국어지식 영역의 평가 방법 분석과 개선 방안 연구
- Alternative Title
- A Study of Evaluation methods of student's linguistic knowledge of Korean and their alternative proposals
- Abstract
- 본 연구는 제7차 국어지식 교육과정의 평가에 관해 살펴본 것으로 현재 학교 현장에서 이루어지고 있는 국어지식 영역의 평가 현황에 대해 비판적으로 살펴보고, 보완할 부분을 제시하는 데 목적을 두고 있다.
훌륭한 수업교재와 다양한 수업 방법이 개발되고, 교수·학습에 그것이 사용된다 할지라도 평가가 어떻게 이뤄지느냐에 따라서 학습자의 학습 방법은 달라진다. 오늘날 학생들은 문법지식에 흥미가 없고, 낮은 성취도 능력을 보이는 것을 평가 방법과 관련하여 논의해 보았다. 그리고 이러한 과정을 통해 궁극적으로 학습자의 문법 능력을 신장시킬 수 있는 방법을 도출하려고 노력하였다.
제2장에서는 먼저 교육에서의 평가가 해야 할 일에 대해 알아보고 평가의 기준이 되는 평가유형을 알아보고, 제7차 교육과정에서 밝히고 있는 평가 내용과 방법을 제시하였다. 이 기준을 바탕으로 실제 평가 현황을 검토해 보았다.
현재 실시되고 있는 국어지식 영역 평가의 문제점은 다음과 같다. 먼저 시험 문항을 살펴보면 지나치게 교과서 제재 중심으로 이루어지고 있는 것이다. 교과서 이외의 텍스트는 제시되지 않기 때문에 결국 학습자들의 공부 방법은 단순 암기식이 될 수밖에 없다. 다음 현행 국어지식 평가는 인지적 영역의 평가에 치우쳐 있었다. 또한 제7차 국어교육과정에서 가장 중시하는 탐구 과정과 활용과 관련한 평가가 나타나지 않았다. 대부분이 지식을 묻는 유형이다. 또한 실제 언어생활은 담화 상황에서 이루어지는 데 단편적인 문장이나 낱말 중심의 문항이 제시되어 있다는 것 등이 문제점으로 지적되었다.
제4장에서는 앞에서 언급한 문제점을 바탕으로 개선방안을 제안하고 예시문항을 개발하여 제시하였다. 예비교사와 현장의 교사들에게 평가와 관련된 교육이 이루어져야 하고, 문제해결과정을 평가할 수 있도록 예문을 많이 제시해야 한다. 또한 교과서 제재 중심이 아니라 실제 생활과 관련된 문항이 개발되어야 한다. 또한 선다형 문제에서 그치는 것이 아니라 서술형 평가를 이용하여 직접 답을 작성해 보는 활동이 이뤄져야 한다. 단편적인 지식을 주입하고 암기하는 현재의 문법 교육을 개선할 수 있도록 수행평가가 국어지식 영역에 활발하게 이루어져야 한다. 이는 인지적 영역을 넘어서 정의적 평가가 이루어질 수 있다. 이를 통하여 ‘아는 지식’에서 머무르는 것이 아니라 ‘행할 수 있는 지식’을 학습할 수 있도록 해야 한다. 또한 평가는 학습의 결과를 확인하고 성적을 내고, 상급학교로의 진학 자료로만 보아서는 안 된다. 평가 결과를 통하여 학습자의 학습 방법을 개선시키고, 교사 역시 교수·학습방법과 수업 자료를 개선할 수 있도록 사용해야 한다.
This study is to examine the evaluation of Korean illustrated in the 7th Middle School Korean curriculum manual published by Korean Administration of Education. The purpose of this study is to critically examine the current Korean evaluation methods testing students' linguistic knowledge of the subject they have learned and to present the alternative proposals to improve the testing problems.
