초등학생의 정보통신 활용 능력과 학업성취만족도와의 관계
- Alternative Title
- The Correlation between the IT Utilization Skills and the Degree of Academic Achievement of Elementary School Students
- Abstract
- This study investigates whether identifiable links exist between the informational technology utilization skills (ITUS) and academic achievements among elementary school students. For the purpose of the investigation two kinds of questionnaires are developed. One is for identifying elementary school students' ITUS in discrete eleven areas and the other one is for examining their academic achievement. To collect data, students in grades five and six in Kijang-Gun, Busan are recruited and participate for the questions (N=362). From the data analysis several educational indications are drawn. To illustrate specifically, first, the participants possess generally high levels of ITUS. Second, in the preferences of ITUS areas, distinctive gender differences are observed. Especially whereas boys prefer playing computer games the most, girls like to decorate or upgrade their blogs. Third, once a student's high score from one particular area is examined, his or her scores from all the rest of distinct ITUS areas are also shown to be high. Forth, high academic achievers demonstrate a high frequency of ITUS application to the curriculum related areas. Meanwhile students indicate they are low academic achievers exhibit a high frequency of ITUS application to non-curriculum areas rather then to curriculum related areas. Finally, the elementary school students bearing a high level of ITUS are generally satisfied with their academic achievement. In conclusion, therefore, for elementary school students, developing ITUS has positive influence to the advancement of academic achievement.
- Author(s)
- 황석기
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10490
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956261
- Department
- 교육대학원 정보통신교육전공
- Advisor
- 하덕호
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 문제 2
1.3 연구의 제한점 2
1.4 논문의 구성 3
Ⅱ. 정보통신 활용 능력과 학업성취도의 이론적 배경 4
2.1 정보통신 활용 능력 4
2.1.1 개념 4
2.1.2 정보처리과정에 대한 근거한 정보 활용 능력 5
2.1.3 개인이 정보 통신 활용능력 요건 6
2.1.4 정보 통신 활용 능력 기준과 측정지표 7
2.2 학업성취도 8
Ⅲ. 초등학교 5, 6학년의 정보 통신활용 능력 현황 11
3.1 초등학교의 정보통신 교육의 목표와 내용 11
3.2 초등학교의 정보통신 활용 교육과정 12
3.3 초등학생의 컴퓨터 활용 능력 능력 15
Ⅳ. 연구방법 17
4.1 연구 대상 17
4.2 연구 방법 18
4.3 연구 자료 수집 및 분석 방법 19
Ⅴ. 연구 결과 분석 및 논의 21
5.1 초등학생 5, 6학년의 정보통신 활용 능력 분석 21
5.2 교과별 학업 성취 만족도 분석 32
5.2.1 교과별 학업 성취만족도 32
5.2.2 남, 여별 학업 성취만족도 33
5.3 정보활용 능력과 학업 성취도와의 관계 분석 34
5.3.1 정보통신 영역과 교과 영역별 성취만족도 34
5.3.2 영역별 정보통신 활용도에 따른 학업성취만족도 35
5.3.3 학업성취만족도 36
5.3.4 학생의 정보통신활용능력과 학업성취만족도와 관계 37
Ⅵ. 결론 및 제언 40
참고 문헌 44
부 록 46
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 정보통신교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.