PUKYONG

대형교통사고 심각도 모형에 의한 주행 안전성 및 투자효과 분석

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Alternative Title
Analysis on the Running Safety and Investment Effect by Severity Model of Big Traffic Accidents
Abstract
본 연구에서는 2000년 이후 대형교통사고가 발생한 지점 112건의 자료를 이용, 다양한 교차분석 및 빈도분석을 통해 대형교통사고와 도로 기하구조의 관계를 규명하고, 이를 토대로 대형교통사고 심각도 모형을 구축하였다. 또한 주행안전성 향상을 위해 720회의 컴퓨터 모의실험과 도로 및 교통안전 사업의 투자효과 분석으로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 대형교통사고 발생지점에 대한 교차분석 및 빈도분석의 결과 커브구간에서 43.7%, 종단경사 기타조건에서 60.7%, 곡선반경 0~24m 구간에서 57.2%, 편경사 0.1~2.0% 구간에서 83.9%, 편도2차로 도로에서 49.1%, 차종별로는 승용차 33.0%, 화물차 20.5%, 버스 14.3% 순이었으며, 이 중에서 편경사 설치 유·무가 대형교통사고 발생에 가장 큰 영향을 주는 것으로 분석되었다.
둘째, 대형교통사고 112건의 자료를 순서형 프로빗 모형(Ordered Probit Model)을 이용하여 다양한 도로조건에서의 피해 예측이 가능한 대형교통사고 심각도 모형을 구축하였다. 구축된 모형을 기반으로 대형교통사고의 위험성을 내포한 도로를 사전에 예측하고, 그 피해의 심각도를 낮출 수 있는 대책 마련이 가능토록 기여 하였다.
셋째, 대형교통사고 발생에 가장 큰 영향을 미치는 편경사를 2~6%로 변화 시키면서 컴퓨터 모의실험(Simulation) 결과, 이미 대형교통사고가 발생한 장소에 편경사를 설치했을 경우 약 80% 이상의 지점에서 대형교통사고가 발생하지 않는 개선효과가 있는 것으로 분석되었으며, 이 분석결과를 통해 도로의 구조·시설 기준에 관한 규칙(해설 및 지침)의 편경사 설치 예외규정을 더욱더 강화시킬 필요가 있다고 본다.
넷째, 교통사고 피해액을 ’03년 대형교통사고 발생지점에 적용해본 결과 ’04년 편경사 설치 후 ’05~’07년까지 평균교통사고 손실비용은 ’03년도 교통사고 손실비용의 89.0% 개선효과가 있는 것으로 분석되었고, ’03년 대형교통사고 손실비용과 ’04년도 편경사 설치공사 비용을 비교했을 경우에도 약 3배의 개선효과가 있는 것으로 분석되었다. 이를 통해 도로 및 교통안전 투자 사업에 대한 개선공사 후의 평가가 반드시 필요하다고 판단된다.
본 연구를 통해 대형교통사고 심각도 모형 제시와 모의실험을 통한 편경사 설치 타당성 및 주행 안전성의 검증, 교통사고 피해액을 고려한 비용분석과 편경사 설치 공사비 적용 및 분석을 통한 효과분석의 필요성 등을 제시함으로써 도로 및 교통안전 투자사업의 결정과정에서 보다 합리적이고, 체계적인 결정을 통하여 안전하고 쾌적한 도로·교통 환경을 조성하는데 일조가 되기를 바란다.
This study examined the relationship between the big traffic accidents and the geometrical road structure based on various crosstabulation and frequency analyses on 112 big traffic accidents from 2000, and devised the Severity Model of Big Traffic Accidents. Also, 720 computer simulations and the analysis on the investment effects made by road and traffic safety industry were conducted to improve the running safety, and the study finally came up with the following results.
First of all, regarding the crosstabulation and frequency analysis on the big traffic accident spots, the curved road was recorded at 43.7%, the vertical slope-related factors were 60.7%, the curve radius of 0~24m was 57.2%, the superelevation of 0.1~2.0% was 83.9%, and the one-way two-lane road was recorded at 49.1%. Also, the analysis on the vehicles showed that cars occupied 33.0%, trucks 20.5%, and buses 14.3%. Among these factors, the installation of superelevation was estimated as the most influential factor on big traffic accidents.
Secondly, by applying the Ordered Probit Model to 112 big traffic accidents, the Severity Model of Big Traffic Accidents was developed. The developed model helps predict the roads with high risks of big traffic accidents and come up with the strategies to reduce the severity of damages.
Third, in the computer simulations where superelevation, the most influential factor on big traffic accidents, was adjusted at 2~6%, the installation of superelevation prevented big traffic accidents on more than 80% of the previous accident spots. And this result urges that the exceptional regulations on superelevation installation should be reinforced added to the standard principles of the road structure and facilities.
Lastly, it is estimated that the damage cost of the big traffic accidents in 2003 has been reduced by 89.0% compared to the cost from 2005 to 2007 due to the installation of superelevation. Even when the damage cost of big traffic accidents in 2003 is compared with the installation cost of superelevation, the result shows the improvement over 3 times.
This study presented the validity of superelevation installment and the inspection of running safety by using the Severity Model of Big Traffic Accidents and simulations and urged the need for effect analysis by estimating the costs of traffic accident damages and superelevation installment. Hopefully, the study results would contribute to creating the safe road and traffic environments through the reasonable and systematic decisions regarding the investment on the road and traffic safety.
Author(s)
임창식
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 2
Type
Dissertation
Keyword
대형교통사고 심각도모형 주행안전성 투자효과 PC-Crash
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10685
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954824
Alternative Author(s)
Lim, Chang Sik
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 건설관리공학협동과정
Advisor
이종출
Table Of Contents
1. 서론 = 1
1.1 연구 배경 = 1
1.2 연구 목적 = 4
1.3 국·내외 연구동향 = 5
1.4 연구방법 및 범위 = 11
2. 이론적 고찰 = 14
2.1 대형교통사고 발생요인별 기하구조 이론 = 14
2.1.1 시거 및 편경사 = 14
2.1.2 종단 및 횡단경사 = 18
2.1.3 평면곡선반경 및 완화곡선 = 20
2.2 주행 안전성 고찰 = 22
2.2.1 교통사고 유형별 분류 = 22
2.2.2 차량이탈 및 전복사고 = 26
2.2.3 사고유형 및 원인고찰 = 43
2.3 순서형 프로빗 모형 = 45
2.3.1 Discrete Choice Model = 47
2.3.2 Ordered Probit Model = 53
2.4 도로교통 사고비용 및 도로건설 사업비 = 56
2.4.1 도로교통 사고비용 = 56
2.4.2 도로건설 사업비 = 62
3. 대형교통사고 심각도 모형 도출 = 66
3.1 대형교통사고 자료 조사 = 66
3.2 대형교통사고 결과 분석 = 68
3.3 순서형 프로빗 모형 적용 = 74
3.3.1 ρ²(우도비) = 76
3.3.2 χ²(Chi-Square) 통계량 = 77
3.4 대형교통사고 심각도 모형 결정 = 78
4. 현장적용 및 결과분석 = 87
4.1 컴퓨터 모의실험 = 87
4.2 모의실험 결과분석 = 114
4.3 대형교통사고 피해액 산정 = 116
4.3.1 대형교통사고지점 평균피해액 산정 = 116
4.3.2 편경사 설치공사비 = 118
4.4 도로 및 교통안전 투자사업의 효과분석 = 122
5. 결론 = 125
참고문헌 = 127
부록 = 136
[Abstract] = 160
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대학원 > 건설관리공학협동과정
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