창의성 신장을 위한 소설 교육 방안 연구
- Alternative Title
- A Study of Novel Education Teaching Method to Improve Creativity- Focused on Writing Activities
- Abstract
- 본 연구는 소설 교육을 통해 창의성을 신장시키고 나아가 소설 교육의 목표를 달성하는 교육 방안을 연구하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 창의성의 개념을 정립하고 창의적 사고가 가지는 속성에 대해 알아보도록 하였다. 창의적 속성은 성향과 인지 능력에 따라 다양한 하위 요소들을 포함하고 있는데, 이는 학습자의 창의적 능력을 신장시키는 중요한 요인이므로 분석이 필요하다.
다음으로 창의성의 중요성에 대해 살펴보았다. 소설 교육에서 창의성은 확보되어야 할 영역 중에 하나이다. 생각하는 힘을 기르고 문제 해결 능력을 신장시키는 데 필요한 요소야말로 창의성일 것이다. 이는 소설 교육과 창의성 신장의 상관관계를 파악하는 데 필수조건이 된다. 또한 쓰기 활동과 창의성 신장에 대해서도 논의하고 이를 바탕으로 소설을 어떻게 지도할 것인지에 대해 연구하였다.
그런 다음 창의성 신장에 관한 보다 실제적인 교육 방안을 논의하고자 하였다. 먼저 창의성 신장을 위한 교수․ 학습 지도 원리를 살펴보고, 토랜스․ 새프터(Torrance․ Safter)의 부화모형과 파안즈(Parnes)의 창의적 문제해결모형을 바탕으로 하여 소설 교육의 교수․ 학습 모형을 새롭게 구안하였다. 이 모형을 통해서 창의성 신장을 위한 소설 교육의 실제에 대해 논의하였다.
연구의 범위는 개정 국어과 교육과정을 바탕으로 하여 그 교육과정이 적용되는 7학년 국어 교과서로 한정하였다. 그 중에서도 세 가지 기준을 적용하여 김유정의 「동백꽃」을 작품으로 선정하였다. 그런 다음 쓰기 활동에서 창의성 신장과 관련된 전략을 살펴보고, 각 단계의 전략을 활용하여 「동백꽃」의 교수․ 학습 방안을 구체적으로 제시하였다. 또한 제시된 학습지도안을 바탕으로 직접 학생들에게 수업을 실시하여 창의성 신장에 도움이 되었는지 살펴보았다. 그 결과 대부분의 학생들은 창의성이 신장된 모습을 보여주었다. 다만 이 연구 결과가 실질적 의미를 가지는지에 대한 평가가 이루어지지 못했다는 점은 보완되어야 할 것이다.
The objective of this study, is about how to improve learner's creativity through novel education. Furthermore, There is to study educational method to achieve the goal of novel education. To this end, defined the concept of creativity and It found out about the properties of creative thinking. Creative property are included the various sub-elements according to the orientation and cognitive abilities. It need to analyze because It is important to improve in student's creative ability.
First, Examined about importance of creativity. Novel education is required of creativity among many others. It need to grow power of thought and to increase in problem-solving skills. It is a prerequisite for a link between novel education and improve creativity. Also, It is discussed of writing activities and creativity. According to this, studied about how to teach novel.
Second, It discussed practical teaching how to improve creativity more than before. First at all looked at principle of teaching-learning which for improve creativity and It made teaching-learning model of novel education based on the Torrance․Safter Incubation Model and Parnes Creative Problem Solving. After than, It treated in education novel of practical for improving creativity through this model. The scope of research is applied to new curriculum was limited korean textbook about 7th grade. Most of all, It was selected 「camellia flower」of Kim yu-jeong to apply three criterion. Then writing activities looked at the strategy for improving creativity and It was concretely suggested teaching-learning methods of 「camellia flower」.
Also based on teaching-learning methods which suggested earlier, students got class for examined improving creativity was helped. Result of this exam most of students were improved creativity. But this result has to compensate the defect in the way that study didn't have practical meaning.
- Author(s)
- 안은미
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 창의성 소설교육 쓰기 활동
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10481
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956252
- Alternative Author(s)
- Ahn, Eun Mi
- Affiliation
- 부경대학교
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Advisor
- 송명희
- Table Of Contents
- Abstract
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 1
2. 연구사 검토 3
3. 연구 방법 및 연구 범위 8
Ⅱ. 소설 교육과 창의성 교육 11
1. 창의성의 이론적 배경 11
가. 창의성의 개념 11
나. 창의성의 구성 요소 13
다. 창의성 교육의 중요성 18
2. 소설 교육의 목표와 의의 20
3. 소설 교육과 창의성 신장의 상관관계 22
Ⅲ. 창의성 신장을 위한 소설 교육의 교수 · 학습 방안 26
1. 창의성 신장을 위한 교수․학습 지도 원리 28
가. 개방성의 원리 29
나. 다양성의 원리 29
다. 판단유보의 원리 30
라. 통합성의 원리 31
2. 창의성 신장을 위한 소설 교육의 설계 31
가. 토랜스(Torrance)와 새프터(Safter)의 부화모형 32
나. 파안즈(Parnes)의 창의적 문제해결모형 34
다. 창의성 신장을 위한 소설 교육의 교수․학습 모형 37
3. 창의성 신장을 위한 소설 교육의 실제 38
가. 쓰기 활동의 원리 39
나. 쓰기 활동의 실제 41
Ⅳ. 결론 68
참고문헌
부록
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.