고등학교 일본어과 성취도 평가도구의 타당성 분석
- Alternative Title
- A STUDY ON THE VALIDITY OF ASSESSMENT TOOLS IN THE JAPANESE OF HIGH SCHOOL
- Abstract
- 본 논문은 학교 현장의 지필평가 문항지를 교육과정에 근거하여 분석해 봄으로써 교사들로 하여금 교육과정에 충실한 평가문항 작성과 평가의식을 가질 수 있는 기회를 마련하고자 하는데 그 목적을 두고 있다.
이를 위해 부산지역에서 일본어를 제 2외국어로 하는 고등학교 12개교의 1학기 기말고사 시험문항지를 대상으로 분석을 행하였고 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 문항표현의 분석결과는 그림문항이 대학수학능력시험에서 보인 출제비율의 절반에도 미치지 못하는 낮은 결과를 보였다.
둘째, 문항유형의 분석결과는 선다형문항이 압도적으로 높은 비율을 차지하였는데 이는 수행평가 실시상의 문제점을 보여주고 있다고 할 수 있다.
셋째, 문항구성형태의 분석결과는 복합형 문항이 단독형 문항에 비해 낮은 비율을 보였다.
복합형 문항은 7차 교육과정에서 강조하고 있는 의사소통기능 함양을 위해 바람직한 문항 형태로 생각되므로 그 출제 비율을 늘여갈 필요가 있겠다.
넷째, 내용영역은 문법항목이 가장 높은 비율을 보였고 그 뒤로 어휘력과 의사소통기능에 관한 문항이 높은 비율로 출제되었다.
마지막으로 행동영역에서는 읽기영역이 가장 높은 비율로, 듣기영역은 가장 낮은 비율로 출제되었다. 7차 교육과정에서는 말하기와 듣기 영역을 강조하고 있는 만큼 음성언어영역의 출제 비율을 늘여갈 필요가 있겠다.
이상 문항형식, 내용영역, 행동영역으로 나누어 살펴본 지필 평가 문항분석을 통하여 학교 현장의 평가에서 7차 교육과정에서 강조하고 있는 의사소통능력이나 말하기, 듣기영역의 평가가 제대로 이루어지고 있지 않는 문제점이 있음을 알 수 있다. 이러한 결과는 현장에서의 평가가 교육과정의 변화를 따라가지 못하고 있는 것을 보여 주는 것으로 문제점의 원인과 해결방안을 다음과 같이 생각해 볼 수 있다.
첫째, 평가영역에 관해서 교사의 재량에 크게 의존하고 있다는 점이다.
이에 국가차원에서 평가에 대한 연수 프로그램을 기획하여 교사에게 평가에 관한 다양하고 풍부한 지식, 정보를 제공하여야 할 것이다.
둘째, 교사가 시간적, 물리적 환경의 제약으로 바람직한 평가를 하고 있지 못한다는 점이다. 이러한 문제점은 평가의 시기에 평가 전문가를 파견하여 평가활동을 지원해 주는 것을 해결방안으로 생각해 볼 수 있다.
마지막으로 평가의 주체가 되는 교사 스스로의 노력부족을 생각해 볼 수 있다.
이에 교사들은 자신들이 작성한 평가문항지를 공개하고 타학교의 평가문항지와 비교하여 스스로 자신의 평가내용을 반성하고 개선시켜 나가는 노력을 꾀해야 할 것이다.
이상에서 살펴보았듯이, 현재의 상황에서 고등학교 일본어과 평가가 본래의 목적에 맞게 실행되기 위해서는 여러 가지 제도적·실질적 문제가 보완되어야 하며 교육행정가와 교사의 지속적인 연구와 개혁이 필요할 것으로 생각된다.
The purpose of this essay is to use the analysis on current evaluation methods compared with the current curriculum to build improved examination questions and increased awareness of teachers so that it fits the current curriculum.
For this reason, an analysis was done on the first midterm exams from 12 high schools that learn Japanese as a second language in the Busan district. The results show as below:
First, from analyzing the expression of problems, a low percentage of pictorial problems appeared, which was lower than half the proportion that appeared on the national academic aptitude test.
