교과서에 수록된 희곡작품 연구
- Alternative Title
- A study on the play printed in textbook : based on high school government designated textbooks
- Abstract
- 희곡은 여러 가지 측면에서 문학 교육의 목표에 부합할 뿐만 아니라, 나아가 문학 교육의 중요한 의의를 무엇보다 잘 발현할 수 있는 문학 장르임에도 그동안 문학 교육에서의 희곡 교육은 부각되지 못했다. 따라서 그 역할과 위치가 다시 한 번 제고되어야 할 것이며, 희곡의 효용이 가장 잘 발현될 수 있도록 희곡 교육에 대한 활발한 연구가 적극 모색되어야 한다.
본고에서는 현행 희곡교육의 문제 인식과 함께 희곡이 문학교육에서 갖는 위상을 재정립시키고, 더 바람직한 희곡교육의 가능성을 모색해 보고자 다음과 같은 연구를 진행하였다.
먼저 2장에서는 1차 교육과정에서 현재 7차 교육과정까지 각 교육과정 속에서의 희곡교육과 그에 따른 희곡교재의 변천을 살펴보았는데 1·2차 교육과정에서는 번역극과 이론위주의 희곡교육이, 2차에서 5차 교육과정에서는 주제와 작가의 편향성으로 제대로 된 희곡교재로 희곡교육을 하지 못했다면, 6·7차 교육과정은 우리 근·현대희곡작품을 제외시키는 경향이 두드러지고 있다. 문제는 희곡교재 선택의 중요성에 대한 인식과 신중함이 결여되었고 또 그에 대한 안목이 부족하다는 것이다.
3장에서는 현재 고등학교 교과서에 수록된 희곡작품 「봉산탈춤」과 「어느 날 심장이 말했다」의 분석을 통하여 희곡교재로서의 적절성 여부를 수록방식과 학습목표 및 학습내용 등의 측면에서 살펴보았다. 그동안 문제가 되었던 부분수록은 7차 교육과정에서 비로소 해소되었으나 두 작품은 모두 문학교육의 제재로 실린 것이 아니라 「국어지식」과 「말하기」, 「듣기」 영역의 제재로 설정되어 있다. 희곡교육을 언어신장을 위한 도구로서만 볼 것이 아니라 삶의 가치를 지향하는 차원으로 재정립 하여야한다. 그리고 무엇보다 한국 근·현대 작품이 교과서에 배제되었다는 점이 가장 큰 문제점으로 볼 때 우리 근·현대 희곡작품 중에 적절한 작품을 선정하여 수록해야할 것이다.
요컨대 희곡교육이 갖는 위치가 실질적으로 재정립되기 위해서는 다방면의 변화와 개선이 필요하다. 우선 교과서의 편찬태도가 바뀌어야 할 것이다. 교과서에서 더 이상 희곡 작품이 다른 문학 장르에 비해 소홀하게 다루어져서는 안 될 것이며, 작품선정에 신중함을 기해야 할 것이다. 학생들이 희곡작품을 본격적으로 대하게 되는 것이 중·고등학교 과정이라는 점을 고려한다면 학생들의 시대감각과 정서에 맞는 좋은 희곡 작품들이 좀 더 과감하게 발굴되어야 할 것이다.
Even if a play corresponds with the goal of literary education in various aspects , and futhermore, is the genre of literature which can reveal the significant meaning of literary education, education for plays could not have been given prominence in literary education. Accordingly, it is necessary to review its role and position, and the active research on education for plays should be promoted in order that the effect of a play may reveal best.
The purposes of this study are to reestablish the position of plays in literary education with recognizing the issue of the recent education for a play and to seek the possibility of more desirable education for a paly, and the following subjects were executed .
First of all, in chapter two , I examined education for plays and the changes of the play materials in each curriculum from the first education courses to the recent seventh education courses . The first and the second education courses involved education for plays based on translated plays and theory. And, from the second to the fifth education courses, education for plays could not be executed with the proper play materials because of the inclination of subjects and writers, whereas the sixth and the seventh education courses remarkably tended to exclude Korean modern and present plays. The issues are the lack of understanding and prudence to the importance of choosing the play materials and the necessity of careful insight.
In chapter 3, I examined their propriety of play materials in the aspect of recording style, learning objects , and learning contents through analyzing 「the traditional Korean Bongsan masked dance」and 「One day, the heart said」, included in high school textbooks at present. The partial recording , which had been discussed all the while , was finally resolved in the seventh education courses, but both works were appointed as materials in the areas of「the knowledge of Korean language 」and「speaking」 and「listening」,not as materials of literary education. Education for plays should be reestablished in the dimension of promoting the value of life as well as of the tool of linguistic expansion. And above all, when considering that Korean modern and present plays are excluded from text books as the most significant issue, some proper works should be selected in Korean modern and present plays, to be recorded.
After all, we need changes and improvement in various directions in order to reestablish practically the position of education for plays . primarily, the tendency of editing textbooks should change . we should not neglect plays in textbooks as compared to other genres, and should take prudence in choosing works. If considering that students regularly learn plays in middle ? high school curriculum , we should actively find good plays proper to students' senses and emotion.
Recently, today's image culture is becoming the core of culture , harmonizing with ‘ the period dramas and movies. Accordingly, a play can be considered as a literary genre familiar to students full of imageable sensibility. Now, in the future literary education based on learners' active behaviors , a play is expected to do an important role, so we should actively find great plays and promote various plans of education for plays.
- Author(s)
- 장자경
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 희곡교육
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10654
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954793
- Alternative Author(s)
- Jang, Ja-Kyeong
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Advisor
- 김남석
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구목적과 필요성 = 1
2. 선행 연구 검토 = 8
3. 연구의 범위와 방법 = 12
Ⅱ. 희곡교육의 변천과 문제 = 13
1. 교육과정과 희곡교재의 변천 = 13
2. 희곡 교육과정의 문제 = 30
Ⅲ. 현행 희곡교재 분석 = 35
1. 교과서에 수록된 희곡 작품 = 35
1.1 해학과 풍자가 어우러진 열린 공간 「봉산탈춤」 = 36
1.2 일상 언어의 반성 「어느 날 심장이 말했다」 = 44
2. 희곡작품의 적절성 검토 = 54
2.1 수록방식 = 54
2.2 영역 및 학습목표 = 55
Ⅳ. 결론 = 69
참고문헌 = 71
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.