디자인 기초교육에 있어 비주얼 리터러시 교육방법에 관한 연구
- Alternative Title
- A study on the Instructional Method of Visual Literacy in Basic Education of Design
- Abstract
- 오늘날 정보통신기술을 기반으로 한 커뮤니케이션 시대는 정보와 지식의 팽창으로 인하여 시각적 미디어가 대량으로 복제되고 생산되는 시대를 경험하고 있다. 미디어의 변화에 따른 사회적 의미 및 역할에 대한 관심이 커지면서 시각적 미디어를 올바르게 이해하고 수용하며 활용할 수 있는 방안의 모색이 요구되고 있는 요즘 현대사회와 문화를 반영하는 디자인 교육에 있어서도 교과내용만을 가르치는 것 보다는 사회의 변화에 적응 할 수 있는 실용적인 능력 양성의 중요성이 강조되고 있다. 이러한 시대적, 사회적 요구와 디자인 교육의 변화에 대응하기 위하여 본 연구는 전문 인력 양성을 위한 전문계 고등학교의 ‘디자인기초교육에 있어 비주얼 리터러시 교육‘ 프로그램을 제안하고자 한다.
본 연구 내용은 다음과 같다.
첫째, 디자인 기초 교육으로의 Visual Literacy 개념을 정리하고 관련 학문 및 선행연구들을 검토하여 인지 단계, 유추· 활용 단계, 입체스케치를 통한 제작 단계, 비판적 수용을 위한 선택 단계, 조합 및 결합의 적용 단계를 본 연구의 프로그램에 적용할 비주얼 리터러시 교육의 구성요소로 채택하였다.
둘째, 설문을 통한 교사 및 학습자의 교육환경 분석으로 ‘디자인 기초 교육에 있어 비주얼 리터러시 교육방법’에 대한 필요성을 분석 하였다.
셋째, 전문계 고등학교 디자인과 학생들을 위한 평면적 표현 중심 한계를 극복하고 입체적 사고와 표현을 활용한 3가지 3단계의 디자인 수업 모형을 구안하고, 이를 교수-학습 과정 안과 평가관점으로 나누어 작성하였다.
마지막으로 Visual Literacy를 활용한 디자인 교육 프로그램이 미치는 효과를 정리하고 시사점을 제시하였다.
연구를 통하여 얻은 결론과 시사점은 다음과 같다.
전문계 고등학생의 디자인 기초교육을 위한 비주얼리터러시를 향상시키기 위하여
첫째, 시각매체를 통한 다양한 정보의 활용으로 디자인적 시야의 확장(다양화)과 더불어 아이디어 성숙과정에 효과적이다.
둘째, 기존의 2차원개념의 비주얼 리터러시 교육을 3차원개념의 입체를 이용한 교육으로 개선하여 적용함으로써 디자인기초 능력의 향상과 그 범위확장에 도움을 주고 학습자를 보다 능동적인 위치에 있게 한다.
셋째, 학생의 창의력, 문제해결능력을 신장시켜 나날이 변화하는 현대 디자인 환경에 능동적으로 대응할 수 있는 입체적인 디자인 기초능력을 가지게 한다.
넷째, 생활주변의 다양한 디자인 자료의 예시를 통해 디자인 학습의 질을 높이고 시각화능력을 길러 줌으로써 기존의 것을 뛰어 넘는 새로운 창조적인 작업을 할 수 있게 도와주어 창작의 기쁨을 줄 수 있다. 다섯째, 3가지(영상, 포스터, 건축) 학습을 통해 각 디자인기초수업에 맞는 학습 방법을 선택 할 수 있으며, 3단계(기초연습, 기초응용, 기초활용) 학습을 통해 단어에서 문장 표현으로 조형능력을 향상 시킬 수 있다.
본 프로그램은 전문계 고등학생의 시각적 인지능력, 비판적인 수용능력, 적절한 활용능력, 능동적인 제작능력, 창의적인 조형능력을 향상시키기에 적절히 개발되었으며 또 학습동기를 유발시킬 수 있게 개발 되었다.
그러나 비주얼리터러시를 갖춘 디자인기초교육이 자리를 잡으려면 아직까지 해결 되어야할 문제점을 가지고 있다.
이를 위해서는 우선 시각적 리터러시를 활용한 디자인 기초교육에 관한 포괄적인 목표, 내용체계가 구성 조직되고, 순차적이고 연계성 있는 교육이 필요하다. 현장에서는 교사들이 정보화 사회와 디자인교육의 환경 변화에 대응하여 미래를 준비할 수 있는 교사 연수 활동이 활성화 되어야 한다.
교육이 미래에 닥칠 문제들에 대해 미리 준비하고 대처할 수 있는 역할을 맡고 있다고 볼 때, 오히려 능동적으로 대처할 수 있는 비주얼리터러시를 갖춘 디자이너교육의 필요성은 아무리 강조해도 지나치지 않을 것이다.
