PUKYONG

씨네리터러시 수업개선방안에 관한 고찰

Metadata Downloads
Alternative Title
About cineliteracy study program investigation improvement : creative optional activities in center
Abstract
영상은 청소년들의 문화를 주도하고 그들의 삶과 밀접한 관련을 맺고 있다. 현재 영상교육은 ‘씨네리터러시’ 실현으로 청소년들의 문화를 이해하고, 그들의 미디어에 대한 관심이 긍정적인 방향으로 발전하여 주체적인 인간으로 성장할 수 있도록 영상을 통한 커뮤니케이션 능력을 향상 시키는 교육으로 영화교육이 주목받고 있다. 그러나 지금까지 영상, 영화관련 연구에서는 미디어 교육의 목표만을 당위적인 수준에서 제시할 뿐 아니라 영상교육의 목표마저도 제안하는 수준에서 그치고 있다. 그리하여 이 논문은 영상의 시대에 적합한 영화교육의 목표를 제시하고 그 방법적인 수단으로 영화교육을 학교 내 창의적재량활동 수업시간을 이용해 씨네리터러시교육을 실현하고 이를 위한 이론적 기반과 틀에 대해 제시하였다. 또한 씨네리터러시를 실현할 수 있는 수업모형에 대한 경험연구를 통해 수업모델의 현장 적용 가능성에 대해 진단해 보았다. 이러한 3가지 연구목적에 대한 결론과 논의를 정해보면 다음과 같다.
1. 영화교육의 목표 설정을 위해 연구자는 미디어교육에 영향을 주는 요인 으로 매체환경과 교육 패러다임의 변화에 주목하였다. 따라서 구성주의 교육패러다임과 영화교육의 특성을 고려한 효과적인 수업사례에 대해 문헌고찰과 영화예술강사의 면담을 통해 설정하였다.
2. 변화가 많은 영상매체를 가지고 효과적인 씨네리터러시 수업을 진행하 기위해서 다양한 학습방법과 내용에 적용 가능한 수업모형을 필요로 한 다. 이에 연구자는 탄력적인 형태를 지닌 교육 수업모형에 제작과 읽기 영역의 수업을 적용하여 경험수업을 실시하고 그 수업에 대한 경험을 가지고 수업모형의 실현가능성을 가늠해 보았다.
3. 영화교육의 개념과 필요성의 수준을 벗어나, 영화수업의 연간 교육과정과 구체적인 수업사례를 통해 영화교육에 대한 접근을 시도하고 우리 의 영화교육의 상황과 현실을 진단하였다.
이상의 연구는 영화예술강사에 대한 심층 면접과 국내 공교육 내에서의 영화교육의 맥락, 문헌자료에 대한 분석이다. 분석과정에서 다음과 같은 몇 가지 제한 및 제언을 갖는다.
1. 인터뷰내용은 연구자에 의해 달리 해석되고 분류될 수 있는 한계를 가진다. 따라서 차후에는 공동의 연구자를 통해 보다 깊이 있게 제시되기를 기대한다.
2. 공교육 내에서의 영화교육 뿐 아니라, 다양한 단체에서 실천하고 있는 영화교육에 대한 자료 분석이 이루어지지 않아 연구의 한계점을 갖는다.
3. 영화교육의 목표와 방법을 씨네리터러시로 한정지어 다양한 영상에 대한 리터러시 교육의 방법이 구체적으로 제시되지 않았다.
Education for people of all actions necessary to learn to live and that means the process of making a series of human activities that is to be human. Today, in a society such as the video image is very important for education. Therefore, in various ways in the current school education will be on video.
This research, training students on how images and video training instructors to see the five men was selected. To resolve the difficulties of video training for trainers will be.
In this research to the literature research and analysis through in-depth interviews were conducted. On a variety of educational research methodology and models of class and video training as the most appropriate model of education. In this process, education, and the movie made a film on video in education. This is the current school education and training in education in the film only in the form of independent education curriculum have been made of the most active education and a variety of visual media and has the artistic history and is the oldest.
In-depth interviews with practical training in the field of film and video education instructor 5-member visual methods and the analysis of problems and methods of education, through literature, training methodology selected practical training model applied to image analysis was possible .
Video on how to improve education and research to find the problem follows. 1. The curriculum of the film classes (curriculum) What about? 2. What is an effective way to film education? 3. Videos for developing a class on how to improve system and what are they? Has chosen three.
The first study of the instructor to analyze the educational process during the actual class to any film education, and to proceed with the type of training to learn the movie through the video to communicate with Cineliteracy aims to education in was confirmed. The second class research activities at the sole discretion, complemented with a learning model for cineliteracy can be activated education a reality and seek concrete measures and practical attention to the configuration model of learning in the class, was applicable. The third class research and development of the film to find ways to improve the current system of visual education in the country made under the Education and Culture and Tourism, the Korea Culture and Arts Education Agency's education in the coming issue of the unification and the Republic of Korea does not occur go to the education system of the issue to interfere with the education of the movie as it was revealed, and to improve the system and the long-term perspective on how to improve steadily with the department of education and the integration of students can be recognized personality Admission system will require the conversion to.
Researcher whom education directly from the school. Through this research, I know the importance of visual education, film education is an effective way to know what I saw. This is effectively the future of film education.
Author(s)
안현진
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 2
Type
Dissertation
Keyword
씨네리터러시
Publisher
부경대학교 국제대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10777
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954917
Alternative Author(s)
AN, Hyun-Jin
Affiliation
부경대학교 국제대학원
Department
국제대학원 영상학과
Advisor
오창호
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제제기 및 연구목적 = 1
2. 연구문제 = 3
Ⅱ. 관련 문헌 연구 및 이론적 고찰 = 5
1. 영화교육의 개념 = 5
가. 영화교육의 개념 = 5
나. 초·중·고등학교의 영화교육 현황 = 6
1) 기존교과에서의 영화·영상 교육의 활용 형태 = 7
2) 선택과목에서의 영화교육 = 8
3) 재량활동, 특별활동, 특기·적성교육 형태 = 8
다. 영화교육의 필요성과 목표 = 10
2. 청소년기 커뮤니케이션의 특징 = 12
1)청소년기 커뮤니케이션의 특징 = 12
2)청소년기의 심리적 특징 = 14
3)청소년과 영상문화 = 16
3. 방법론적 영화교육 = 17
1) 씨네리터러시(cineliteracy) = 17
2) 구성주의 교육이론 = 21
3) 수업모형과 교육방법 = 23
Ⅲ. 연구방법 및 연구대상 = 27
1. 연구 방법 = 27
2. 연구 대상 = 28
Ⅳ. 씨네리터러시 교육활성화를 위한 진단 및 개선방안 = 29
1. 영화수업진단 = 29
가. 영화교육의 인식 = 29
1) 영화교육 활동 참여계기 = 29
2) 영화예술강사의 어려움 = 31
3) 영화예술강사의 보람 = 33
4) 영화교육의 필요성과 목표 = 35
나. 연간 수업계획 = 37
다. 수업사례 = 48
1) 도제 학습모델 방식 = 49
2) 프로젝트 중심 학습(PBL:Project-based learning) = 52
라. 경험 수업 = 55
2. 씨네리터러시 수업 개선방안 = 60
Ⅴ. 결론 = 62
Degree
Master
Appears in Collections:
글로벌정책대학원 > 영상학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.