인터넷 쇼핑몰에서 서비스 품질 지각이 만족과 신뢰에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Impact of Service Quality at Internet Shopping Mall on Customer Satisfaction and Trust -The Service Quality in Terms of the Purchase Stage
- Abstract
- This study was intended to investigate the impact of service quality in terms of the purchase stage at internet shopping mall on customer satisfaction and trust.
The data obtained from 287 customers with internet shopping mall experiences were surveyed and collected during 2009. 10 for the study. The data were analyzed using a structural equation model.
The results of this study can be summarized as follows.
First, the service qualities both at searching service stage and at delivery service stage affect customer satisfaction and trust positively.
Second, the service qualities both at ordering/paying service stage and at post-purchasing service stage do not affect customer satisfaction and trust positively.
Third, we find the customer satisfaction affects trust positively.
Finally, some theoretical and managerial implications of these findings and the future research directions are discussed.
- Author(s)
- 박성재
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 서비스 품질 구매단계 고객만족 신뢰 인터넷쇼핑몰
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10459
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956230
- Alternative Author(s)
- Park, Sung Jae
- Affiliation
- 부경대학교
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 배상욱
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
제 1 절 연구의 배경과 목적 1
제 2 절 연구의 구성 4
Ⅱ 이론적 배경 5
제 1 절 서비스 품질 5
1. 서비스의 특징 5
2. 서비스 품질의 정의 및 특성 6
3. 서비스 품질에 관한 연구 8
4. 온라인 서비스 품질에 관한 연구 15
5. 인터넷 쇼핑몰 구매단계의 서비스 품질에 관한 연구 20
제 2절 인터넷 쇼핑몰 26
1. 인터넷 쇼핑몰의 개념과 정의 26
2. 인터넷 쇼핑몰의 유형 28
3. 인터넷 쇼핑몰의 특성 30
제 3 절 고객만족 32
1. 고객만족의 개념 32
2. 고객만족에 관한 선행연구 34
3. 인터넷 쇼핑몰에서의 고객만족 37
제 4 절 신뢰 39
1. 신뢰의 개념 39
2. 신뢰에 관한 선행연구 41
3. 인터넷 쇼핑몰에서의 신뢰 43
Ⅲ. 연구방법 47
제 1 절 연구모형 및 연구가설 47
1. 연구모형 47
2. 연구가설 48
제 2 절 자료수집 및 분석방법 53
1. 자료수집 및 분석방법 53
2. 변수의 조작적 정의 및 측정 54
Ⅳ 실증분석 57
제 1 절 표본의 특성 57
제 2 절 신뢰성 및 타당성 분석 60
1. 신뢰성 분석 및 탐색적 요인분석 60
2. 확인적 요인분석 63
제 3 절 연구가설의 검증 66
1. 연구모형의 적합도 검증 66
2. 가설검증결과 67
Ⅴ. 결론 72
제 1 절 연구결과의 요약 72
제 2 절 연구의 시사점 73
제 3 절 연구의 한계점과 향후 연구 75
76
92
99
- Degree
- Master
-
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