PUKYONG

내진성능 향상을 위한 교량의 보수보강

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Alternative Title
Strengthening of a Bridge for the Improvement of Seismic Performance
Abstract
본 연구는 강재받침을 사용한 일반교량을 선정하여 내진설계를 수행하고 강재받침 고정단 개수를 증가하여 내진성능 향상여부에 대한 연구를 수행하였다. 해석대상으로 선정한 교량은 하부구조가 T형교각 및 Π형교각으로 도로교설계기준에서 제시한 응답수정계수 3과 5를 적용하여 교각기둥의 설계단면을 결정하였다.
강재받침의 고정단 개수를 증가하는 보강 안을 적용한 결과 다음과 같은 결과를 확인하였다.
■ 교각기둥의 설계단면을 감소할 수 있으며, 이는 연성확보를 위한 횡철근량의 감소로 이어져 시공성이 향상함을 의미한다.
■ 고정단 개수를 증가하면 설계기준과 연성파괴미케니즘 확보 시 두 경우 모두 강재받침의 설계강도가 감소한다는 사실은 알 수 있으나, 보강 안과 설계기준의 연성파괴미케니즘 만족여부와의 연관성에 대한 것은 추후 검토가 요구된다.
The seismic performance is provided by ‘Korean Highway Bridge Design Code’ to prevent bridge collapse or serious structural damage in case of a severe earthquake such as design earthquake, no collapse requirement. To satisfy the no collapse requirement, superstructure failure should be prevented and this can be done by making ductile failure mechanism in which the substructure, columns or piers, yields earlier than the bearings, joint of the super/sub-structure. Therefore, to make the ductile failure mechanism by creating moment hinges on the substructure, the determination of design bearing strength is very important. In this study, we selected a general bridge which uses steel bearings and carried out seismic design and confirmed the possible improvement of seismic performance by changing the number of fixed bearings. From the study results, it has been confirmed that the increased number of fixed bearing can reduce design earthquake force of fixed bearings and the design section of the column can be reduced. In addition, the reduced column requires less stirrup amount for the ductile failure mechanism which leads to better construction conditions.
Author(s)
양덕재
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 2
Type
Dissertation
Keyword
도로교설계기준 붕괴방지수준 스펙트럼해석 응답수정계수
Publisher
부경대학교 산업대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10668
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954807
Alternative Author(s)
Yang, Duck-Jae
Affiliation
부경대학교 산업대학원
Department
산업대학원 토목공학과
Advisor
국승규
Table Of Contents
1. 서론 = 1
1.1 연구배경 = 1
1.2 내진성능향상 방안 = 3
1.3 연구목적 = 4
2. 기존교량의 내진설계 = 6
2.1 기존교량 = 6
2.1.1 T형교각 교량 = 6
2.1.2 Π형교각 교량 = 7
2.1.3 설계조건 = 9
2.2 기존교량 내진설계 = 15
2.2.1 T형교각 교량 = 15
2.2.2 Π형교각 교량 = 24
3. 기존교량의 보강 = 31
3.1 내진성은 보강 안 = 31
3.2 보강 안에 대한 내진설계 = 32
3.2.1 T형교각 교량(보강 1안) = 32
3.2.2 Π형교각 교량(보강 1안) = 38
3.3 기존교량과의 결과 검토 = 44
3.3.1 교각기둥의 설계단면 결정 = 44
3.3.2 강재받침의 설계지진력 = 45
3.3.3 결정단면의 강도 및 작용력 = 46
3.3.4 연성파괴미케니즘 = 48
4. 결론 = 51
참고문헌 = 52
감사의 글 = 53
Degree
Master
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산업대학원 > 토목공학과
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