부산과 상해 대학생의 글로벌브랜드의 선호도와 구매 의도에 관한 비교연구
- Alternative Title
- Comparison on Global Brand Preference and Purchase Intension between University Students of Busan and Shanghai
- Abstract
- Ted Levitt's globalization of markets described a Brand Utopia in which tastes and needs would become increasingly homogenized, with successful companies focusing on what 'everyone' wants. Entering the 21st century, the global brand is at a crossroads. Anti-globalization movement raise questions about ‘how local should global brands get?’ In order to answer this question, the Research International Observer(RIO) qualitative study of consumer understanding and reactions to global brands conducted in late summer and early fall of 2002. In this study Korea and China are divided into different section of globalization ‘Roadmap’. Korea is in the ‘Global Sensitives’ section. In this section, these are collectivist societies that are open to the world. China is in the ‘Cultual Sensitives’ section. In this section these are collectivist markets consumers who take high pride in local culture. According to this study, we can draw a conclusion that there is a homogeneous and heterogeneous propensity to consume of global brand between Korean and Chinese consumers.
The purpose of this study is to compare the Korean(Busan) university students' global brand preference and purchase intension with Chinese(Shanghai) university students. Based on the literature review, we created structural correlation between brand of origin image, perceived quality, ethnocentrism, fashion-oriented lifestyle, global brand preference and purchase intension. The survey polled 500 university students in Busan, Korea and Shanghai, China. SPSS ver.15.0과 AMOS ver.7.0 statistical package were used to analysis the questionnaire data. In order to examine the structural correlation between variables and the difference on global brand preference and purchase intention between the demographic variables groups, we operated structural equation modeling and Anova analysis.
The results of the study were as follows: in the structural equation modeling results, Korean student's perceived quality, fashion-oriented lifestyle and brand of origin image had positive effect on global brand preference, but ethnocentrism had no effect on global brand preference. And Korean student's global brand preference had positive effect on purchase intension. Chinese student's perceived quality and fashion-oriented lifestyle had positive effect on global brand preference, but brand of origin image and ethnocentrism had no effect on global brand preference. And Chinese student's global brand preference also had positive effect on purchase intension. In the Anova results, Korean student's demographic variables showed no differences on global brand preference and purchase intention, while Chinese student's demographic variables(grade, monthly average pocket money and monthly average household total income) showed some differences on global brand preference and purchase intention.
This study has provided cross-cultural evident that the preference and purchase intention of global brand in Korea university students are found to be generally similar to Chinese university students. Specifically, this study found most of the Korea constructs used in this study have similar meanings in China. The findings suggest that, whether it is in Korea or in the China, perceived quality and fashion-oriented lifestyle is associated with global brand preference and purchase intention.
- Author(s)
- 첸난
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 글로벌 브랜드의 선호도 글로벌 브랜드의 구매 의도 브랜드 원산지 이미지 지각된 품질 자민족중심주의 성향 유행지향형 라이프스타일 Global Brand Preference Purchase Intention Brand of Origin Image Perceived Quality Ethnocentrism Fashion-Oriented Lifestyle
- Publisher
- 부경대학교 국제지역대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11055
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955490
- Alternative Author(s)
- Chen Nan
- Affiliation
- 부경대학교 국제지역학부
- Department
- 대학원 국제지역학과
- Table Of Contents
- 제Ⅰ장 서론 = 1
제1절 연구배경 및 목적 = 1
1. 연구배경 = 1
2. 연구목적 = 3
제2절 연구범위 및 구성 = 7
제Ⅱ장 이론적 배경 = 9
제1절 글로벌 브랜드의 선호도 = 9
1. 글로벌 브랜드의 개념 및 특징 = 9
2. 글로벌 브랜드의 선호요인 = 11
3. 글로벌 브랜드의 선호도의 영향요소 = 12
제2절 원산지 효과 = 14
1. 원산지의 개념 = 14
2. 원산지에 관한 선행연구 = 17
제3절 지각된 품질 = 18
1. 지각된 품질의 개념 = 18
2. 지각된 품질에 관한 선행연구 = 20
제4절 자민족중심주의 성향 = 21
1. 자민족중심주의 성향의 개념과 특징 = 21
2. 자민족중심주의 성향에 관한 선행연구 = 23
제5절 라이프스타일 = 25
1. 라이프스타일의 정의 = 25
2. 라이프스타일의 분석방법 = 26
3. 라이프스타일에 관한 선행연구 = 28
제6절 구매 의도 = 30
1. 구매 의도의 개념 = 30
2. 구매 의도에 관한 선행연구 = 31
제Ⅲ장 연구방법 = 34
제1절 연구모형 = 34
제2절 연구가설 = 37
1. 브랜드 원산지 이미지와 브랜드의 선호도의 관계 = 37
2. 지각된 품질과 브랜드의 선호도의 관계 = 38
3. 자민족중심주의 성향과 브랜드의 선호도의 관계 = 39
4. 유행지향형 라이프스타일과 브랜드의 선호도의 관계 = 40
5. 글로벌 브랜드의 선호도와 구매 의도의 관계 = 41
6. 인구통계학적 변수와 선호도, 구매 의도의 관계 = 42
제3절 변수의 조작적 정의 및 측정 항목 = 44
1. 브랜드 원산지 이미지 = 44
2. 지각된 품질 = 45
3. 자민족중심주의 성향 = 46
4. 라이프스타일 = 47
5. 글로벌 브랜드의 선호도 = 48
6. 글로벌 브랜드의 구매 의도 = 49
제4절 조사대상의 선정 = 51
1. 조사 대상국 및 지역의 선정 = 51
2. 조사대상의 선정 = 52
3. 글로벌 브랜드의 종류 선정 = 53
4. 글로벌 브랜드의 원산지 선정 = 54
제Ⅳ장 실증분석 = 57
제1절 설문조사 및 분석방법 = 57
1. 예비조사 = 57
2. 본 조사 및 조사대상의 특징 = 58
3. 분석방법 = 60
제2절 각 변수의 신뢰도와 타당도 분석 = 61
1. 라이프스타일 유형의 분류 = 61
2. 변수의 신뢰도 및 타당도 분석 = 65
제3절 각 변수 간의 상관관계 분석 = 71
제4절 가설의 검증 = 74
1. 분산분석에 의한 분석 = 74
2. 구조방정식에 의한 분석 = 76
제5절 검증결과의 논의 = 87
1. 검증결과 요약 = 87
2. 검증결과 논의 = 89
2.1. 분산분석의 검증결과 논의 = 89
2.2. 구조방정식의 검증결과 논의 = 92
제Ⅴ장 결론 = 97
제1절 연구결과 및 시사점 = 97
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 = 101
참고문헌 = 104
부록 1 예비조사 설문지 = 116
부록 2 본 조사 설문지 = 122
감사의 글 = 132
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- Doctor
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- 대학원 > 국제지역학과
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