PUKYONG

을 통한 인성교육 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Teaching method for Character-Building Education Through
Abstract
오늘날의 사회현실과 입시위주의 교육현실은 청소년들의 올바른 가치관 형성에 소극적이었고 인성교육의 기치만 있었을 뿐 구체적 방안을 제시하지 못했다. 이에 본고에서는 바람직한 인성을 함양하기 위한 수업방안을 을 제재로 제안하였고 수업 모형은 반응중심 문학교육을 사용하였다.

이 가지는 인성교육적 가치는 개인의 영역과 타인의 영역, 종합적 영역으로 나뉜다.
개인의 영역에 관련하여서는 자아정체성을 확립과, 절제의 체득이 있다. 학습자는 허생과 이완대장의 모습을 보고 자신에게 주어진 역할에 대해서 생각해봄으로써 자아를 확인해 볼 수 있다. 그리고 허생의 절제된 행위를 살펴보고 질문지를 이용한 학습을 함으로써 절제를 내면화할 수 있다.

타인의 영역에 관련하여서는 타인 배려의 체득과 신뢰 및 의리의 형성이 있다. 학습자는 타인을 배려하는 허생의 행적과 신뢰 및 의리를 중시하는 허생과 변씨의 모습을 보면서 타인과의 관계를 조화롭게 이뤄가는 데에 도움을 받을 수 있을 것이다.

종합적 영역에는 실천력의 향상이 있다. 학습자는 을 통해 실천하지 못하는 지성과 권력의 무능함에 대해서 생각해보고 실천의 중요성에 대해서 되새겨 볼 수 있을 것이다.
이렇듯 은 바람직한 인간성을 찾고자 하는 인성 교육의 성격과 적절히 부합되며 학습자들의 올바른 가치관 형성에 많은 도움이 될 것이다.

한편, 반응중심 문학교육은 학습자 중심 수업의 한 방법으로, 학습자가 자신의 학습 과정에 적극적으로 참여하여 다양한 해석과 반응을 보이는 수업방식이다. 따라서 자신의 가치관을 정립하고 타인에 대한 배려를 일깨우며 적극적인 활동을 촉구하도록 교육하기 위해서 인성교육을 위한의 수업방안에 반응중심 문학교육을 적용하였다.

인성교육은 단시간에 효과를 얻을 수 있는 부분이 아니며 오랜 시간 교사와 학습자의 노력이 필수적이다. 또한 교육의 성과도 쉽게 나타나지 않으며 측정하기도 매우 어려운 일이다. 그러나 인성교육은 오늘날 청소년들에게 꼭 필요한 교육이며 다양한 연구를 통해서 여러 한계를 극복하여 인성교육을 위한 교육환경이 점차적으로 개선되어지리라 기대한다.
In the modern society, reality of education system which is oriented in entrance examination cannot propose specific measures to make right values of youths. Therefore, in this study, teaching method to build upright character is suggested through " Heosaengjeon " and response-centered literature education is adapted through that teaching model.

The character education value of " Heosaengjeon " are divided into individual area, others area and comprehensive area.

At the first, the individual area includes the formation of self-identity and practice of self-control. Learners can establish self-identity through thinking of their roles according to the image of “Heosaeng and yiwhan leader”. Furthermore, the studying the questionnaire about Heosaengs’ moderate living can make learners to internalize self-control.

Second, the others area includes the formation of loyalty and trust and internalization of consideration for others. The learners can create harmonious relationships with other people by studying how to be considerate to other people and knowing the significance of loyalty and trust as what Heosange and Mrs. Byun do.

Finally, comprehensive area deals with improving the execution of power. The learner can review the importance of action through the problem of impractical intelligence and incompetent ruling stratum which is contained in “Heosaengjeon”.

For this reason, “Heosaengjeon” can help people find desirable humanity who have purpose on character building education.

On the other hand, response-centered literature education is a method of learner oriented teaching. It is a teaching method wherein the educatee can get the variety of understanding and responding by participating in teaching the process directly. Therefore, the teaching methods of “Heosaengjeon” apply the response-centered literature education for the character-building education by studying significant factors ; forming of individual values, being considerate for others and working on positive lines.

It is hard to say that character-building education can get a good result within short-time. The effort of teacher and learner is necessary for a long-time. Moreover, it is difficult to measure an achievement of education. However, character-building education is necessary for today’s youth group. It can improve the education environment through diversified researching to overcome current limitation gradually.
Author(s)
유소라
Issued Date
2010
Awarded Date
2010. 8
Type
Dissertation
Keyword
인성교육 허생전
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10505
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001956276
Alternative Author(s)
You So Ra
Affiliation
부경대학교
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
최호석
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 1
2. 선행연구 검토 4
3. 인성교육과 고전소설 8
3.1 인성교육의 개념 8
3.2 고전과 인성교육의 관계 13

Ⅱ. 작품에 나타난 인성교육적 가치 16
1. 개인의 영역 17
1.1 자아정체성 17
1.2 절제 21
2. 타인의 영역 23
2.1 타인 배려 23
2.2 신뢰 및 의리 27
3. 종합적 영역 29
3.1 실천력 29

Ⅲ. 허생전의 학습지도 방안 34
1. 단원분석 34
2. 반응중심 문학교육의 이해 36
3. 지도방안 39
3.1 1차시 지도안 45
3.2 2차시 지도안 51
3.3 3차시 지도안 59

Ⅳ. 결론 65


▣참고문헌▣ 69
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.