중국 애니메이션 광고의 표현특성에 관한 연구
- Alternative Title
- The study of the attributes of the representation of the China animated ads.
- Abstract
- 광고에 애니메이션을 사용하는 경우 뛰어난 독창성, 다양한 표현양식의 사용으로 타 광고와의 차별이 용이하며 소비자에게 쉽게 친근감을 줄 수 있으며 애니메이션 광고는 우리가 새롭게 발견해 나가야 할 영상세계의 보물임에 틀림없으며 이러한 애니메이션은 사회 모든 곳에서 수용을 받고 있으며 중요한 커뮤니케이션 방법이다.
어려운 제품의 쉬운 사용방법을, 공공장소에서 지켜야 할 것들을 재미있고 쉽게 말해주는 것부터, 예전 같으면 TV 드라마나 영화가 전달하려는 예술적 메시지들까지 이제는 너무나 훌륭하게 담아내는 큰 그릇으로 발전했다. 심지어 만화의 장점이면서도 한계였던 부분이다. 즉, ‘단순화와 과장’을 넘어서 일상의 미묘한 한 장면의 의미까지도 소화해 낼 수 있을 것이다. 중국 애니메이션 산업이 발전하기 위해서 문화의 전통을 바탕으로 한 시나리오와 캐릭터를 개발하고 환경에 맞는 제작방식과 기술 개발이 이루어 져야 하며 인재 육성에도 힘써야 할 것 이다. 이러한 과정을 통해 중국 애니메이션은 세계무대에서 그 위치를 확고히 다질 수 있을 것 이다.
이러한 상황을 바탕으로 본 논문은 중국 애니메이션의 역사와 현황을 살펴보면서 미래의 문화산업적 의미에서 그 산업적 가능성과 전망을 조명해 보는 것에 목적이 있다. 아울러 중국 고유의 물질적, 정신적 전통과 문화를 바탕으로 수용자에게 보다 친근한 중국 애니메이션의 광고 특징을 찾아보고 중국 애니메이션 광고 산업에 대한 전망을 하고자 한다.
If you are using animation, outstanding creativity in advertising, the use of a variety of representation in the form of discrimination against other ads to consumers and facilitate the sound can be easily animated ads, and we must find a new image must be the treasure of the world does not All in the community to accept these animations, and communication is important.
The use of the product easy to difficult, in a public place to keep it fun and easy to tell me what the first thing, I want to pass the same artistic message, TV dramas and movies even as it has evolved so nicely put a large bowl. Even the cartoon was part of the benefits is the limit yet. In other words, simplify and exaggerate the meaning of a scene in a subtle, even beyond the day-to-day will be able to handle. In order to develop China's animation industry, based on cultural traditions and the environment for the development of scenarios and characters, production and technology, human resources development, and also we need to be done. This process, the China animations in the world will be able to strengthen that position firmly.
Based on this situation, this paper's history and the status of the China animations look at the future of the industrial culture in the sense that the purpose is to check the possibility of industrial. In addition, the unique material, spiritual traditions and culture more friendly to an asylum based on China to browse the animation ad features the China animations to the outlook for the advertising industry.
- Author(s)
- 학숭지
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10844
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001954984
- Alternative Author(s)
- HAO, CHONGZHI
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 산업디자인학과
- Advisor
- 장청건
- Table Of Contents
- Ⅰ.서론 = 1
1. 연구 목적 = 1
2. 연구 범위 및 방법 = 2
Ⅱ. 애니메이션 정의 = 3
1. 애니메이션이란 무엇인가 = 3
1-1. 애니메이션의 정의 = 3
1-2. 애니메이션의 특성 = 5
1-3 애니메이션의 발전과정 = 25
Ⅲ. 중국 애니메이션 산업의 현황 = 35
1. 중국애니메이션의 역사 = 35
1-1 시대별 중국 애니메이션의 흐름 = 36
1-2. 1990년대 이후 중국 애니메이션 작품 제작 현황 = 43
2. 중국 애니메이션의 환경 = 45
2-1 관련정책과 법규 = 45
2-2. 중국 애니메이션의 현황 = 47
2-3. 중국애니메이션 방영 체계 해석 = 48
2-4. 애니메이션 방영 채널 경영 방식 분석 = 50
3. 중국 애니메이션 특성 = 52
3-1. 수묵 애니메이션 표현 특성 = 52
3-2. 종이(剪紙) 애니메이션 = 55
3-3. 기타-민족전통의 애니메이션 = 56
Ⅳ. 중국 애니메이션광고의 표현 특성 = 59
1. 수묵·담채 애니메이션 광고 = 59
2. 종이(剪紙) 애니메이션 광고 = 70
3. 기타-민족전통의 애니메이션 광고 = 72
Ⅴ. 결론 = 75
Abstract = 77
참고문헌 = 79
Uniform Resource Locator = 80
- Degree
- Master
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- 산업대학원 > 산업디자인학과
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