PUKYONG

AHP분석을 통한 시험인증 서비스 향상 방안에 관한 연구 : 한국조선해양기자재연구원의 사례를 중심으로

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Abstract
The purpose of this paper is to understand the most important factors in determining the satisfaction of Korea Marine Equipment Research Institute. This quantification will help the Korea Marine Equipment Research Institute understand what strategies are most effective to establish in a customer satisfaction-oriented management system. To this end, we designed the AHP analysis and analyzed the data collected through customer surveys to derive priorities. It was found that reliability was the most important priority in the detailed items of each factor, and that testing personnel and equipment were the most important. In order to improve customer satisfaction, the Korea Marine Equipment Research Institute should improve the reliability of the test process and expand the management and equipment of test personnel. The Korea Marine Equipment Research Institute needs to strengthen its resume and record management so that it can objectively verify the quality of the test. It also found that testing equipment and manpower should be expanded to attract more customers.
This study focuses on the case of a particular test and certification authority, and the results are somewhat biased, which is not a questionnaire for all customers.
Author(s)
김효진
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/1047
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=200000501714
Affiliation
부경대학교 기술경영전문대학원
Department
기술경영전문대학원 기술경영학과
Advisor
손재학
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구 범위 및 구성 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 4
1. 시험인증제도 4
가. 시험인증제도의 개요 4
나. 한국인정기구(KOLAS) 개요 7
다. 한국조선해양기자재연구원 시험인증현황 8
2. 서비스 품질과 고객 만족도 10
가. 서비스 품질 10
나. 고객만족도 12
3. 우선순위 의사결정 15
가. AHP 방법론 15
나. AHP 분석 절차 19
4. 선행연구 25
Ⅲ. 연구 방법 27
1. 고객만족도 조사결과 분석 27
2. AHP 설계 33
Ⅳ. 실증분석 결과 38
1. 응답자의 일반사항 38
2. 만족 요인의 상대적 중요도 측정 41
가. 일관성 판정 42
나. 상위 계층 차원별 측면 42
다. 각 요인별 세부항목에 대한 중요도 45
(1) 정량적 측면의 평가항목 가중치 분석 45
(2) 정성적 측면의 평가항목 가중치 분석 47
(3) 전체 항목의 평가항목 중요도 분석 49
Ⅴ. 결론 53
1. 연구요약 및 시사점 53
2. 연구의 한계 56
참고 문헌 57
부록. 설문지 61
Degree
Master
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기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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