JigsawⅡ 협동 학습 모형을 활용한 시 교육 방안
- Alternative Title
- THE STUDYON METHOD OFPOETRYEDUCATION USING THE JIGSAWⅡ COOPERATIVE LEARNING METHOD : FOCUS ON 'GWANG-YA'BYLEE YUK SA
- Abstract
- 제7차 국어과 교육 과정 문학 영역은 학습자들의 창의적 문학 능력의 신장을 목표로 하고 있다. 문학 교육의 하위 갈래인 시 교육도 이에 발맞추어 학습자들이 문학 현상에 능동적으로 참여하여 문학 문화를 형성할 수 있도록 도울 필요가 있다. 그러나 실제 수업 사태에서 시 교육은 신비평적 분석과 그 분석된 내용을 시 이론에 대입하여 암기하는 방식으로 진행되는 것이 보편적이다.
제7차 문학 과목 교육 과정에서는 이러한 시 교육의 문제를 극복하고 학습자들의 문학적 감수성과 상상력을 신장시키기 위한 방안 중의 하나로 협동 학습을 제시하고 있다. 협동 학습은 4~6명의 학습자들이 공동의 목표 하에 공동의 과제물을 분담하여 역동적인 상호 협력 과정을 거쳐 문제 해결에 이르는 학습 형태이다. 이를 그동안 시 감상 활동을 지극히 개인적인 사고 과정으로 치부했던 시 교육에 적용한다면 다양한 문학 체험을 비교하고 공유하는 과정을 통해 학습자들이 문학적 사고력의 폭과 깊이를 더욱 확장시키는 성과를 거둘 수 있다.
이에 본고에서는 JigsawⅡ 협동 학습 모형을 활용하여 학습자들이 시를 능동적이고 자율적으로 감상할 수 있는 방안을 마련하고자 한다. 학습자 대상은 고등학교 1학년 학생들이고, 제재 대상은 고등학교 국어(상) 교과서 ‘6단원 노래의 아름다움’에 수록되어 있는 이육사의 ‘광야’이다. 학습자들은 시의 음악성, 형상성, 함축성을 구현하는 시의 구성 요소(운율, 이미지, 비유, 상징)를 탐구하고 이를 유기적으로 종합하는 학습 활동을 통해 시의 장르적 특성과 아름다움을 느낄 수 있을 것이다.
구체적으로Ⅰ장에서는 앞선 연구들의 업적과 한계를 짚어 보고 연구 목적과 대상, 방법을 명료화했다. Ⅱ장에서는 시 교육의 일반적 성격과 목적을 알아본 다음 특히 7차 교육 과정에서 강조하고 있는 시 교육의 특성을 교육 과정에 제시된 문학 교육의 목표를 분석함으로써 살펴보았다. 아울러 앞서 살핀 시 교육의 성격, 목적과 특성을 협동 학습이 어떻게 구현할 수 있는지, 시 교육에서 협동 학습의 필요성을 검증한 다음 협동 성격과 유형에 대해 연구하였다. Ⅲ장에서는 JigsawⅡ 협동 학습 모형의 성격과 정차를 구체적으로 소개하고, 시 교육 방법으로서 JigsawⅡ 협동 학습 모형이 갖는 의의를 짚어 보았다. Ⅳ장에서는 JigsawⅡ 모형을 활용하여 실천적인 시 교육 모형을 구안하였다. 그 대상은 고등학교 국어(상)의 6단원에 수록된 이육사의 시 ‘광야’이다 학습자들은 JigsawⅡ 모형의 절차에 따라 운율, 이미지, 비유, 상징에 대해 ‘알기-느끼기-따지기-즐기기’ 단계를 거쳐 탐구하고, 이에 따라 시의 감상 원리를 깨닫는 귀납적인 활동을 하게 된다.
The literature sector of the 7th national language arts curriculum aims at improving the creative literary ability of learners. Poetry education, part of literary education, should be designed to stir up the active participation of learners in literature and help them create better literary culture to attain that goal. In fact, however, poetry education is usually conducted just by making a neo-critical analysis and memorizing the results of the analysis in conjunction with poetry theories.
The 7th literature curriculum presented cooperative learning as one of the ways to overcome the problems with poetry education and boost the literary sensitivity and imagination of learners. Cooperative learning is a form of learning that four to six learners split a common task in pursuit of a common goal and perform their part in dynamic collaboration. Meanwhile, poetry appreciation activities were just regarded as quite personal thinking activities. If cooperative learning is applied to poetry education, learners will be able to compare and share their diverse literary experiences to bolster their literary thinking faculty.
The purpose of this study was to apply a Jigsaw II cooperative learning model to seek ways for learners, especially high school sophomores, to appreciate poems in a positive and autonomous manner. The selected literary work was Lee Yuk-sa's poem titled 'Gwangya' in the unit 6 'the beauty of songs' in the Volume 1 of high school language arts textbook. Learners would have an opportunity to inquire into the components(rhythm, image, figure of speech and symbol) of poem that represent its musicality, image and implication, and to synthesize the components in an organic way. That kind of learning activities would enable them to find out the characteristics and beauty of poetry genre.
Chapter I reviewed the achievements and limitations of earlier studies, and described the purpose, subjects and method of this study. Chapter II looked into the general nature and goal of poetry education and analyzed the objectives of the literary education of the 7th national curriculum to check into what kind of poetry education the curriculum stressed. How to apply cooperative learning to poetry education in consideration of its nature, goal and characteristics was explored, and the necessity of cooperative learning for poetry education was verified. And then the nature and types of cooperative learning were investigated. Chapter III gave a detailed introduction on the nature and procedure of a Jigsaw II cooperative learning model, and shed light on the meaning of that model as a poetry teaching method. Chapter Ⅳ devised a practical poetry education model by capitalizing on the Jigsaw II model. Most of the learning activities presented in this study were inductive, which stimulate learners to inquire into rhythm, image, figure of speech and symbol in the stages of knowing, feeling, checking and enjoying according to the Jigsaw II model.
- Author(s)
- 우미선
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- JigsawⅡ 협동 학습 모형 시 교육 방안
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10954
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955386
- Alternative Author(s)
- Woo, Mi-Sun
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 필요성 및 목적 = 1
2. 연구사 검토 = 8
3. 연구 대상 및 연구 방법 = 13
Ⅱ. 시 교육과 협동 학습 = 19
1. 시 교육에서 협동 학습의 의의 = 19
가. 시 교육의 성격과 목적 = 19
나. 협동 학습을 통한 시 교육의 필요성 = 29
2. 협동 학습의 성격과 유형 = 37
가. 협동 학습의 개념과 특징 = 37
나. 협동 학습의 유형 = 40
Ⅲ. JigsawⅡ 협동 학습 모형 = 43
1. JigsawⅡ 모형의 성격 = 48
2. JigsawⅡ 모형의 절차 = 48
3. JigsawⅡ 모형과 시 교육 = 51
Ⅳ. JigsawⅡ 시 교육 모형 = 55
1. 고등학교 국어(상) 교과서 ‘광야’ 단원의 분석 = 55
2. JigsawⅡ 모형을 활용한 ‘광야’ 교수·학습 계획 = 63
가. JigsawⅡ 모형의 소개 및 학습 목표 제시 = 63
나. 기초 모둠 구성 및 활동 = 64
다. 전문가 모둠 활동 = 67
라. 원래 소집단의 재소집 및 기초 모둠 활동 = 77
마. 평가 및 보상 = 80
Ⅴ. 결론 = 82
참고 문헌 = 86
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.