우리나라 중소기업 교육훈련의 실태 및 성과에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Actuality and Performance of Education & Training in Small and Medium Enterprises in Korea
- Abstract
- 오늘날 기업 내 교육의 중요성이 강조되는 이유는 급속히 진행되는 기술혁신에 따라 기업환경이 급변하고 있으므로 모든 종업원들에게 주위의 조건변화에 적응하는 능력을 갖도록 만들지 않을 수 없기 때문이다.
따라서 본 연구자는 중소기업 교육훈련의 동향을 파악하고 종업원들을 대상으로 전반적인 실태를 분석한 후, 개선방안을 제시하였다.
실증연구결과에 의하면, 교육훈련에 대한 인식 정도는 부족한 편이었고, 교육훈련의 참여도가 낮고 외부교육기관에 대한 의존비율이 높은 반면, 투자와 평가는 저조했다. 그러나 교육훈련 성과요소인 직무수행, 조직관계, 자기개발, 생산성성과가 전반적으로 높았으며, 인식의 만족도는 성과 각각에 영향을 미치고 있었다. 또한 교육훈련이 기업과 종업원 모두에게 유용한 것임에도 불구하고 저조한 것은 교육 전담부서가 없어 체계적인 교육훈련을 수행할 수 없으며 대기업에 비해 투자할 재정적 여유가 없기 때문이다. 종업원들이 교육훈련에 참여하지 못하는 이유는 업무공백 우려의 부담과 교육프로그램이 형식적이거나 관리부재로 인하여 실행되지 않기 때문이다.
따라서 이러한 문제점을 극복하기 위해 다음과 같은 개선방안을 제시하였다. 첫째, 사내교육과 통신교육을 활성화 하여야 한다. 둘째, 동일업종 기업들이 지역별, 공단별 합동훈련을 위한 관련교육기관의 역할분담을 특성화해야 한다. 셋째, 교육훈련 성과를 정확히 측정하기 위해서는 평가가 필수적이므로 적절한 평가방법의 개발과 인사고과, 승진, 승급 등 인사관리제도에 이를 적극적으로 반영해야 할 것이다.
마지막으로 연구의 한계와 향후 연구 과제를 제시하였다. 향후 연구과제로는 경영자에 대한 조사를 해야 하며, 성과요소에 맞게 교육프로그램을 개발하는 것을 제시하였다.
The importance of education and training in a business organization is highlighted today because the rapidly changing business environment caused by rapid advance in technological innovation requires all the employees to be able to adapt to the change in its surroundings.
Accordingly, the researcher grasped the trend in education and training for small and medium enterprises, analyzed the overall actuality on the subject of employees, and then proposed an improvement plan.
As an empirical research result, understanding of education and training was rather lacking, the participation low, dependence rate on external educational institutions high, while the investment and appraisal poor. However, it generally showed a high performance in job performance, organizational relations, self-development and productivity, which are performance elements in education and training, with each performance affected by perceived satisfaction. Also, despite the usefulness of education and training for both the employer and the employed, it was poor because there was no exclusive section for education devoted to carrying out an organized program and because they have limited financial ability, compared to large businesses. The employee's failure to participate in the education and training was due to the burden of fearing possible operational vacuum or a perfunctory education program, or absence of management leading to its abortion.
So the following improvement plan was proposed to overcome these problems. First, OJT (on-the-job training) and correspondence education should be activated. Second, business organizations in the same industry should offer themselves divisional roles among related educational institutions for joint training by region and industrial complex. Third, since appraisal is essential for accurately measuring the performance of education and training, proper method of appraisal should be developed, which should be reflected on the system of personnel management such as performance rating, promotion, raises in pay, etc.
Finally, limitations in this study and assignment of further research were presented. For the latter, investigation on the chief directors and developing an education program fit for performance elements were proposed.
- Author(s)
- 한덕기
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 경영대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10801
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954941
- Alternative Author(s)
- Han, Duck-kee
- Affiliation
- 부경대학교 경영대학원
- Department
- 경영대학원 경영학과경영학전공
- Advisor
- 윤영삼
- Table Of Contents
- 제 1 장 서론 = 1
제 1 절 문제제기 및 연구의 목적 = 1
제 2 절 연구의 방법 및 체계 = 3
제 2 장 이론적 배경 = 4
제 1 절 중소기업의 특성 = 4
1. 중소기업 정의와 중요성 = 4
2. 중소기업 일반적 특성 = 7
3. 중소기업 교육훈련 여건상의 특성 = 9
제 2 절 교육훈련의 개념 = 10
1. 교육훈련 의의와 필요성 = 10
2. 교육훈련의 목적·효과와 역사 = 15
3. 교육훈련의 종류 = 20
4. 교육훈련 성과 평가 = 25
제 3 절 중소기업 교육훈련에 관한 선행연구 검토 = 32
제 3 장 중소기업 교육훈련의 동향 = 34
제 1 절 중소기업 교육훈련의 여건 = 34
1. 중소기업의 인력 현황 = 34
2. 정부지원 정책 = 36
제 2 절 중소기업 교육훈련의 실태 = 36
1. 교육훈련의 필요성 인식 = 36
2. 교육훈련 미실시 사유 = 37
3. 교육훈련 실시 여부 및 대상 = 38
4. 중소기업 교육훈련 비용 = 39
5. 소결 = 41
제 4 장 중소기업 교육훈련 실태에 관한 조사 결과 = 43
제 1 절 조사개요 = 43
1. 조사도구 = 44
2. 설문표본 = 45
제 2 절 설문별 분석결과 = 47
1. 교육훈련의 필요성에 대한 분석 = 47
2. 교육훈련에 참여하지 못하는 이유에 대한 분석 = 49
3. 교육훈련 성과에 대한 분석 = 50
4. 중소기업 교육훈련의 내용별 실태 = 53
제 3 절 소결 = 58
1. 중소기업 교육훈련의 문제점 = 58
2. 중소기업 교육훈련의 개선방안 = 60
제 5 장 결론 = 63
제 1 절 연구결과의 요약 = 63
제 2 절 연구의 시사점 = 64
제 3 절 연구의 한계점과 향후 연구방향 = 65
참고문헌 = 67
설문조사를 실시하면서 드리는 글 = 69
국문초록 = 75
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 경영대학원 > 경영학과-경영학전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.