PUKYONG

고등학교 태권도 특기적성교육 참여자의 예절 및 사회성 발달에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Taekwondo skills and aptitude of high school education teach participants about the social development research
Abstract
Higher education is the student's aptitude Taekwondo manners and social skills development to figure out what the impact of Busan regional taekwondo skills and aptitudes to operate education programs among some of the taekwondo school and high school students participating in special talents that do not participate in higher education students The difference between the total 675 people, relationships, and influence the result of the following got the same conclusion.
First, Attendance conversation about etiquette and manners visits, personnel manners, etiquette achievements personnel, personnel residency Chung dobyeol manners, behavior participate in duration, participation and dialogue bin dobyeol significant difference was seen in a year manners.
Participation in social development and social stability academic, completion Dynamics, completion direction , autonomy, social, , stability and responsible participation in hourly, mixed up, Dynamics, participation by age and social responsibility, participation dobyeol sense of responsibility blank), a significant difference Percent.
Secondly, manners and social factors of development of the sub-sub-both factors appeared to be the significant correlation between the static.
Third, the factors responsible Affecting the conversation and visiting etiquette manners, etiquette personnel, behavior, is dominated personnel manners, behavior, safety of personnel manners, etiquette and landing sentiment is dialogue, dialogue and human resources of the autonomy law, the social and behavior Visit the conversations and manners, etiquette personnel, the behavior Dynamics, behavior This achievement is statistically significant influence on the static.
Author(s)
이덕만
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
Keyword
태권도 특기적성교육 참여자의 예절
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11008
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955440
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육전공
Advisor
지삼업
Table Of Contents
Abstract = ⅵ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구문제 = 3
3. 연구의 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
1. 태권도의 개념 및 특성 = 5
가. 태권도의 개념 = 5
나. 태권도의 특성과 가치 = 6
다. 태권도의 수련 목적 = 8
라. 태권도의 수련 효과 = 9
2. 특기적성교육의 개념 및 특성 = 11
가. 특기적성교육 활동의 개념 = 11
나. 체육 특기적성활동의 개념 및 목적 = 12
3. 예절 = 13
가. 예절의 개념 = 13
나. 예절의 목적과 기능 = 15
다. 예절의 정신 = 16
4. 사회성 발달 = 17
가. 사회성의 개념 = 17
나. 스포츠 참가자의 사회성 발달 = 18
5. 선행연구 = 20
Ⅲ. 연구방법 = 21
1. 조사대상 = 21
2. 조사절차 = 22
3. 조사도구 = 23
가. 조사도구의 타당도 = 24
나. 조사도구의 신뢰도 = 28
4. 자료 분석 = 29
Ⅳ. 연구 결과 = 30
1. 태권도 특기적성교육 참여자의 인구통계학적 특성별 예절 및 사회성 발달의 결과 = 30
2. 태권도 특기적성교육 참여자의 예절과 사회성 발달과의 상관관계 = 50
3. 태권도 특기적성교육 참여자의 예절이 사회성 발달에 미치는 영향 = 52
Ⅴ. 논의 = 58
1. 태권도 특기적성교육 참여자의 인구통계학적 특성에 따른 예절 및 사회성 발달의 차이 = 58
2. 태권도 특기적성교육 참여자의 예절과 사회성 발달과의 상관관계 = 61
3. 태권도 특기적성교육 참여자의 예절이 사회성 발달에 미치는 영향 = 62
Ⅵ. 결론 및 제언 = 64
참고문헌 = 66
부록 = 72
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.