자동차 영업사원의 적응적 판매행위가 영업성과에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- The Influence of Automobile Salesperson's Adaptive Selling on Performance :The Moderating Role of CRM Practice
- Abstract
- This study helps to understand the salesperson's adaptive selling in the automobile business. The major objective of this study is to examine the relationship of salesperson's adaptive selling and performance, and to find the moderation role of CRM practice.
Data were collected from 200 salespersons who is related to automobile sales. The data via intercept survey were based on self administered questionaries. Frequency, Cronbach' and path analysis were used as statistical test tool. Additionally, SPSS 12.0 were used for moderate regression analysis to find out the effect of the moderator.
Structural modeling largely supports the hypothesized framework and the major findings of this study are summarized as follows:
First, H1 proposed that salesperson's adaptive selling would affect performance positively. The results found that salesperson's adaptive selling was directly related to performance and H1 was supported.
Second, H2 proposed that CRM practice would moderate the relationship of salesperson's adaptive selling and performance. The results showed that when salesperson's adaptive selling affected performance positively, CRM practice was more effective.
In conclusion, it can be posited that salesperson's adaptive selling and CRM practice are both important factors for performance in the increasingly competitive automobile business.
Keyword : Salesperson's Adaptive Selling, Performance, CRM Practice
- Author(s)
- 정지선
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 자동차 영업사원 적응적 판매행위 CRM활용도
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10462
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956233
- Affiliation
- 기아자동차
- Department
- 경영대학원 경영학과경영학전공
- Advisor
- 전중옥
- Table Of Contents
- 제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 필요성 및 목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 범위 2
제 2 장 이론적 배경 4
제 1 절 자동차 영업의 특성 4
1. 영업직 사원 5
2. 자동차 영업사원의 특성 5
제 2 절 적응적 판매행위 10
1. 적응적 판매의 개념 10
2. 적응적 판매의 특징 11
3. 적응적 판매에 필요한 지식과 획득방법 14
제 3 절 영업성과 18
1. 영업사원 성과 18
2. 영업사원 성과요인에 대한 기존 연구 20
제 4 절 CRM 활용도 24
1. CRM의 등장배경 24
2. CRM의 개념 및 특성 26
3. 국내자동차 산업의 CRM 활용 31
제 3 장 연구가설 및 분석방법 32
제 1 절 연구 모형 및 가설설정 32
1. 연구 모형 32
2. 연구의 가설설정 34
제 2 절 자료의 수집 및 분석방법 36
제 4 장 실증분석 41
제 1 절 표본의 구성 41
제 2 절 변수의 조작적 정의 43
제 3 절 신뢰도 및 타당성 분석 45
제 4 절 분석결과에 대한 가설의 검증 47
제 5 장 결 론 54
제 1 절 연구의 결론 및 시사점 54
제 2 절 연구의 한계 및 향후의 연구 과제 57
참고문헌 59
설문지 67
- Degree
- Master
-
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- 경영대학원 > 경영학과-경영학전공
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