상상력을 활용한 시의 인지적 이해와 정의 교육
- Alternative Title
- Education of Cognitive Understanding and Affection of Poetry Using Imagination
- Abstract
- 시교육의 목적은 학생들이 시를 즐기게 하는 데 있다. 그러나 시 작품을 낱낱이 분석하고 고정불변의 지식으로 암기하는 경향으로 인해 시는 교육 현장에서 학생들에게 외면당하고 있다. 또한 시는 시인이 현실을 인식하고 이를 미적, 정서적, 윤리적으로 표현하는 것이다. 이 과정에서는 주로 정의적 사고가 작용함에도 불구하고 이제까지의 시 교육은 정의적 영역의 교육의 중요성을 인식하면서도 간과하여 왔다.
이런 문제 해결의 하나로 학생들에게 시적 상황을 상상하게 하고, 여기에 자신의 경험을 투사하는 시 수업은 시를 즐길 수 있는 좋은 기회를 줄 수 있다. 또한 정의적 교육에도 많은 도움을 줄 수 있을 것이다.
본고에서는 이러한 학습을 위해서 새로운 교수?학습 모형을 제시하였다. 즉, 시 지도를 위해 동기화 과정, 상상을 통한 인지적 이해, 정의 영역 교육, 평가의 네 단계로 설계하였다.
동기화 과정에서는 학습할 시와 동일한 보편적 정서를 지닌 여러 편의 시를 제시하고 그 중 한 편의 시를 선택하게 한다. 다음 시를 읽고 느낀 점을 자유롭게 상상하게 하고 그 느낌을 상상일지에 간단하게 기록하게 하였다.
상상을 통한 인지적 이해 단계에서는 시적상황 상상하기, 시어로 상상하기, 문맥으로 상상하기, 화자의 위치에서 상상하기를 하였다. 이 과정은 시의 해석을 통해 정의 교육에 필요한 보편적 정서를 도출하는 단계이다. 따라서 필요하다면 네 가지 상상하기 모두를 사용해도 되지만 필요에 따라 한두 가지의 상상하기만을 사용해도 된다.
정의 영역 교육 단계에서는 인지적 이해를 통해 얻은 보편적 정서에 학습자의 경험을 투사한 다양한 글쓰기를 한다. 이러한 글쓰기는 시의 세계가 자신의 삶과 동떨어진 것이 아니라는 것을 알고, 시에 흥미를 느껴 시를 즐길 수 있는 기회를 줄 수 있을 것이다. 그리고 이 결과물을 학습자들끼리 상호 교환하게 하였다. 이러한 활동은 살아온 환경이 다르고 그래서 다양할 수밖에 없는 학습자 상호간의 이해의 폭을 넓혀 인간성과 정서적 연대감을 회복시키는 정의 영역 교육의 가능하게 하였다. 그리고 동일 주제나 소재의 시로 서로 토론하게 하고, 인터넷을 활용한 시 생활화하기를 통해 시를 평생토록 즐길 수 있는 능력과 흥미를 가지게 하였다.
시 수업이 시험의 연계성과 부족하면 현실적으로 시 수업이 위축될 위험성이 있음으로 평가 단계에서는 상상력을 활용한 시 수업이 원활하게 진행될 수 있는 평가 항목을 만들었다. 이러한 평가 항목은 중간?기말 고사의 문제의 근거가 되도록 하였다. 그리고 학습자의 상상을 통한 결과물을 수행평가에 반영하여 평가하였다.
그러나 본고는 여러 가지 여건상 본격적인 통계처리에 입각한 실험연구가 아니라 지도 방법이 추구할 수 있는 가능성과 한계를 살펴보기 위한 소규모의 시도였음으로 보다 엄밀하고 다양한 검정방법의 개발이 요구된다.
The aim of poetry education is to make students enjoy poetry. However, poetry have been turned away from students in the field of education because of the tendency of analyzing poetry in detail and learning them by rote. Poetry is what poets recognize reality and express it esthetically, emotionally and ethically. Although affective thinking usually works on this process and the importance of the education of affective domains has been recognized, the importance has been overlooked in poetry education by this time.
To solve this problem, poetry class which makes students imagine poetic situation by projecting their experiences on to poetry can give them a good opportunity to enjoy poetry. It can be a great help to the affective education as well.
On the basis of this, a new model of teaching-learning method for poetry class was suggested in this study. That is, four steps of motivating processes, cognitive understanding through imagination, the education of affective domain and assessment were designed.
Various poems with the same general emotion as the target poem were presented at the motivating stage. Then students were made to imagine their feeling after reading those poems freely and write their feeling on their journal briefly.
Students were made to imagine the poetic situation, imagine with the poetic words, imagine in the context of the poem, and imagine in the poet's position at the stage of cognitive understanding through imagination. This is the step to draw the general emotion which is necessary to the affective education through the explanation of the poem. If necessary, all of four imagining methods can be used, or one or two methods may be used as needed.
At the stage of the education of affective domains, students were made to write in a variety of forms that their experiences were reflected on the general emotion acquired through cognitive understanding. This kind of writing can let students know the fact that the world of poetry is not quite different from their own lives and give them some opportunities of having an interest in and enjoying poetry. And the students were made to share their writings each other. Though they were as different as various environments they had grown, this activity made it possible to enlarge the range of their mutual understanding and to educate the affective domains recovering the nature of human beings and a sense of emotional solidarity. And this activity helped students discuss the poems with the same theme or materials, obtain the ability to enjoy poetry, and have an interest in poetry for their whole lives through making poetry everyday affair using the Internet.
Actually poetry class can be in danger of shrinking when it is not connected with assessment. So assessment items were developed to proceed with poetry class using imagination satisfactorily at the last stage. Both the mid-term exam and final exam were based on these assessment items. Outcomes of the students through their imagination were assessed as a part of the evaluation of performance.
Under various circumstances, however, this study was not the research grounded on the statistical analysis, but a project of a small scale to look into the possibilities and the limits that teaching methods brought. Therefore, it is necessary to develop more accurate and more diverse examinations.
- Author(s)
- 손재건
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 상상력 인지적 이해 정의 교육 보편적 정서 시교육
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11071
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955506
- Alternative Author(s)
- Son, Jae Keon
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제 제기 및 연구 목적 = 1
2. 연구사 검토 및 연구 방법 = 6
Ⅱ. 이론적 배경 = 14
1. 문학적 상상력의 개념과 특징 = 14
2. 시의 인지적 영역과 정의적 영역 = 19
3. 상상력을 활용한 시의 인지적 이해와 정의 교육 = 25
4. 상상력을 활용한 시 교육의 교수·학습 모형 = 29
Ⅲ. 상상력을 활용한 시 교육 = 38
1. 동기화 = 38
2. 인지적 이해 = 40
가. 시적상황으로 상상하기 = 41
나. 시어로 상상하기 = 44
다. 문맥으로 상상하기 = 47
라. 화자의 위치에서 상상하기 = 52
3. 정의 교육 = 56
가. 경험을 투사하여 글쓰기 = 57
나. 시에 대한 태도 변화 = 60
4. 평가 = 63
Ⅳ. 상상력을 활용한 시 교육의 실제 = 65
1. 교수·학습의 실제 = 65
2. 교수·학습의 결과 = 81
Ⅴ. 결론 = 89
* 참고문헌 = 91
부록 = 94
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.