구한말(舊韓末) 선교사들의 교육·의료활동
- Alternative Title
- The Educational and Medical Activities of the Missionaries in the End of the Period Guhanmal
- Abstract
- 구한말은 조선이 전통사회에서 탈피하여 근대화를 추진하는 시기로 교육사적인 측면에서는 구 교육에서 벗어나 신교육을 도입하던 과도기였다. 이와 같은 특수한 시대상황을 염두에 두면서 본 논문은 가톨릭과 개신교라는 외래종교의 선교사들이 전개한 사회활동이 민족의식 형성에 영향을 미친 부분에 주목하였다. 또한 백성들은 그리스도교 선교사들이 교육·의료·사회봉사활동을 통하여 위기에 직면한 나라를 구하는데 힘이 되어 줄 것이라는 강한 믿음을 가졌다. 여기서 구한말 조선이 정치·사회·종교적으로 어떠한 상태였는지 초점을 두고 고찰하고, 그리스도교를 조선백성들이 수용해가는 과정을 다음과 같이 규명해보고자 한다.
첫째, 본 논문은 개화기에 선교사가 입국하기 시작하는 1885년을 기점으로 하여 일제에 의하여 국권이 강탈당한 1910년까지를 개화기로 규정하였다. 그러나 가톨릭 선교사의 밀입국과 박해 부분은 가톨릭이 기독교보다 100년 전에 이 땅에 전파되었기 때문에 가톨릭이 전래되는 17세기 초 까지 거슬러 올라가 언급한다.
둘째, 구한말 그리스도교 선교사들이 조선에 입국하여 활동할 당시는 어떠했는지 그 자취를 더듬어 보고, 초기 선교사들의 성향이 어떠했는지를 다룬다.
셋째, 구한말은 전통체제가 근대체제로 전환하는 중요한 분기점이었는데, 이때 가톨릭과 개신교 선교사들의 대한(對韓)인식을 살펴본다. 동시에 구한말 조선백성들은 가톨릭과 개신교를 어떻게 바라보는지도 살펴본다.
선교사들은 조선사회에서 다음과 같은 교육사업들을 전개하였다.
첫째, 서양식 교육제도와 新學問를 처음 도입하는 개척자의 역할을 하였다.
둘째, 양반이나 서민의 자제를 차별 없이 교육시킴으로써 계급사상을 깨뜨리고, 교육의 기회균등 원칙을 세웠다.
셋째, 정규수업 외에 운동경기, 연설회, 토론회 등의 전인교육을 실시하고, 교육의 목적을 사회봉사에 두었다.
넷째, 한글의 중요성을 깨우쳐 주기위해 新聞, 雜紙 등을 국문으로 발행했다.
선교사들이 조선에서 전개한 의료사업은 다음과 같이 사회개혁에 공헌 하였다.
첫째, 위로는 고종으로부터 하층민까지 치료함으로써 계층간의 소외 의식을 제거 하는데 큰 작용을 하였다. 뿐만 아니라 의료활동을 통하여 선교사들의 人間愛를 조선백성에게 보여주었다.
둘째, 백성들은 육체적 고통에서 벗어난 것에 고마운 마음을 가지게 되었고, 이러 한 기회를 이용하여 선교사들은 복음을 전파할 수 있었다.
셋째, 음주, 흡연, 아편 등을 금한 것은 자신들이 청교도적인 신앙과 양심의 결단 에 근거한 것으로 조선백성의 개화에 도움이 되었다.
위와 같이 그리스도교는 남·여 평등과 여권신장, 계급타파, 봉건적 구습타파, 의료사업, 학교교육 등 조선사회 전반에 걸쳐 지대한 영향을 주었다.
가톨릭 선교사와 개신교 선교사들이 실시한 선교활동은 몇 가지 차이점이 있다.
첫째, 가톨릭 선교사들은 직접 선교활동을 전개했으나, 개신교 선교사들은 먼저 병원과 학교를 세워 간접 선교활동을 실시했다.
둘째, 가톨릭 선교사들은 말씀을 통해 신자들에게 교리를 깨우쳐 주었으나, 개신교 선교사들은 성서를 번역하여 복음을 전파했다.
셋째, 가톨릭 선교사들은 정치적 사건에 많이 관계한 반면, 개신교 선교사은 이에 관여하지 않았다.
넷째, 가톨릭 선교사들은 불법적으로 조선에 입국한 반면, 개신교 선교사들은 조선이 정식으로 개국한 후 조심스럽게 입국했다.
다섯째, 가톨릭 선교사들은 신도들 속에 섞여 살았으나, 개신교 선교사들은 자기 들이 안락하고 사치스럽게 사는 모습을 보임으로써 개신교를 믿으면 자기들처럼 잘 살수 있다는 것을 간접적으로 보여 주었다.
대체로 가톨릭은 직접선교를 한데 비하여, 개신교는 간접선교를 통하여 백성들의 마음을 사로잡았다. 또한 선교사들의 교육·의료·사회봉사활동은 넓은 의미의 선교활동 이라고 말할 수 있다.
