영재학급 프로그램 적용에 따른 수학적 학습 태도 변화에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on Mathematical Learning Attitude Change by Special Education Program for Gifted and Talented Children
- Abstract
- In this study we analyze changes in mathematical learning attitude after participating in special education program for gifted and talented children among the fourth graders at an elementary school in Nam-Gu, Busan. With suitable program on each subject, the resources of the program was oriented to increase the self-led learning power, based on varying gifted and talented teaching models.
In order to measure the effect of the program the students answered questionaires on learning attitude before the program and after the program as well. We did statistical analyses with the scores of the two questionaires and investigated if there are any significant factors influencing the change of mathematical learning attitudes. Especially such factors as gender, extra private lessons, the type of residence, the agreement of future jobs between students and their parents have been considered.
- Author(s)
- 안순희
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 영재학급
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10443
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956214
- Alternative Author(s)
- Ahn, Soon Hee
- Affiliation
- 부산대천초등학교
- Department
- 교육대학원 초등수학교육전공
- Advisor
- 이성백
- Table Of Contents
- 목 차
ABSTRACT
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 2
2. 연구 방법 및 가설 2
3. 용어 정리 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 영재의 정의와 특성 5
2. 교육심리관련 발달이론 11
가. Freud의 심리성적(Psychosexual) 발달이론 11
나. Erickson의 심리사회적(Psychosocial) 발달이론 12
3. 영재 교수학습 모형 15
가. Renzulli의 심화학습 3단계 학습모형 15
나. Treffinger의 자기주도적 학습모형 16
다. Osborn-Parnes의 창의적 문제해결 모형 17
라. Betts의 자율적 학습모형 18
마. Kaplan의 차별화된 교육과정 모형 19
Ⅲ. 영재학급 영재교육 프로그램 21
1. 영재학급 운영 방향 21
가. 영재학급 운영 목적 및 방침 21
나. 교육과정 편성․운영 방향 및 내용 21
2. 연구대상 영재학급 영재교육 프로그램 운영의 실제 23
가. 프로그램의 내용 24
나. 프로그램의 유형 25
다. 프로그램의 실제 예시-부록 참조 26
Ⅳ. 연구 방법 27
1. 연구 방법 및 절차 27
가. 연구 대상 및 기간 27
나. 연구의 내용 및 방법 27
다. 연구 가설 28
Ⅴ. 연구결과 및 분석 29
1. 설문지의 내적 일치도 검사 29
2. 연구 가설들에 대한 검정 30
가. 프로그램의 효과 31
나. 성별 효과 33
다. 방과후 과외 수업 37
라. 주거형태 39
마. 부모 및 학생의 진로 희망 일치 여부 40
Ⅵ. 결론 및 제언 43
참고문헌 46
부록<1> 영재교육 교수・학습 지도안 48
부록<2> 수학적 학습 태도 검사 설문지 55
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.