PUKYONG

고전소설을 활용한 논술지도 방안연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A study for teaching method on essay writing with the application of a Korean classical novel : focused on the story of 「Hong Gil Dong Jeon」
Abstract
본 연구에서는 논술 교육의 한 방법으로 고전소설「홍길동전」을 활용한 논술지도를 제안하고자 여러 이론들을 검토하였고, 고전소설「홍길동전」을 활용한 논술 지도의 교수 · 학습 모형과 논술 쓰기의 절차 및 전략에 대해 논의하였다. 앞에서 논의한 내용을 장별로 정리하면 다음과 같다.
1장에서는 연구 목적과 방법을 밝히고 선행 연구를 정리하였다. 본 연구에서는 논술의 본질과 학습자의 특성을 고려하여, 논술에 보다 실질적이고 구체적인 지도 방법을 구안해 보려고 하였다. 연구사에서는 본 연구와 관련된 주요한 범주들이라고 할 수 있는 ‘문학 읽기와 쓰기의 통합 지도’와 관련된 연구와 ‘논술 교육에 대한 기초 이론 연구나 실천적 방법론에 관한 연구’ 성과들을 정리하였고, 그 특성과 의미들을 성찰하였다.
2장에서는 논술 교육의 현황을 살펴보고, 학교 현장에서의 문제점과 논술의 본질을 고려하여 바람직한 논술 교육의 방향에 대해 검토해 보았다.
3장에서는 ‘독서와 작문의 통합 지도 이론’을 통해, 소설 텍스트를 통한 논술문 작성 지도가 학생들의 사고력을 신장시키고 표현력을 높이는 데 효과적임을 확인하였고, ‘문제 중심 · 과정 중심 학습이론’을 검토하고 이를 바탕으로 구체적 논술지도의 방안을 모색하였다.
4장에서는 ‘고전소설’의 문학적 효용성과 가치가 논술지도에 일반 문학작품보다 더 효과적임과 「홍길동전」을 논술지도 텍스트로 선정한 이유에 대해 검토하고, 3장에서 검토한 이론을 바탕으로, 「홍길동전」에 적용하여 구체적인 논술 지도 방안을 강구하였다. 교수 · 학습의 강구 과정은 구성주의적 관점에서 성찰되었다. 구체적으로는 문제중심학습의 원리와 과정중심 글쓰기의 원리를 바탕으로 현장에서 활용 가능한 학습 모형을 새롭게 구안하여 보았다. 그 과정에서 문제중심학습은 학습자가 고전소설의 감상 및 수용 과정에서 학습자가 비판적으로 문제를 발견하고 의미를 구성하기 위한 문제인식의 전략으로 사용하였으며 과정중심 글쓰기의 원리는 학습자가 도출한 의미와 문제의식을 실제적으로 조직하고 문자화시키기 위한 논술문 쓰기의 전략으로 활용하였다. 실제 수업은 교육현장에서의 물리적 여건을 고려하여 4차시로 구분하였고, 각 차시별로 필요하다고 생각되는 교수 · 학습 지도 전략을 단계별로 성찰하고 그 결과를 교수 · 학습 과정안으로 정리하였다. 교수 · 학습의 지도 방법을 강구하면서 가장 중요하게 여긴 것은 학습자 중심의 활동 비중을 높이는 것이었으며, 전체 학습 과정에서 흥미를 느끼며 학습자가 자신의 의사를 적극적이고 능동적으로 표현하게 하는 것이었다.
이상의 연구과정을 통해 이 연구는 논술 교육과 관련하여 고전소설「홍길동전」을 활용한 논술지도 모형을 개발하고, 실제 논술지도에 적용할 수 있도록 구체적인 자료를 제시하였다는 점에서 의의를 가진다. 문학 감상과 논술문 쓰기가 긴밀하게 연결될 때 두 영역의 활동은 더욱 가치로울 수 있을 것이다.
본 연구에서 제시한 교수 · 학습의 모형과 수업의 실제는 교수자의 지도 계획과 학습자의 제반 여건 및 환경 등에 따라 다양하게 변화와 변용이 가능하다고 생각한다. 더불어 이러한 방법들이 학교 현장에서 실천되면서 그 효과와 관련된 점검과 보완이 지속적으로 병행될 수 있다면 보다 효과적인 활용 방법이 탐색될 수 있으리라 생각한다.
The purpose of this study is to propose a method of writing essay through developing teaching and learning methodology with the application of the story of Hong Gil Dong and creating process and strategies based on the story.
The essay writing aims at enabling students to think problems deeply and widely and enhancing student's capability to logically express the results of their research in a sequential way. To achieve this goal, essay writing should be taught centered on problems and process.
Considering the essence of essay writing and the character of learners, this study is going to propose a method for essay writing with practical and specific instruction methods using a Korean traditional story.
In Chapter 2, the current status of essay writing will be reviewed to propose the right direction of essay writing by considering the problems at school and the essence of writing.
In Chapter 3, it will be verified that the instruction of essay writing through the contents of novel based on 'integrated instruction theory of reading and writing' is very effective in improving the capability of student's thinking and expression. And 'the theory of problem based learning and process centered learning' will be reviewed to seek a effective instruction in writing essay.
In Chapter 4, it will be proved that the traditional novel is more effective in instructing essay writing than the contemporary novel and it will reviewed why the story of Hong Gil Dong was chosen for essay instruction.
In addition, based on the theory from Chapter 3, specific essay instruction method will be proposed with the application of the story of Hong Gil Dong. The process of teaching and learning will be reviewed in a structural prospective. Specifically, a new learning method which can be applicable to school based on problem and centered on process will be created.
In the process of problem based learning, learner will use a strategy to recognize problems by identifying critical problems while reading and understanding the traditional novel. The principle of writing essay based on process will be also used as a strategy to structure the identified meanings and utilize the recognized problems into writing essay.
Four sessions will be arranged for applying the strategies at class considering conditions at school. Each teaching and learning instruction guideline will be reviewed and the feedbacks will be reflected into teaching and learning plan.
The most important factor found in organizing the plan of teaching and learning is to increase the rate of activities based on learners which can motivate students to actively and voluntarily express their thoughts.
Finally, Chapter 5 provides summary and conclusions of this research.
Through this research, a module for teaching essay will be created using the contents of the Korean traditional novel and various materials will be developed to be used for teaching essay at class. It is believed that essay writing can be more effective by linking writing and reading effectively.
The module for teaching and learning proposed in this research can be modified at real class depending on the instructor's plan and learner's situation. With continuous feedbacks from real instructions at class, it is believed that more effective methods will be found.
Author(s)
정선미
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 2
Type
Dissertation
Keyword
essay
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10649
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954788
Alternative Author(s)
jeong, sun mi
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
곽진석
Table Of Contents
1. 서론 = 1
1.1 연구의 필요성과 목적 = 1
1.2 연구사 검토 = 4
1.3 연구 내용과 방법 = 7
2. 논술 교육의 현황과 방향 = 9
2.1 논술 교육의 현황 = 9
2.2 논술 교육의 방향 = 11
3. 논술지도를 위한 이론적 배경 = 12
3.1 독서와 작문의 통합 지도 이론 = 14
3.2 문제중심 · 과정중심 학습이론 = 19
4. 「홍길동전」을 활용한 논술지도 방안 = 29
4.1 「홍길동전」의 교육적 가치 = 29
4.2 논술지도 모형 = 35
4.3 논술지도 모형의 적용 = 39
5. 결론 = 72
참고문헌 = 74
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.