조선 백성들이 그리스도교를 수용하게 되는 직접적인 동기는 일반 서민층과 지배층이 서로 다른 양상을 보이고 있다. 서민층은 현실생활에서 지배층으로부터 억압과 착취를 피하고, 天災地變이나 질병, 전쟁으로 인한 불안과 공포로부터 벗어나는 것이 그리스도교를 수용한 주요 목적이었고, 반면에 지배층 또는 開化派 인사는 서양세력의 도움을 받아 나라를 근대화 시키고, 富國强兵을 이루고자 하는 것이 그리스도교를 수용하게 된 직접적인 동기였다.
Guhanmal(舊韓末) was the period of the modernization that Chosun(朝鮮) had escaped from the traditional society and for the aspect of the educational history, it was a time of transition which escaped from the old education and introduced the new education. Considering this special historical situation, this thesis takes notice of the aspect of how the education of missionaries from Catholic and Protestant Churches, which foreign religions are, affected the formation of the national consciousness.
The point of this thesis is to identify the following : first, the background how the people accept the Christianity, second, the concrete nation education which the Christianity developed, third, the Christianity's contribution to the Korean society, to arouse the national consciousness for people and achieve the goal through the medical and educational activities.
The missionaries developed the following educational work in the Chosun society.
First, the missionaries introduced the western educational system and played the roll of the frontier who imports modern sciences. Second, by educating the children of the noble or common people without discrimination, they broke the class consciousness and established the equal educational opportunities.
Third, they conducted the education for the whole man as sports, speech meeting, forum etc. and the education aimed at the social service.
Fourth, they published the newspaper and journals in Korean to awake the importance of the Korean language.
The medical works which developed by the missionaries contributed to the social reform as following.
First, by curing the people from king Kojong(高宗) to the people of the lower classes, they helped eliminate the estrangement between classes. And through the medical activities, they showed the humanity of the missionaries to Korean people. Second, the people were thankful that they overcame their physical suffering, and the missionaries could preach the gospel with this chance.
Third, on the basis of their puritanic faith and conscience they forbade drinking, smoking and opium and it helped the civilization of the Korean people.
As above, the Christianity affected the whole Chosun society with the equality of the sexes and extension of the women's rights, the abolition of class distinctions, breaking the conventionalities, medical works and school education etc.
There were some differences in missionary works between Catholic and Protestant missionaries.
First, while the Catholic missionaries directly preach the gospel, did the Protestant missionaries indirectly by establishing hospital and school.
Second, while the Catholic missionaries conveyed their doctrines through the words, the Protestant missionaries translated the bible and preached the gospel.
Third, while the Catholic missionaries were more involved in the politics, the Protestant missionaries weren't.
Fourth, while the Catholic missionaries illegally entered in Chosun, the Protestant missionaries entered carefully after the official opening of the country. Fifth, while the Catholic missionaries lived with the believers, the Protestant missionaries demonstrated the welfare to the people, to show them their comfort and luxury life.
Generally speaking, while the Catholic churches directly preach the gospel, the Protestant churches appeal to the public sentiment with their indirect missionary works. The educational and medical activities of the missionaries would the missionary work in a broad sense.
- Author(s)
- 양식용
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 구한말 선교사 교육·의료활동
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11016
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955450
- Alternative Author(s)
- Yang, Sik Yong
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 역사교육전공
- Advisor
- 조세현
- Table Of Contents
- Abstract
Ⅰ. 서론 = 1
1.1. 연구의 목적 = 1
1.2. 연구방법 및 범위 = 2
Ⅱ. 구한말 시대적 배경 = 5
Ⅲ. 선교사들의 입국과 활동 = 14
1.1. 가톨릭 선교사들의 밀입국과 박해 = 14
1.2. 개신교 선교사들의 입국과 활동 = 28
1.3. 선교사들의 대한(對韓) 인식 = 43
1.3.1. 가톨릭 선교사의 대한(對韓) 인식 = 43
1.3.2. 개신교 선교사의 대한(對韓) 인식 = 48
Ⅳ. 선교정책에 따른 선교사들의 = 교육·의료활동57
1.1. 가톨릭 선교사들의 교육·의료활동 = 57
1.1.1. 교육활동 = 57
1.1.2. 의료활동 = 70
1.1.3. 기타 사회활동 = 73
1.3.1. 고아원 운영 = 73
1.3.2. 한글 보급교육 및 언론정책 = 76
1.2. 개신교 선교사들의 교육·의료활동 = 79
1.2.1. 교육활동 = 79
1.2.2. 의료활동 = 90
1.2.3. 기타 사회활동 = 95
1.2.3.1. 금주, 금연, 아편금지 = 95
1.2.3.2. 미신타파 = 98
Ⅴ. 가톨릭과 개신교의 교육·의료사업 및 사회활동 비교 = 100
Ⅵ. 결론 = 105
참고문헌 = 109
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 역사교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.