제7차 교육과정과 2007 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 교과서 비교 분석
- Alternative Title
- A comparative analysis of middle school mathematics textbooks in the 7th curriculum and 2007 revised curriculum.
- Abstract
- This thesis examined the basic directions and the main points of the revised curriculum and made comparative analysis of the 2nd grade middle school curriculum focused on the calculation section between the revised and the 7th.
First, the revised curriculum emphasizes improvements and the value of mathematics.
Secondly, when it comes to the contents construction of the textbook, the process of the revised one is similar with that of the 7th. But there are more questions and picture in the revised textbook for students' understanding.
Thirdly, the questions are ranked in order of difficulty in the revised textbook. This helps to provide students with differentiated instruction. In addition, this revised textbook, there is rarely prior leaning assessment and every sub-textbook has more questions and explanation in detail than those of the last(the 7th).
In particular, the improvement of the mathematical power(ability) is emphasized in the revised educational process. So, the revised new version has various educational activities, such as finding the common errors, making questions, math reasoning and group discussion.
Finally, the new curriculum tries to enhance values in math. Therefore It includes questions related with science and real life in society. And it provides diverse interesting items to students.
- Author(s)
- 강민지
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 수학교육 중학교 2학년
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10467
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956238
- Alternative Author(s)
- Kang, Min Ji
- Affiliation
- 부경대학교
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 김도상
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구대상 및 비교・분석 항목 3
Ⅱ. 수학과 교육과정의 변천과 2007 개정 수학과 교육과정 5
1. 우리나라 수학과 교육과정의 변천 5
2. 2007 개정 수학과 교육과정 7
가. 개정의 기본방향 7
나. 개정의 중점 9
다. 2007 개정 교육과정 중학교 2학년의 내용 13
3. 수학과의 제7차 교육과정과 2007 개정 교육과정의 비교 14
Ⅲ. 제7차 교육과정 교과서와 2007 개정 교육과정 교과서의 비교 16
1. 식의 계산 단원의 구성 16
2. 수학 교과서의 양적 비교・분석 19
가. 각 교과서의 분량 비교・분석 19
나. 각 교과서의 문항수 비교・분석 22
다. 각 교과서의 그림수 비교・분석 23
3. 수학 교과서의 내용 비교・분석 26
가. 효율적인 수준별 수업을 위한 문제의 난이도 표시 26
나. 학년 간 연계성 강화에 따른 선수학습 제시여부 32
다. 수학적 능력 신장을 위한 사고력 학습 36
라. 수학의 가치 제고를 위한 자료 분석 42
Ⅳ. 결론 및 제언 49
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.