Second, from analyzing the pattern of problems, a high percentage of multiple choice problems were given. This seemed to emerge a problem in operating performance assessments.
Third, from analyzing the structure of problems, the number of single structure problems showed a lower frequency compared to combinational problems. Combinational problems meet the characteristics of the 7th curriculum, which emphasizes communication abilities. Due to this circumstance, greater number of combinational problems should be considered.
Fourth, for the contents of the problems, grammar related problems were frequently presented following by vocabulary and communication skills.
Lastly, for behavioral assessment, reading was most frequently presented, while listening showed the lowest frequency. More speaking and listening problems must be presented in order to meet the objective of the 7th curriculum, which puts an emphasis on the faculty of speech.
The results obtained from analyzing the structure, contents, behavioral abilities of the problems presented to students in written examinations, show that the current level of assessment does not meet the objectives of the 7th curriculum that emphasize communication skills, speaking and listening.
These results show that the current examination isn't capable of manageable of fulfilling the goal of the current curriculum. Therefore, for the purpose of solving these problems the causes and possible solutions were presented.
First, the domain of evaluation mainly depended on the teachers discretion. Therefore, a governmental training should be planned for the teachers and provide them with various data and knowledge in examining the students properly.
Second, the evaluations were not properly made due to restriction of time and physical conditions. These problems should be resolved by dispatching specialists to support the examinations in schools.
Lastly, the lack of teachers effort turns out to be a cause in this result.
For this reason, effort such as teachers revealing their examination sheets and comparing with different schools to learn, reflect and improve evaluating is needed.
As observed in the results, the current evaluation of the Japanese language in high schools are not being properly made according to the purpose of the curriculum. Also, a system must be set along with further development by educational administrators and teachers to make up the weak points of the current methods.
- Author(s)
- 김아경
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 일본어평가 일본어 교과 일본어 평가문항지
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11007
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955438
- Alternative Author(s)
- Kim, Ah Kyoung
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 일어교육전공
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 이론적 배경 = 2
1. 평가에 대한 고찰 = 2
가. 평가의 개념 = 2
(1) 평가의 정의 = 2
(2) 평가의 기능 = 3
(3) 평가의 필수요건 = 4
나. 평가의 유형분류 = 6
(1) 평가기준에 따른 분류 = 6
(가) 준거지향평가(criterion-referenced evaluation) = 7
(나) 규준지향평가(norm-referenced evaluation) = 7
(2) 평가시기에 따른 분류 = 10
(가) 진단평가(diagnostic evaluation) = 10
(나) 형성평가(formative evaluation) = 10
(다) 총합평가(summative evaluation) = 11
2. 일본어 교과의 목표 및 평가 = 13
가. 7차 교육과정의 목표 및 평가 = 13
나. 대학수학능력시험 목표 및 평가 = 17
(1) 평가 목표 = 18
(2) 구체적 평가 지침 = 19
다. 선행연구 고찰 = 21
Ⅲ. 연구의 방법 = 23
1. 조사 대상 및 범위 = 23
2. 출제 경향분석을 위한 문항분류 기준 = 24
가. 문항형식에 따른 분류 = 24
나. 내용영역에 따른 분류 = 24
다. 행동영역에 따른 분류 = 28
Ⅳ. 연구결과의 분석 = 32
1. 문항형식에 따른 분석 = 32
가. 문항표현에 따른 분석결과 = 32
나. 문항유형에 따른 분석결과 = 34
다. 문항구성형태에 따른 분석결과 = 37
2. 내용영역에 따른 분석 = 38
가. 내용영역에 따른 분석결과 = 38
나. 내용영역 문항의 예 = 43
3. 행동영역에 따른 분석 = 46
가. 행동영역에 따른 분석결과 = 46
(1) 듣기영역 = 48
(2) 말하기영역 = 52
(3) 읽기영역 = 55
(4) 쓰기영역 = 57
나. 행동영역 문항의 예 = 60
Ⅴ. 결론 및 제언 = 64
참고문헌 = 70
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 일어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.