경남·울산 골프장 고객 만족도에 관한 연구
- Alternative Title
- Study on the golfer’s satisfaction at the area of Gyeongnam and Ulsan golf courses
- Abstract
- 본 연구의 목적은 경남·울산 골프장의 운영서비스, 골프코스 설계, 골프장 관리가 고객 만족도에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위해 설문지에 사용된 요인별에 대한 신뢰도와 타당도검사를 실하였고, 독립변수(운영서비스, 골프코스 설계, 골프장 관리)가 종속변수(만족도)에 미치는 영향을 보기 위해 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 도출하였다.
첫째, 운영서비스요인(종업원 서비스, 예약 요인, 메뉴 요인, 요금 요인)이 만족도에 통계적으로 유의하고 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 골프 코스 설계요인(접근성 요인, 난이도 요인, 그린 및 페어웨이 요인, 그리고 주차장 요인)중 난이도 요인과 그린 및 페어웨이 요인이 만족도에 통계적으로 유의하고 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 접근성 요인과 주차장 요인은 통계적으로 유의하지 않고 만족하지 않는 것으로 나타났다.
셋째, 골프장 관리 요인(관리상태 요인 및 골프장 미적 요인)은 만족도에 통계적으로 유의하고 긍정적인 만족도 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구결과에 따른 총괄적인 결론을 제시하면 골프장에 내장하는 고객들에게 골프장의 운영서비스 와 골프코스 설계 그리고 골프장 관리는 만족도에 중요한 영향을 미치는 요인으로 확인되었다. 이는 골프장 입장에서 운영서비스, 코스설계, 골프장관리를 철저히 하는 것이 경쟁력 강화에 필수적이라는 것을 시사한다.
The purpose of this study was to identify the customer satisfaction from golf course visitors in terms of the golf course management service, course design and control and to provide the basic data for inducing golfers again to the golf courses by making them more satisfying operation services, course design and management for golfers.
To achieve the purpose of this study, selected 346 golfers who visit golf courses located in Gyeongnam and Ulsan area and prepared questionnaires asking them for answers for detailed items. Using SPSS statistical program. This study conducted the frequency analysis based on the demographic characteristics by using SPSS statistical program, used the Cronbach's Alpha for the reliability analysis and exploratory factory analysis for the construct. Also I conducted the correlation to find out the relation between factors as well as multiple regression analysis to find out how each factor affects the customer satisfaction. This study final conclusions from the study are as follows.
First, the operation service factors (such as staff services, factor of reservation , menu factor, and fee factor) are statistically significant in customer satisfaction and are in direct proportion to it.
Second, in terms of the golf course design factors (such as access factor, difficulty factor, and green & fairway factory and parking lot factor), the difficulty factor and green & fairway factor are statistically significant and in direct proportion to customer satisfaction while the access factor and parking lot factor are statistically insignificant.
Third, the golf course management factors (such as management status factor and golf course aesthetic factor) are statistically significant and in direct proportion to the customer satisfaction.
From the conclusions above, this study could check that golf course services toward customers, golf course design and management are main factors affecting the customer satisfaction. It means that they are essential for enhancing competitiveness.
- Author(s)
- 김성태
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 고객 만족도
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10643
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954782
- Alternative Author(s)
- Kim, Sung-Tae
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 체육학과
- Advisor
- 문선호
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구의 목적 = 4
3. 연구의 문제 = 5
4. 연구의 제한점 = 7
5. 용어의 정의 = 8
Ⅱ. 이론적 배경 = 11
1. 골프의 역사 = 11
2. 한국 골프의 역사 = 12
3. 전국골프장 현황 = 13
4. 현행 골프 연구 = 19
5. 만족도에 관한 연구 = 24
Ⅲ. 연구 방법 = 33
1. 조사 대상 = 33
2. 조사 방법 및 도구 = 36
3. 조사 기간 = 38
4. 타당도 = 38
5. 신뢰도 = 41
6. 자료처리 = 45
Ⅳ. 결과 및 논의 = 46
1. 결과 = 46
2. 논의 = 51
Ⅴ. 결론 및 제언 = 56
1. 결론 = 56
2. 제언 = 57
참고문헌 = 58
경남·울산 골프장 고객 만족도 조사설문지 = 63
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 체육학과
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