Currently, better teaching materials and various teaching techniques have been developed. Students, however, are not interested in Korean grammar. They also show low scholastic achievement. The reasons could be explained in view of evaluation methods. With different testing methods, students' grammar knowledge could be improved.
This essay is organized as follows.
In Chapter 1, there are objectives of Korean and evaluation methods, which are presented in the 7th Middle School curriculum manual published by Korean Administration of Education. There is also an explanation this essay is written for. In Chapter 2, there is an explanation about both what the roles of evaluation of Korean linguistic knowledge are and what the testing criteria for the knowledge are. In chapter 3, some problems are found through testing item analysis based on the testing criteria. In chapter 4, after more desirable alternatives for the testing problems are presented, practical and improved testing question items are constructed.
Some problematic findings are as follows. First, there are too many testing items asking for students' analysis of the items. As a result, students can't employ their new obtained knowledge to make new sentences. Second, testing items are only from the text materials. All the questions can be solved easily if they are able to learn the materials by heart. Third, the evaluation of Korean linguistic knowledge is skewered toward for testing of cognitive knowledge. Thus, there has been few testing items testing students' emotional knowledge. Finally, the testing format of the tests in Middle School is written test format.
To solve these problems, some alternative proposals have been suggested. Based on these proposals, better some example testing items for Korean tests have been given in this essay. Some recommendations to improve are presented as follows. First, testing items testing students' emotional knowledge in the regular Korean test should necessarily be given. The test should contain not only question items utilizing practical writings related to students' daily life, but also testing items requiring students' problem solving procedures. In the written test, writing test should be included as well. Futhermore, the performance test should be used appropriately. According to the proposals suggested in this paper, the testing items covering two chapters of Middle School 3rd grade textbook have been constructed.
- Author(s)
- 장희숙
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 국어지식 평가 문법교육 개선 수행평가
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11017
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955451
- Alternative Author(s)
- Jang, Hui sook
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Advisor
- 조미정
- Table Of Contents
- Ⅰ. 들어가며 = 1
1.1. 문제제기 = 1
1.1.1. 제7차 교육과정의 국어과 목표와 평가 = 1
1.1.2. 제7차 교육과정의 국어지식 영역 평가와 문제점 = 5
1.2. 연구의 필요성과 목적 및 범위 = 14
1.2.1. 연구의 필요성과 목적 = 14
1.2.2. 연구의 범위 = 20
Ⅱ. 국어지식 교육 평가의 이론 = 22
2.1. 교육에서 평가의 중요성과 이론 = 22
2.2. 국어지식 영역의 평가 기준 = 24
2.2.1. 문법항목의 평가 유형 = 26
2.2.2. 국어지식 영역의 교육과정 = 28
Ⅲ. 국어지식 영역 평가 현황 = 36
3.1. 국어과 평가 계획과 운영 = 36
3.2. 실제 문항 분석 = 39
3.2.1. 중학교 3-1 (2) 바르고 정확하게 쓰기 = 39
3.2.2. 중학교 3-2 (2) 문장의 구조 = 47
3.3. 문제점 = 55
3.3.1. 문법 평가 유형 = 55
3.3.2. 교육과정 반영 여부 = 55
Ⅳ. 국어지식 영역의 평가 문항의 방안 = 60
4.1. 국어지식 평가의 개선 방안 = 60
4.1.1. 정의적 영역 평가 = 60
4.1.2. 실생활과 관련된 예문 활용 = 62
4.1.3. 문제해결과정에 대한 평가 = 63
4.1.4. 평가와 관련된 교사 교육 = 65
4.1.5. 지필평가에 쓰기 평가 도입 = 66
4.1.6. 수행평가의 도입 = 69
4.2. 문항 제시 = 71
4.2.1. 중학교 3-1 (2) 바르고 정확하게 쓰기 = 72
4.2.2. 중학교 3-2 (2) 문장의 구조 = 94
Ⅴ. 맺기 = 107
〈참고문헌〉 = 110
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.