초등학교 5학년 통계 영역에서 NIE 활용이 학업성취에 미치는 효과
- Alternative Title
- THE EFFECTS ON LEARNING ACHIEVEMENT USING NIE IN THE FIFTH GRADE STATISTICS OF ELEMENTARY SCHOOL
- Abstract
- 현행의 수학교육은 지식의 암기나 단순한 문제풀이에서 탈피하여 논리적 추론과 창의적 사고를 통하여 다양한 형태의 문제를 객관적 기준에 따라 합리적으로 판단하고, 창의적으로 해결할 수 있는 능력을 기르는데 중점을 두고 있다. 특히, 21세기 정보화 사회에서는 표나 그래프로 제시된 많은 자료들을 읽고, 해석하고, 판단하고 예측하는 능력이 요구되고 있다.
본 본문에서 우리는 학생 스스로 직접적인 활동을 통해 통계적 개념, 자료 분석력, 문제해결력 등을 기를 수 있는 NIE(Newspaper In Education)학습을 초등 수학 학습지도에 적용하여, NIE활동이 아동의 통계 영역 학업성취에 미치는 효과를 살펴보고, 보다 효율적인 초등수학 학습지도 방안을 찾아보고자 하였다. 실제로, 우리는 초등학교 5학년 통계단원에서 신문을 활용한 수업을 진행하고, 통상의 통계수업을 실시한 비교학급과의 학업성취도 차이를 SPSS를 이용하여 t-검정으로 분석하였다. 그 결과, 자료의 이해력과 표현력에서는 비교학급과 유의미한 차이가 없었으나, 자료의 해석과 예측․활용력에서는 유의미한 차이가 있는 것으로 조사되어, NIE 학습이 추론능력 향상에 상당히 효과적임을 알 수 있었다.
Current mathematics education is focused on not just memorizing knowledge and
solving simple problems but using logical inference and creative thinking to decide
reasonably and solve creatively the problems of various forms based on objective
standard. Especially, in the 21st century of information-oriented society, people are
asked the abilities of reading, interpretation, decision and prediction for data of
diagram and graph.
In this thesis, we try to apply NIE(Newspaper In Education) to the course of
study for statistics unit of elementary mathematics which can improve students'
abilities of concept of statistics, analyzing data and problem solving so they can do
these with direct activity by themselves and find out how NIE effects on children's
learning achievement for statistics unit and more effective solution for the course of
study for elementary mathematics. Actually, for this study, 2 classes of 5th graders
were chosen and divided into an applied class and a comparative class for
statistics unit. The applied class were taught through the lesson plans with using
NIE and the comparative class were taught through the regular lesson plans.
After conducting the lessons, we analyzed learning achievement of the two
different classes with t-test by using SPSS. As a result, there were not statistical
significance differences between these two classes about abilities of understanding
and expressiveness but there were statistical significance differences about abilities
of interpretation, prediction and application for the given data. That is, the NIE
class were more effective for improvement of inference ability than another class
on statistics unit of elementary mathematics.
- Author(s)
- 서지영
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10486
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956257
- Alternative Author(s)
- Seo, Ji Young
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원 초등수학
- Department
- 교육대학원 초등수학교육전공
- Advisor
- 표용수
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 용어의 정의 3
4. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 통계 교육 5
2. 신문 활용 교육 12
3. 신문 자료를 활용한 통계 지도 17
4. 선행 연구 분석 20
Ⅲ. 연구 방법 23
1. 연구 대상 23
2. 연구 설계 25
3. 연구 도구 27
4. 연구 절차 29
5. 분석 방법 34
Ⅳ. 연구 결과 및 해석 35
1. 통계 학습에서의 자료 이해력 비교 35
2. 통계 학습에서의 자료 표현력 비교 37
3. 통계 학습에서의 자료 해석력 비교 39
4. 통계 학습에서의 자료 예측․활용력 비교 42
5. 통계 학습에서의 실험집단과 비교집단의 총점 비교 46
Ⅴ. 결론 및 제언 48
1. 결론 48
2. 제언 50
참고문헌 51
부록 53
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.