PUKYONG

영어로 하는 영어 수업에 대한 초등학교 영어전담교사와 초등학생들의 인식에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
The Perceptions of Korean Elementary School English Teachers and Students on Teaching English Through English
Abstract
This paper studies perception of Teaching English Through English(TETE) based on a survey conducted with 162 student and 60teachers of Elementary school from Busan.
The findings of the study are as follows.
First, most teachers who participated in this survey have said that they feel TETE is necessary and effective with TETE. but they thought that students evaluated low about concentration and interest rate. Second, the teachers made effort in various parts for TETE. Especially, they put training to practical use. However they are unsatisfied with the experience. Third, the teachers feel uncomfortable with TETE, but they have said confidential about that. They believed TETE is difficult because of the large size of class, different level of the students English ability and the teacher's lack of English oral proficiency.
Forth, the students surveyed expressed a desire for their teachers to use English in various level in class. They especially wanted their teachers to use more 'Classroom English', but they wanted the same rate of Korean and E
nglish in the other periods. The higher scoring students wanted that teachers to use more English than the lower scoring students. Fifth, the students showed a positive attitude toward TETE along with a high level of
interest, comprehensive faculty and confidence. But they thought that TETE could not be helpful in enhancing students' English ability.
The findings of the study suggest some useful tips for making TETE more successful.
First, the teachers asked for more opportunities to get domestic or oversea's language training . More opportunities for language training will forster more competent teachers. Second, for active English classes with many interactions between students and teachers, the class size should be reduce and the division of classes should be considered according to students' English competence. Third, the time for teaching material development and class research should be secured.
To help TETE acquire high success, it is necessary for the government's intensive support.
Author(s)
강기보
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10441
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956212
Department
교육대학원 초등영어교육전공
Advisor
조윤경
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 3
1.3 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 5
2.1 TETE의 정의 5
2.2 TETE에 대한 사회적 요구 6
2.2.1 정치․경제적 필요성 6
2.2.2 영어 교육환경의 변화 7
2.2.3 영어 교육의 성격과 목표의 변화 8
2.2.4 영어 능력 평가 방법의 변화 9
2.3 TETE와 영어 교육과정 9
2.4 TETE 관련 언어 습득이론 12
2.4.1 Krashend의 제 2언어 습득 이론 12
2.4.2 Long의 상호 작용 가설 15
2.5 선행연구 고찰 17
2.5.1 TETE에 대한 긍정적 인식 17
2.5.2 TETE에 대한 부정적 인식 20
Ⅲ. 연구 방법 24
3.1 연구 참여자 24
3.2 연구 도구 26
3.2.1 교사용 설문지 27
3.2.2 학생용 설문지 26
3.3 자료 수집 절차 및 분석 방법 27
Ⅳ. 연구 결과 29
4.1 TETE에 관한 초등학교 영어 전담 교사들의 인식 29
4.1.1 교사들의 TETE 실시 정도 29
4.1.2 TETE의 필요성에 대한 교사의 인식 31
4.1.3 TETE의 효과에 대한 교사의 인식 32
4.1.4 TETE 실천을 위한 준비 35
4.1.5 TETE 실행의 어려움 및 개선점 37
4.1.6 교직 경력에 따른 TETE에 대한 인식 비교 41
4.2 TETE에 관한 초등학생들의 인식 50
4.2.1 TETE의 활용 실태와 이에 대한 학생들의 인식 50
4.2.2 TETE의 효과에 대한 학생들의 인식 53
4.2.3 학생들의 학업 성취도에 따른 TETE에 대한 인식 비교 56
Ⅴ. 결론 및 제언 59
5.1 결론 59
5.2 제언 62
참고문헌 65
부 록 69
부록 1. 교사용 설문지 69
부록 2. 학생용 설문지 74
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.