보고 반성하는 시간을 갖게 한다.
그러므로 학교에서 이루어지는 소설 수업은 전적으로 교사보다는 학습자가 중심이 되어 작품이 주는 감동과 의미를 알아가며 내면화하는 시간이 되어야 한다.
본 연구에서는 역할놀이를 활용한 소설교육 방안과 실제를 제시하여 학습자들이 역할놀이를 통해 소설 속 등장인물이 되어 연기를 하는 수업을 하도록 하였다. 역할놀이 수업은 교사가 작품을 일방적으로 전달하는 것이 아닌 학습자 스스로 작품을 재구성하여 실연함으로 작품 속 인물의 역할을 맡아 소설 속 상황을 겪게 하는 것이다. 이는 학습자의 감상을 활발하게 하여 작품의 의미를 깊이 파악하고 내면화하게 한다. 또한 다른 사람의 입장에 서서 역할놀이를 함으로 소설을 이해하고 감사하는 데 아주 효과적인 수업이라 할 수 있다. 역할놀이 수업 방안에는 역할놀이를 언어교육으로 수업에 적용한 Saftel부부의 9단계 수업모형을 소설 수업에 맞게 4단계로 재구성하여 각 단계별 학습과정을 상세화 하였다.
작품으로는 중학교 국어 교과서 「옥상의 민들레꽃」과 제7차 교둥학교 국어교과서에 실린 「장마」를 선정하였는데 , 4단계 수업 방안을 마련하여 학습자들이 직접 실연을 하므로 인간관계에서 올바른 말하기와 주제에 접근하여 이 각박한 현대 사회에서 ‘민들레꽃’이 우리에게 주는 의미를 생각해 보도록 하였고, 「장마」에서는 두 할머니의 대화를 통해 전쟁의 의미를 생각해 보도록 하였다. 특히 용서와 화해를 하는 과정을 제시하므로 학습자들이 정서적 교감에 의한 인간관계를 배우도록 하였다.
역할놀이 수업의 장점은 학습자가 다른 사람의 입장이 되어 인간관계에서의 올바른 인격을 배우는 계기를 마련해 주는 것으로, 소설과 연계하였을 때 소설 속의 등장 인물이 되어 또 다른 인간관계를 체험하며 배우는 것이다. 그리고 역할놀이 수업 후 이루어지는 토의 학습은 학습자들끼리 서로의 의견을 주고 받음으로 소설을 깊이 감상하며 내면화 할 수 있다.
감수성이 풍부하고 바른 가치관을 정립하기 위해 많은 고민을 하는 십대 시절에 좋은 작품을 읽는 것은 깊은 사색과 함께 현실을 긍정적으로 바라보는 눈을 길러 준다. 또한 학습자들이 삶을 돌아보며 반성하는 시간을 만들어 준다. 바로 역할놀이 수업은 이러한 소설 수업을 가능하게 한다.
Literature contains powerful effects that can touch people and affect their fates. Literary education plays an important role as a street lamp, which enlighten one's road of the life and makes our life more beautiful and bountiful. In relation to personality education, true literary education surely enables learners to reorganize and internalize values in literary works, which also leads to 'experiential literary education'. In particular, since a novel contains the prose style with a subject matter of human events which can occur in our actual life. Those subjects can express reality, truth, and concreteness in the work. Also, a novel makes sure that the reader spends time looking back upon the past life with his or her own experiences. Therefore, the novel education in school should enable the learners, not a teacher, to know the impression and meaning of literary works and then to internalize them.
This study suggested a novel education plan utilizing a role play which makes learners take any role of characters and get themselves absorbed in the story. Role play does mean or pursue a teacher-centered lesson. Rather, learners take a role among characters in the novel, internalizing and reorganizing the literary work themselves. Thus, it helps learners fully experience various fictional situations as a fictitious identity. It works as a useful method which can activate the learner’s sentiments, draw their own interpretation and acceptance, and make learners immersed in the novel. Also, playing different person’s role can become the most effective lesson in providing an opportunity of active understanding on that person. In the role play teaching plan, the 9-phase teaching model of Fannie Shaftel and George Shaftel, who applied the role play into the lesson as language education, was reclassified into four steps according to the novel lesson.
As for the literary works, 「Rainy Season」 and 「The Snowy Road」were selected from the 7th middle school and high school Korean language textbook. A four-step role play is reorganized and learners participate in the mimic learning play. This could help learners explore desirable speaking and subjects. Especially, in the pre-mimic play, the guide of main observation casts questions to learners, which actually make way for learners to find learning troubles more easily. With the interview after the mimic-play, it could provide an opportunity that learners make sure to remind the original lesson objective, which could be easy to be forgot in the phase of immersed role-play. Furthermore, learners could expand their thinking. In one work,「The Snowy Road」, learners definitely think what the 'dandelion‘. truly means in our hectic modern society throughout various scenes. In the other work, 「Rainy Season」, learners also think the meaning of wars through the dialogue between two old ladies and other town people.
Above all, this work represents the process where characters show
the process of forgiveness and reconciliation. Learners can deeply realize an existence of human relationship through emotional exchange.
As the strong point of role play lesson, the learner can acquire the proper personality in the human relationship by changing the position with other persons. When it is connected with the novel, learners can become the characters of the novel and then can experience the different human relationship. Role-play lesson greatly helps learners appreciate the novel, internalize themselves, and build up their values. As novels deal with common human events, reading the good novels makes learners look back upon the past life and reflect on their own behaviors.
Like above, role play lesson makes it possible to have learners internalize themselves in the literary works. What teachers keep in mind is that they should first make great consideration about the novel education as a means of experiential study, not as examination-centric or memory-centric novel study.
Author(s)
김윤경
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Keyword
역할놀이 소설교육 옥상의 민들레꽃 장마
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10437
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956208
Alternative Author(s)
Kim, Youn Kyeung
Affiliation
부경대학교
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
남송우
Table Of Contents
ABSTRACT
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 선행연구 검토 4
가. 박완서의 「옥상의 민들레꽃」과 윤흥길의 「장마」연구 4
나. 역할놀이에 대한 선행연구 12
다. 연구방법 및 연구 범위 17
Ⅱ. 역할놀이와 소설교육 23
1. 역할놀이를 활용한 소설교육 23
가. 역할놀이 수업의 의미 23
나. 문학교육에서 역할놀이의 필요성 32
2. 역할놀이를 활용한 소설교육의 모형 및 단계 34
3. 역할놀이를 활용한 소설교육의 의의 43
Ⅲ. 역할놀이를 활용한 소설교육의 실제 50
1. 역할놀이 수업의 유의점 및 전략 50
2. 역할놀이를 활용한 박완서의 「옥상의 민들레꽃」수업 설계 54
가. 「옥상의 민들레꽃」의 역할놀이 수업방안 54
나. 역할놀이를 활용한 「옥상의 민들레꽃」의 수업의 실제 67
3. 역할놀이를 활용한 윤흥길의 「장마」수업 설계 80
가. 「장마」의 역할놀이 수업 방안 80
나. 역할놀이를 활용한 수업의 실제 88
Ⅳ. 결론 101
참고 문헌 105
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.