디스크 브레이크 시스템의 제동특성에 관한 실험적 연구
- Alternative Title
- An Experimental Study on the Braking Characteristics of Disk Brake System
- Abstract
- 본 연구에서는 디스크 브레이크 시스템의 제동특성을 실험적 방법으로 연구하였다. 이를 위하여 브레이크 다이나모미터를 이용하였으며, JASO C406 성능 실험 규격을 적용하였으며 총 3가지 샘플을 사용하였다. 디스크의 마찰면의 상태에 따른 제동특성에 대한 결과는 다음과 같다.
(1) 브레이크 시스템의 제동특성을 결정짓는 중요한 요소인 마찰계수를 살펴보면 일반적인 디스크의 마찰면을 가지는 디스크가 사선가공을 한 디스크보다 높은 마찰계수를 보여 제동성능이 우수하다고 사료된다.
(2) 제동 시의 패드와 디스크의 온도 분포에서 일반적인 디스크의 마찰면을 가지는 경우가 사선가공을 한 디스크보다 낮은 온도 분포를 보였다.
(3) 패드 마모량과 디스크의 두께 변화량을 살펴보면 일반적인 마찰면을 가지는 경우가 사선가공을 한 디스크보다 적은 마모량을 보였다. 이는 제동 시의 온도분포에서 사선가공을 한 디스크가 다소 높게 나타나는 것에 의한 영향으로 브레이크 시스템의 내구성에 영향을 미치는 것으로 사료된다.
Technology of vehicle industry has been developing and it is required a better vehicle performance than before. Therefore, the consumers are asking not only an economic efficiency, functionality, polished design, ride comfort, and silence but also a driving stability. The disc brake systems is directly related to the safety of vehicle and the person. Therefore, we need to study on the brake characteristics of disc brake system.
The primary objective of this study is experimental study of braking characteristics for disc brake system. We utilized brake dynamometer for brake characteristics of disc brake systems. And applied JASO C406 standard for brake characteristics of disc brake system. We prepared discs of 3 sample according to types of disc frictional face. And we measured brake performance, brake pressure, brake torque, temperature distribution of pad and disc, pad wear, disc thickness variation etc.
The results are as following.
(1) We measured friction coefficient of disc brake system. The friction coefficient is important fact of braking characteristics. The friction coefficient of general disc are higher than that of disc of oblique directional processing. Therefore, we can think is excellent braking characteristics of general disc.
(2) In temperature distribution of pad and disc, the temperature of general disc are lower than that of disc of oblique directional processing.
(3) In pad wear and disc thickness variation, the variation of general disc are lower than that of disc of oblique directional processing. Because of temperature of disc of oblique directional processing, this aspect appeared. Also this aspect have influenced on durability of disc brake system.
- Author(s)
- 김민호
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 디스크 브레이크
- Publisher
- 부경대학교 산업대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10697
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954836
- Alternative Author(s)
- Kim, Min-ho
- Affiliation
- 부경대학교 산업대학원
- Department
- 산업대학원 기계설계학과
- Advisor
- 이수종
- Table Of Contents
- 제1장 서론 = 1
제2장 디스크 브레이크 시스템 = 3
2.1 디스크 브레이크 시스템 = 3
2.2 디스크 브레이크 시스템의 제동특성 = 3
2.2.1 제동토크와 제동력 = 3
2.2.2 디스크 브레이크의 제동특성 = 6
제3장 실험 및 고찰 = 8
3.1 브레이크 다이나모미터 = 8
3.2 실험 재료 = 9
3.2.1 패드 = 9
3.2.2 디스크 = 10
3.2.3 캘리퍼 = 11
3.3 실험 방법 = 11
3.4 실험 결과 및 고찰 = 14
3.4.1 마찰계수 = 14
3.4.2 온도 분포 = 31
3.4.3 패드 마모량 = 41
3.4.4 디스크 마모량(DTV : Disc Thickness Variation) = 43
제4장 결론 = 45
참고문헌 = 46
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 산업대학원 > 기계설계학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.