PUKYONG

영어 일기를 통한 읽기와 쓰기의 학습 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The effects of an English diary on Korean students' reading and writing abilities
Abstract
본 연구는 초등 영어 쓰기 교육에서 영어 일기 쓰기 활동의 효과를 검증하고 효과적인 쓰기 지도 방법을 제안하는 데 목적이 있다. 이러한 목적을 수행하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 영어 일기 쓰기 활동은 학습자의 영어 읽기와 쓰기 능력 발달에 어떠한 영향을 미치는가?
둘째, 영어 일기 쓰기 활동은 학습자의 정의적 태도에 어떠한 영향을 미치는가?
이 연구 문제를 해결하기 위해 초등학교 6학년 64명의 학생을 실험반과 비교반으로 설정하고 실험반에서는 총 19주에 걸쳐 매주 2회씩 영어 일기 쓰기 활동을 하였고 통제반에서는 특별한 처치 없이 통상적인 교육과정에 의한 쓰기 활동을 하였다. 효과 검증을 위하여는 사전과 사후 각각 1회씩의 평가와 설문 조사를 하였다. 평가와 설문을 통해 얻어진 자료는 SPSS 프로그램을 통해 분석하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 영어 일기 쓰기는 학습자의 영어 읽기와 쓰기 능력 향상에 긍정적인 효과를 가져왔다.
둘째, 영어 일기 쓰기는 학습자의 영어 학습에 대한 자신감을 향상시켰지만 학생들의 영어 학습에 대한 흥미에는 유의미한 영향을 미치지 못하였다.
이상의 결과를 통해 영어 일기 쓰기 활동이 영어 학습 능력을 향상시킬 뿐 아니라 영어 학습에 대한 자신감에도 긍정적 영향을 미치는 효과적인 방법이라는 결론을 얻을 수 있었다. 그러나 학습자의 흥미를 유발시키지는 못했으므로, 이에 따라 앞으로 학습자의 흥미를 고려한 효과적인 쓰기 지도 방법과 교재가 개발되어야 할 것이다. 그리고 초등학교에서의 영어 쓰기 지도를 좀 더 일찍 도입한 장기간의 쓰기 지도로 학생들의 쓰기 능력을 향상시킬 것을 제언한다.
The purpose of this study was to examine the effectiveness on elementary school learners' reading and writing abilities, through writing an English diary, and to suggest more effective teaching methods for English writing.
For this purpose, the following research questions were investigated:
(1) Is writing an English diary significantly effective for developing 6th graders' English reading and writing abilities?
(2) Is writing an English diary effective for encouraging the students' attitudes?
A total of 64 sixth graders were divided into two groups, an experimental group and a control group. The experimental group and the control group were entered for research during nineteen weeks. The students in the experimental group wrote two English diaries a week, for nineteen weeks. In contrast, the students in the control group were not encouraged to write English diaries.
To prove the effects of writing an English diary, students were required to take a pre-test and post-test before and after the experiment. The collected data was analyzed using the SPSS program.
The results of the study were as follows:
(1) Writing an English diary had a positive effect on developing English reading and writing skills.
(2) Writing an English diary had a positive effect on the students' confidence toward English.
(3) Writing an English diary didn't show a meaningful difference in the students' interest for the experimental group.
Thus, this research shows that encouraging elementary students to write English diaries regularly, is a very effective tool to improve their English ability.
Author(s)
임은정
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
Keyword
영어 일기 읽기 쓰기 흥미도 자신감
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11108
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955544
Alternative Author(s)
Lim, Eun jeong
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등영어교육전공
Table Of Contents
Ⅰ 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구 과제 = 2
3. 연구의 제한점 = 3
Ⅱ 이론적 배경 및 선행 연구 = 4
1. 문자언어 = 4
2. 영어 읽기 = 5
3. 영어 쓰기 = 8
4. 초등학생의 영어 일기 = 13
5. 선행 연구 = 16
Ⅲ 연구 방법 = 18
1. 연구 설계 = 18
2. 연구 대상 = 18
3. 측정 도구 = 19
4. 연구 기간 및 절차 = 20
Ⅳ 연구 결과 분석 및 논의 = 28
1. 사전 동질성 검증 = 28
2. 영어에 관한 기초 조사 분석 = 29
3. 영어 학습능력의 변화 분석 = 36
4. 자유작문 능력의 변화 분석 = 39
5. 정의적 태도의 변화 분석 = 41
Ⅴ 결론 및 제언 = 52
참고문헌 = 55
부록 = 59
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.