Nowadays, the generation of communication based on IT Technology is going through a generation that visual media are largely duplicated and produced due to the expansions of the information and knowledge.
With the rising concerns about the social meaning and function owing to changing media, these days, there is a need for searching the plan for accurately understanding visual media. Importance of cultivating practical ability which can help students to be accustomed to changing society is more emphasized than just teaching curriculums in design education which reflect modern society and culture.
In order to deal with periodic and social needs and changes of education, this study wants to suggest 'Visual Literacy Education in Basic Education of Design in Vocational Highschool for training specialized labor.
This study is as follows.
First, this study defines the concept of Visual Literacy as a basic education of design, examines involved scholarships and former studies, and uses steps of the visual perception, analogizing words(Visual Literacy), expansion through the 3-D sketch, choice for critical acceptance and combination for application (Visual Literacy) as constituent elements of Visual Literacy to adapt to this study program.
Second, through questions, this study analyzes necessity for 'instructional method of visual literacy in basic education of design' by assaying environment of education of teachers and students.
Third, this study is for overcoming the limitation of superficial expressions, makes a detailed plan of 3kinds-3steps design study models by using 3-dimensional expression and thought for the students who study design in vocational highschool. And then study is divided into steps of teaching-learning and point of view of appraisal.
Last, this study arranges effects of design education program by using Visual Literacy and shows suggestions.
The results and implications from the study are as follows.
To improve Visual Literacy for basic education of design of vocational highschool students.
First, utilizing much information through the visual media is effective for making good idea and diversification of views in Design.
Second, improving and applying education which is changing 2D Visual Literacy Education to 3D helps basic ability of design to be improved and its expansion and makes students to be more active.
Third, students can get a higher creativity, an ability of solving problems, and a 3-dimensional basic ability of design which can actively confront the modern design environment changing day by day.
Fourth, through a variety of design material as examples in our lives, making the quality of design education better and raising the ability of visualization can give the chance to do new and creative works beyond the existents and can bring the joy of creation.
Fifth, through 3kinds of education(architecture, video, poster), a method of study which is suitable for each basic class of design can be chosen, and through 3 steps of study(word, sentence, abstract speech), formative ability can be improved by depicting a word to a sentence or a word to a abstract speech.
This program has been developed to cause the motivation of study as well as to elevate abilities of visual recognition, critical acceptance, proper application, active produce, and creative formation.
But, there are still several problems which have to be solved for setting basic education of design with Visual Literacy.
For this, first, it is needed that the education which is orderly and connected and also needed the inclusive goal and contents concerning basic education of design which is using Visual Literacy.
In the classroom, the training system for teachers that can prepare the future about environmental changes in information society and design education should be activated.
If the education plays a roll that can prepare in advance and manage to the problems that will take place in the future, the necessity of education for designers having Visual Literacy which can actively prepare can never be over-emphasized.
- Author(s)
- 김선홍
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Visual literacy 디자인기초교육 입체조형
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10698
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954837
- Alternative Author(s)
- Kim, Sun Hong
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 디자인교육전공
- Advisor
- 김명수
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 내용 및 방법 = 3
3. 연구의 범위 및 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
1. 리터러시와 비주얼 리터러시의 이해 = 6
가. 리터러시 = 6
1) 리터러시의 개념과 분류 = 6
나. 비주얼 리터러시 = 9
1) 비주얼 리터러시의 개념 = 9
2) 비주얼 리터러시와 디자인교육 = 13
2. 비주얼 리터러시의 기본 시각 요소 = 16
가. 기본 시각 요소에서의 차원 = 16
1) 기본 시각 요소의 개념 = 16
2) 차원(Dimension) = 18
Ⅲ. 비주얼 리터러시 교육을 위한 조사 = 20
1. 비주얼 리터러시 교육을 위한 실태 조사 = 20
가. 1차 기초 설문 조사 = 20
1) 기초 설문 조사 대상 = 20
2) 기초 설문 조사 내용 및 결과 = 22
3) 기초 설문 조사 해석 및 평가 = 28
나. 2차 심층 설문 조사 = 29
1) 심층 설문 조사 대상 = 29
2) 심층 설문 조사 내용 및 결과 = 29
3) 심층 설문조사 해석 및 평가 = 31
Ⅳ. 디자인 기초 교육에 있어 비주얼 리터러시 교육 프로그램 제안 = 32
1. 교육 프로그램의 구성 = 34
가. 교육 프로그램 모형(3가지 1단계) = 35
나. 수업 진행 및 학습 활동(3단계) = 38
2. 디자인 기초교육에 있어 비주얼 리터러시 교수-학습 방법 = 39
가. 세부 교수-학습 지도안 = 40
3. 교육적 기대효과 = 46
Ⅴ. 결론 = 49
참고문헌 = 51
[부록] 설문지 = 52
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 디자인교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.