영어로 진행하는 영어수업에 대한 교사와 학생간의 인식 비교
- Alternative Title
- Comparison between Students' and Teachers' Perceptions of Teaching English through English
- Abstract
- 세계화, 정보화시대와 함께 21세기는 이미 국경의 의미가 희박해지고 있으며 사회, 경제, 문화적 측면에 있어서 국가 간 상호의존도는 점차 높아져 가고 있다. 이러한 흐름 속 에서 국제어인 영어가 의사소통의 수단으로서 그 중요성이 부각되고 있다. 이러한 맥락에서 교육부는 2001년부터 초 중 고 영어수업 중 주당 1시간은 영어로만 진행하는 방안을 정책적으로 추진하여 영어로 진행하는 영어수업(Teaching English Through English; 이하 TETE)을 시행해오고 있다. 본 연구에서는 중등학교현장에서의 영어교사와 학생을 대상으로 설문을 통해 영어로 진행하는 영어수업정책에 대한 인식을 조사하고 교사와 학습자 두 집단 간에 어떠한 차이가 있는지 알아본 후 그 결과를 분석하여 보다 효과적으로 이 정책을 실제 학교현장에 맞도록 효과적으로 시행하고 정착하는데 도움을 주고자하는데 그 목적이 있으며 본연구의 구체적인 과제는 다음과 같다. 연구과제1. 영어로 진행하는 영어수업에 대한 학생과 교사의 인식은 어떠한가? ,연구과제 2. 영어로 진행하는 영어수업에 대한 인식에 있어서 학생들과 교사들 사이에 차이가 있는가? 이러한 연구 목적을 위해, 2장의 이론적배경및 선행연구에서 TETE용어의 정의, TETE의 긍정적측면 및 부정적 측면, TETE에 대한 교사와 학습자의 인식연구를 살펴보았다. 그리고 3장 연구방법에서 위에서 설정한 두가지 연구가설을 검증하기 위한 설문지조사의 연구참여자, 연구도구, 자료수집분석방법의 순서로 정리하였다. 4장에서는 본 연구의 결과를 분석하였고, 마지막 결론 부분에서 이 분석을 기초로 제언을 하였다.
본 연구를 위하여 자료 수집에 사용된 도구는 교사와 학생의 TETE 인식연구 설문지이며 설문조사는 부산 지역에 영어교사로 종사하는 교사 32명과 이들 지역에 있는 중. 고등학교에 다니는 학생125명의 설문을 바탕으로 분석하였다. 설문지문항은 영역별로 TETE의 필요성과 TETE의 유형및 형태, TETE 이행의 찬성과 반대, TETE의 장점, TETE이행상의 어려움이라는 다섯 가지영역을 중심으로 교사와 학생의 인식을 알아보고 이 두 집단 간 인식의 차이가 있는지 알아보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. TETE의 필요성을 묻는 영역에서 전반적인 TETE의 필요성에 대한 인식에는 두집단 모두 동의하는 것으로 나타났으며 선호하는 TETE유형은 두 집단 모두 원어민교사가 주도하는 수업이 바람직하다고 나타났다. 또한 전반적으로 두 집단 모두 TETE이행에대해서 찬성의견이 많았으며 TETE가 학습자에게 미치는 장점에 대한 인식도 비슷한 유형으로 나타났다. 그러나 TETE의 필요성을 묻는 영역에서 바람직한 TETE의 횟수에 대한 인식에서 교사와 학생간 인식의 차이가 나타났으며, TETE 이행상의 어려움을 묻는 영역에서 교사요인, 학습자요인, 환경적 요인에서 인식의 차이가 있는 것으로 나타났다. 위의 연구결과를 바탕으로 TETE가 나아가야 할 방향을 제언한다면 먼저 전반적으로 TETE수업이 듣기나 말하기 활동에만 국한되어 지지 말고 읽기나 쓰기 수업에도 이루어 질 수 있도록 다양한 교사 연수 및 커리큘럼이 필요하며, TETE 수업을 위해서 두집단 모두 가장 중요한 요인이라고 여겨지는 교사의 언어구사력 및 교수방법을 위한 연수제도가 확립되어야 한다.
The purpose of this study was to investigate students' and teachers' perceptions of teaching English through English, which has been a controversial issue in EFL countries like Korea since the students and teachers themselves are the most crucial elements for successful foreign language learning. The belief of students as well as teachers plays an important role when implementing a new policy such as TETE. Accordingly, it is necessary to explore students' and teachers' perceptions of TETE and compare students' with teachers' about how they consider TETE different or the same at this point.
