PUKYONG

원어민 영어보조교사 활용에 대한 초등학교 영어전담교사들의 인식에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
The Perceptions of Korean Elementary School English Teachers on The Use of Native English Teachers
Abstract
The EPIK(English Program in Korea) was launched in 1995. Since then, many of Native English teachers have been invited to Korea. Despite many positive effects of the native English teacher program, the rapid increase of the demands of native English teachers has caused a lot of problems as well, including that of unqualified teachers.
This study aims to investigate the current status regarding the utilization of native English teachers in elementary school focusing on its benefits and problems and explore better ways of utilizing them for elementary English education. The participants of this study were 63 Korean elementary English teachers, the data were collected through questionnaires.
Through the analysis of a data of elementary school English teachers followings were revealed: (1) Studying English with native teachers of English had positive effects on students's English abilities in terms of cognitive and affective aspects; (2) in most schools team teaching between native teachers of English and Korean teachers were being performed and both teachers were satisfied with it; (3) however, several issues such as the role relationship between the Korean English teachers and the native English teacher, the quality of pre-training, and reconstruction of teaching materials should be resolved in order to improve English program of utilizing native English teachers in elementary schools; (4) a clear policy regarding hiring standards and a training process system needs to be established to upgrade the quality of native English teachers; (5) a variety of ways of securing qualified English teachers, such as exploiting Korean bilingual teachers who are proficient in English or making use of parents from multi-cultural families, should be considered.
Author(s)
김은아
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10451
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956222
Department
교육대학원 초등영어교육전공
Advisor
조윤경
Table Of Contents
Ⅰ. 서론1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 3
1.3 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 입력 가설 4
2.2 원어민 영어보조교사의 효과 5
2.3 원어민 영어보조교사제도의 도입 배경 7
2.4 원어민 영어보조교사제도 운영 실태 8
2.5 원어민 영어보조교사제도 운영의 문제점 9
2.6 선행연구 14
Ⅲ. 연구 방법 17
3.1 연구 참여자 17
3.2 연구 도구 18
3.3 자료 수집 절차 및 분석 방법 20
Ⅳ. 결과 및 해석 21
4.1. 교직경력에 따른 원어민 영어보조교사 활용에 대한 인식 비교 21
4.1.1. 교직경력에 따른 원어민 영어보조교사에 대한 인식 비교 21
4.1.2. 교직경력에 따른 원어민 영어보조교사 운영 실태에 대한 인식 비교 26
4.1.3. 교직경력에 따른 원어민영어보조교사 활용 효과에 대한 인식 비교 31
4.1.4. 교직경력에 따른 원어민 영어보조교사 제도의 개선 방안에 대한 인식 비교 37
4.2. 협동수업 경험 유무에 따른 원어민 영어보조교사 활용에 대한 인식 비교 41
4.2.1. 협동수업 경험 유무에 따른 원어민 영어보조교사에 대한 인식 비교 41
4.2.2. 협동수업 경험 유무에 따른 원어민 영어보조교사 운영 실태에 대한 인식 비교 46
4.2.3. 협동수업 경험 유무에 따른 원어민 영어보조교사 활용 효과에 대한 인식 51
4.2.4. 협동수업 경험 유무에 따른 원어민 영어보조교사 제도의 개선 방안에 대한 인식 비교 58
Ⅳ. 결론 및 제언 63
참고문헌 65
부 록 68
부록 1. 설문지 68
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.