PUKYONG

부산지역IT기업의 특성이 수출성과에 미치는 영향에 관한 연구

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Alternative Title
A study on the impact of Busan IT companies' characteristics on ewport result
Abstract
본 연구의 주요 의의는 부산IT기업의 특성이 기업의 수출성과에 미치는 영향을 실증적으로 검증하는데 있다. 정량적 수출성과와 정성적 수출성과라는 종속변수에 대한 기업특성, 경영자특성, 시장환경특성, 정부지원특성의 네 가지 특성으로 구성된 독립변수의 영향력은 다중회귀분석을 통해 검증하였다. 정량적 수출성과는 기업의 수출성장률을, 정성적 수출성과는 기업의 수출성과에 대한 만족도를 나타낸다. 그 결과 정량적 수출성과에 영향을 미치는 특성으로는 기업특성중에는 R&D역량이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 경영자특성에는 경영자의 해외시장경험, 수출몰입도가 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기업의 정성적 수출성과에 있어서는 기업특성 중 R&D역량이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 경영자특성에는 경영자의 수출몰입도가 기업의 정성적 수출성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 시장의 적대성이 기업의 정성적 수출성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정부지원특성의 해외마케팅지원정책 참여가 부산IT기업의 정성적 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 조사되었다.
To analyze the effect of Busan IT companies’ characteristics on the results of their exports, The analysis used four independent variables, which they were company characteristics, CEO characteristics, market environment characteristics and government support characteristics. Two dependent variables are company's quality and quantitative export results. According to the empirical results, it was found out that the R&D capability of a company’s characteristics, overseas market experience and export immersion from the CEO’s characteristics directly affected the qualitative export results.
This study also found out that the R&D capability of a company’s characteristics, export immersion from the CEO’s characteristics and government overseas marketing support policy characteristics directly affected the qualitative export results. Therefore, a high R&D capability played a key role in quick market entrance and performance creation of technology oriented IT companies that have less market experience and insufficient business resources.
In terms of venture business characteristics, the role of CEO is important and the CEO needs to pro-actively take opportunities for market entrance in order to build on the various overseas experiences. Also the immersion on exports can create the information about overseas markets and produce overall good results.
Author(s)
박경은
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 2
Type
Dissertation
Keyword
부산IT
Publisher
부경대학교 경영대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10736
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954876
Alternative Author(s)
Park, Kyoung-eun
Affiliation
부경대학교 경영대학원
Department
경영대학원 국제통상물류학과국제경영전공
Advisor
이춘수
Table Of Contents
제Ⅰ장 서론 = 1
제1절 연구목적 = 1
제2절 연구의 범위와 구성 = 2
제Ⅱ장 이론적 배경 = 4
제1절 벤처기업에 대한 고찰 = 4
가. 벤처기업의 정의 및 범위 = 4
나. IT기업의 정의 및 분류 = 7
다. 부산IT기업의 현황 = 11
제2절 해외시장진출 = 15
가. 해외시장진출 개념 및 유형 = 15
(1) 해외시장진입방식에 관한 연구 = 15
(2) 기업의 해외시장진출에 관한 선행연구 = 25
제3절 수출성과 = 31
가. 수출성과의 개념과 특성 = 31
나. 수출성과에 관한 선행연구 = 32
제Ⅲ장 연구방법 = 36
제1절 연구모형 = 36
제2절 변수의 조작적 정의 및 연구가설 = 37
제Ⅳ장 분석결과 = 50
제1절 자료의 수집 및 분석방법 = 50
제2절 조사기업의 현황 및 특성 = 53
제3절 가설검증결과 = 62
제Ⅴ장 결론 = 66
제1절 연구의 요약 = 66
제2절 연구의 시사점 및 향후 연구과제 = 67
Degree
Master
Appears in Collections:
경영대학원 > 국제통상물류학과-국제경영전공
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