A data for this study was collected through a questionnaire completed by 125 students and 32 Korean EFL teachers in secondary school. The questionnaire consists of 10 multiple questions and 20 questions in Likert scale with respect to five domains: the need for implementing TETE, the preferred type of TETE, the arguments for and against TETE, the benefits of TETE, and the difficulties of realizing TETE. The goal of the survey was to determine perceptions of TETE between students and teachers.
Comparisons of the multiple question responses from the two groups showed that there were meaningful similarities and differences with reference to teaching English in English. The overall findings of the survey indicated the following: In general, both students and teachers demonstrated positive responses for demand for carrying out TETE. However, the students wanted to implement TETE more frequently through the year than the teachers. This meaningful difference indicated that students are more active than teachers in implementing TETE. Second, when it comes to their preferred type of TETE, both groups shared the common perception that team-teaching method with native and non-native instructor was preferred rather than working non-native teachers of English alone. They both agreed that this would enhance students' comprehension and give them input with authenticity at the same time. Third, both group concurred that implementing TETE is plausible but it was advocated far more strongly by students than by teachers.
Data comparisons of the two groups from the questionnaire in Likert scale indicated that TETE has more positive effects for students than its shortcomings in affective domain: giving students motivation and enhancing interest. But at the same time, about one third of both two groups showed that they were not sure whether TETE has beneficial effects in emotional side, especially of minimizing fears in target language learning. On the subject of increasing opportunities to use the target language, they both agreed it has positive effect. Also, they answered that TETE helps students to well understand the cultures of target language. In contrast, they were skeptical as to whether students' attention can be drawn by teaching English through English. When it comes to four skills in target language learning, they both considered that TETE is more compatible with spoken language and understanding ability than with written language and expressive function. Lastly, the perceptions of students and teachers were different concerning difficulties of implementing the policy. It was analyzed in the following 3 elements: teacher, student, and circumstance. The attitudes of students were relatively positive about TETE while teachers' was not.
Based on these results, suggestions were provided for implementing TETE effectively in Korea. First of all, TETE should be extended not only to spoken language activities but also to written language activities, which would enhance the competences of four language skills: listening, speaking, reading, and writing. This will lead to learners' communicative competence in the end. Plus, we need to establish teacher-training for developing teaching method as well as their language proficiency. As a result, teaching English through English should be carried out more frequently, admitting students' needs, and the effective model of TETE should encompass the competence for four language skills so that students can interact successfully when they are outside the classroom.
- Author(s)
- 이소영
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 영어로 진행하는 영어수업 TETE TEE 영어전용수업 인식비교
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10794
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954934
- Alternative Author(s)
- Lee, So-young
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육전공
- Advisor
- 조윤경
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 = 1
1.2 연구과제 = 4
1.3 연구의 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
2.1 TETE의 정의 = 5
2.2 TETE의 긍정적 측면 = 7
2.3 TETE의 부정적 측면 = 9
2.4 TETE에 대한 교사와 학습자의 인식연구 = 11
Ⅲ. 연구방법 = 15
3.1 연구 참여자 = 15
3.2 연구도구 = 16
3.3 자료 수집 절차 및 분석 방법 = 20
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 21
4.1 TETE의 필요성에 대한 인식 비교 = 21
4.1.1 TETE의 절대적 필요성 = 21
4.1.2 TETE 횟수 = 22
4.1.3 단위 수업 내 영어사용정도 = 24
4.2 TETE의 유형 및 형태에 대한 인식 비교 = 26
4.3 TETE 이행의 찬성 및 반대 = 29
4.4 TETE의 장점에 대한 인식 비교 = 31
4.4.1 정의적 측면 = 31
4.4.2 유용성 측면 = 33
4.4.3 기능지도 측면 = 34
4.5 TETE 이행의 어려움에 대한 인식 비교 = 37
4.5.1 교사 요인 = 37
4.5.2 학습자 요인 = 39
4.5.3 환경적 요인 = 41
Ⅴ. 결론 및 제언 = 44
5.1 결론 = 44
5.2 제언 = 46
참고문헌 = 48
부록1 교사용 설문지 = 52
부록2 학생용 설문지 = 57
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.