PUKYONG

그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 유아의 사회적 유능감 향상에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Bibliotherapy Program by Picture Books on Improvement in Social Competence of Young Children
Abstract
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 유아의 사회적 유능감과 하위요인인 유아의 정서성, 정서조절능력, 또래관계기술, 사회적 규범 이해 능력을 향상시킬 수 있음을 검증하고자 하였다. 본 연구를 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1 독서치료 프로그램은 유아의 사회적 유능감을 향상시키는가?
가설
1-1. 독서치료 프로그램은 유아의 정서성을 향상시키는가?
1-2. 독서치료 프로그램은 유아의 정서조절능력을 향상시키는가?
1-3. 독서치료 프로그램은 유아의 또래관계기술을 향상시키는가?
1-4. 독서치료 프로그램은 유아의 사회적 규범이해 능력을 향상시키는가?
연구대상은 부산광역시에 소재하는 H유치원의 만 5세 유아 2학급의 각 34명의 유아에게 사전검사로 사회적 유능감 검사를 사용하여 점수가 낮은 유아 20명을 각 실험집단(10명)과 통제집단(10명)으로 배정하였다. 유아의 사회적 유능감을 측정하기 위해 이혜원(2005)이 개발한 ‘교사용 유아의 사회적 유능감 평가척도’를 사용하였다.
그 후 실험집단의 사회적 유능감이 낮은 유아 10명을 대상으로 매 회기 당 활동시간을 50분으로 하여 12회기의 독서치료 프로그램을 적용하였다. 실험 후 사후검사는 프로그램 종료 1주 후에 사전검사와 동일한 검사 도구를 사용하여 실험집단과 통제집단에 실시하여 유아의 사회적 유능감 향상에 대한 효과 검증을 하였다.
자료처리 분석은 Windows SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 이루어졌다. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증과 사후검사 차이를 검증하기 위해 t검증을 실시하여 프로그램의 효과를 확인하였다.
연구결과는 다음과 같다.
1. 사회적 유능감 사후 검사 비교에서 사회적 유능감 전체 점수는 (t= 4.57, p <.001) 수준에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
2. 정서조절은 (t=2.60, P<.05) 수준에서 통제집단에 비하여 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
3. 또래관계기술은((t=4.47, P<.001) 수준에서 통제집단에 비하여 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
4. 사회적 규범.이해는(t=3.27, P<.01)수준에서 통제집단에 비하여 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.
5. 정서성은 통계적으로 유의미한 차이를 나타내지 않았다.
즉, 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 유아의 사회적 유능감과 하위요인인 정서조절능력, 또래관계기술, 사회적 규범이해 능력에 효과가 있는 것으로 나타났으며 정서성은 통계적으로 유의한 효과가 나타나지 않았지만 전체적인 사회적 유능감은 향상되었다. 이는 그림책을 활용한 독서치료 프로그램이 유아의 사회적 유능감 향상에 효과적이므로 그림책을 활용한 발달적 예방적 독서치료가 가능함을 시사하고 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study is to verify that a bibliotherapy program by picture books can improve social competence of young children and its subordinate factors including affectivity, and ability to control their emotions, to deal with relationships with peers, and to understand social norms. Research questions for this study are as follows:
Question 1. Does a bibliotherapy program improve social competence of young children?
Hypothesis
1-1. A bibliotherapy program improves affectivity of young children.
1-2. A bibliotherapy program improves young children's ability to control their emotions.
1-3. A bibliotherapy program improves young children's ability to deal with relationships with peers.
1-4. A bibliotherapy program improves young children's ability to understand social norms.
The subject of this study was 68 five-year-old preschoolers of two classes, 34 per class, in H Kindergarten located in Busan. Depending on results of a pretest about social competence, half of 20 participants who had low scores were assigned to an experimental group and a control group respectively. 'A Social Competence Rating Scale for Young Children' developed by Lee Hyewon (2005) was used to rate their social competence.
Then, the 10 young children whose social competence was low in the experimental group were treated by 12 sessions of a 50-minute-long bibliotherapy program. With the same rating scale as that used for the pretest, a posttest was conducted to verify effects of the bibliotherapy program on improvement of social competence of young children, targeting the subject in the experimental group and the control group 1 week after the treatment finished
A Window SPSS 12.0 program was used to analyze data. T-test was conducted to verify homogeneity and differences in results of the posttest between the experimental group and the control group. The result was analyzed to identify the effects of the program.
The results of this study are as follows:
1. The result of the posttest of social competence showed a significant difference in the total score of social competence (t=4.57, p<.001).
2. A difference in the ability to control emotions was significant between the experimental group and the control group (t=2.60, p<.05).
3. The ability to deal with relationship with peers showed a significant difference between the two groups (t=4.47, p<.001).
4. A difference in the ability to understand social norms was significant between the two groups (t=3.27, p<.01).
5. The statistical result of the affectivity was not significantly different.
In shorts, the results indicated that the bibliotherapy program by picture books had effects on social competence of young children and subordinate factors including the ability to control emotions, to deal with relationship with peers, and to understand social norms. Although the affectivity did not show a statistically significant effect, their general social competence was improved. Therefore, this study suggests that developmental bibliotherapy by picture books is possible now that the bibliotherapy program by picture books is effective to improve social competence of young children.
Author(s)
오윤주
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 2
Type
Dissertation
Keyword
독서치료 그림책
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10662
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954801
Alternative Author(s)
Oh, Yun Ju
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 유아교육전공
Advisor
이희영
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 5
3. 용어의 정의 = 6
Ⅱ. 이론적 배경 = 7
1. 그림책 = 7
2. 독서지도 = 8
3. 독서치료 = 9
4. 사회적 유능감 = 21
5. 독서치료와 사회적 유능감과의 관계 = 27
Ⅲ. 연구방법 = 29
1. 실험설계 = 29
2. 연구대상 = 29
3. 연구도구 = 30
4. 연구절차 = 33
5. 자료분석 = 39
Ⅳ. 결과 해석 및 논의 = 40
1. 연구대상에 대한 동질성 검증 = 40
2. 가설검증 = 41
3. 논의 = 42
Ⅴ. 요약·결론 및 제언 = 45
1. 요약 = 45
2. 결론 및 제언 = 46
참고문헌 = 49
부록 = 57
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.