PUKYONG

중국 상하이의 문화관광산업 연구

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Alternative Title
A Study On China Cultural Tourism Industry In Shanghai China
Abstract
본 연구는 최근 들어 문화관광지로 각광을 받고 있는 상하이의 문화관광산업에 대한 최근 10여년간의 발전현황을 살펴보았다. 중국문화관광산업에 대한 전반적인 현황과, 특징, 성과를 알아보고 더 나은 발전을 위한 문제점을 도출함으로서 중국문화관광산업 발전을 위한 개선방안모색에 중점을 두었다. 이상의 내용들을 요약해 보면 다음과 같다.
상하이 국제영화제의 특징으로는 장수의 의미인 ‘9’일간을 개최기간으로 선정하고 있는 개최기간 선정의 차별성, 중국의 문화를 확대 하고 지지기반을 조성 하기 위한 아시아신인상 육성정책, 국제적인 영화제로 발전하기 위한 아시아영화제들과의 경쟁구조가 나타났다. 성과로는 문화도시 이미지 창출, 전문인력 양성 및 외화 증대, 당과 시정부의 지지기반 안정화로 나타났다. 문제점으로는 중국인의 시상 및 심사위원 집중화로 인한 선별 공평성 문제, 외국인을 위한 서비스 미비, 영화제 활성화를 위한 개선 방안 모호로 나타났다.
상하이 용화묘회의 특징으로는 5월 1일 중국연휴에 맞춘 개최시점의 선정, 인간생활에 필요하는데 없어서는 안 될 음식을 통한 먹거리시장 특성화, 평화와 장수를 기원하는 복숭아꽃을 이용한 관광 활성화로 나타났다. 성과로는 고대 불교 양식을 가지고 있는 용화사의 보존, 다양한 민속문화활동 개최로 인한 무형문화제 계승발전, 불교 문화권 형성으로 인한 사회적 안정이 나타났다. 문제점으로는 프로그램 구성 및 관리 미비, 전통문화에 대한 관심 부족, 인터넷 서비스 미구축으로 인한 관광서비스 부족이 나타났다.
상하이 관광축제의 특징으로는 10월 1일 중국연휴에 맞춘 개최시점의 선정, 중국전통문화를 알리기 위한 서민전통놀이 올림픽화, 이벤트식 장미결혼식과 선상결혼식 진행이 특징으로 나타났다. 성과로는 대규모 카퍼레이드를 비롯한 많은 관광활동으로 인해 관광도시 이미지 구축, 전통놀이 올림픽화로 인한 전통놀이문화 계승, 관광활동으로 인한 지역경제 활성화가 나타났다. 문제점으로는 지나친 상업화와 비슷한 명칭의 프로그램 개최로 인한 일부 프로그램 비활성화, 외국인과 타지인을 위한 관광 안내 서비스 미비가 문제점으로 나타났다.
This study is the integrated analysis and research of the current status of the main three cultural tourism industry in Shanghai, which is popular as a culture and tourist site.
The feature of the Shanghai International Film Festival turned out to be its distinction of nine-day duration. Nine means long life. The other features were the policy of promoting the Asia New Talent Award in order to showcase the culture of China and to build support base and competition with other Asian film festivals in order to grow into an international film festival. The achievements of the film festival were the creation of image of Shanghai as a mature culture city, increase in employment and foreign currency, and the stabilization of support base by the Communist Party and municipal government. The issues were the unfairness of awarding due to Chinese judges who accounted for the judges most, poor services for foreigners, and vague methods for improving and promoting the film festival.
The feature of the Longhua Temple Fair was the period when it was held, which started May 1, one of Chinese consecutive holidays. The other features were the characterization of food markets through foods and the promotion of peach blossoms, which symbolized peace and long life. The achievements of the fair were the preservation of Longhua Temple that kept a Buddhist style, the succession and growth of intangible cultural assets by holding a variety of folk cultural activities, and social stabilization due to the creation of the Buddhist cultural area. The issues were poor programs and management, low interest in traditional culture, and poor tourist services due to the non-existence of Internet services.
As for Shanghai Tourism Festival, its feature was the period when it was held, which started October 1, one of Chinese consecutive holidays. The other features were making the traditional games of common people an Olympic game in order to publicize the traditional Chinese culture, an event-type rose wedding, and a wedding aboard. The achievements were the creation of its image as a tourist city through diverse tourist activities such as large-scale car parades, the succession of traditional game culture by making the traditional games an Olympic game, and the promotion of local economy due to tourist activities. The issues were excessive commercialization, the poor status of some programs due to other programs with similar titles, and poor guide services for foreigners and strangers.
Author(s)
양동훈
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 2
Type
Dissertation
Keyword
상하이 문화관광 중국상해 Shanghai China CulturalTourism Industry Shanghai tourism
Publisher
부경대학교 국제대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10842
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954982
Alternative Author(s)
Yang, Dong-Hoon
Affiliation
부경대학교 국제대학원
Department
국제대학원 중국학과
Advisor
김창경
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 목적과 범위 = 1
2. 연구의 방법과 구성 = 2
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 문화관광산업 이론 = 4
1) 문화관광산업의 정의 = 4
2) 문화관광산업의 발전과정 = 6
3) 선행연구 = 9
Ⅲ. 미디어로서의 문화관광산업 - 상하이 국제영화제 = 13
1. 상하이 국제영화제 현황 = 13
1) 형성배경 = 13
2) 개최현황 = 14
3) 주요내용 = 16
2. 상하이 국제영화제 분석 = 18
1) 특징 = 18
2) 성과 = 22
3) 문제점 = 24
Ⅳ. 전통으로서의 문화관광산업 - 상하이 용화묘회 = 28
1. 상하이 용화묘회 현황 = 28
1) 형성배경 = 28
2) 개최현황 = 29
3) 주요내용 = 33
2. 상하이 용화묘회 분석 = 34
1) 특징 = 34
2) 성과 = 37
3) 문제점 = 43
Ⅴ. 축제로서의 문화관광산업 - 상하이 관광축제 = 49
1. 상하이 관광축제 현황 = 49
1) 형성배경 = 49
2) 개최현황 = 50
3) 주요내용 = 52
2. 상하이 관광축제 분석 = 54
1) 특징 = 54
2) 성과 = 58
3) 문제점 = 61
Ⅵ. 결론 = 66
1. 연구요약 = 66
2. 시사점 = 67
참고문헌 = 70
부록 = 74
Degree
Master
Appears in Collections:
글로벌정책대학원 > 중국학과
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