전문계 고등학교 디자인학과의 직업교육에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on Vocational Education in the Department of Design of Specialized High Schools
- Abstract
- 우리나라에서 배출되고 있는 디자인 전문 인력 수준이 산업체의 인력 수급에 적절히 대응하지 못하고 있는 현재 실정의 방안을 제시하고자 전문계 고등학교 디자인학과의 직업교육에 대해 연구하였다.
본 연구는 전문계 고등학교 디자인학과의 직업교육에서의 학교 환경, 직업가치관, 디자인 교육과정, 교수방법 요인이 학생들의 직업교육 만족도에 영향을 미치는지를 연구ㆍ분석하여 이를 바탕으로 개선 방안을 다음과 같이 제시하였다.
첫째, 학교 환경 요인의 대안으로 학교 선후배 간의 정보를 교류할 수 있는 프로그램 개발을 하여 전문계 고등학교 학생으로서의 자부심 향상과 진로선택에 도움을 주어야 할 것이다.
둘째, 직업가치관 요인의 대안으로 전문계 고등학교는 학생들의 진학 및 취업에 도움이 될 수 있는 정보실을 만들어 활발한 운영이 필요할 것이다.
셋째, 디자인 교육과정 요인의 대안으로 산업체에서 필요한 인원의 소수 정예반을 만들어 전문적이고 심화된 직업교육을 시행하고 실무에서 실력있는 전문디자이너를 외부 강사로 초빙하거나 이들을 임용시 가산점을 주는 등 전문교사를 채용하여 투입시켜야 할 것이다.
넷째, 디자인 교수방법 요인의 대안으로 학교, 학원, 산업체가 연계하여 기자재를 구입하고 공동으로 활용하고 유지하여 학생들이 자유롭게 사용할 수 있도록 해야 것이다.
Design specialists, which Korea turns out, do not properly respond to the human resources demand required by the industry; thus in an effort to offer appropriate solutions, this study examines the vocational education in the design departments of specialized high schools.
This paper examines how school environments, vocational value philosophies, design curricula, and teaching methods in the vocational education of design departments of specialized high schools influence students' satisfaction over vocational education. On the basis of these research findings, this study presents improvement measures as follows.
First, as an alterative to improving the school environment, schools should develop programs to help exchange information between juniors and seniors. In doing so, students in these specialized high schools will boost their pride and better plan for their career paths.
Second, as an alternative to establishing vocational philosophy, an information room needs to be established and actively operated to help students with their advanced education and employment.
Third, as an alternative to reforming the design curriculum, classes for superior human resources required by the industry should be established to provide professional and in-depth vocational education. Able and experienced designers should be invited or hired as instructors with incentives provided to them.
Fourth, as an alternative to a design teaching method, schools, academies and the industry, through alliances, should jointly purchase, use and keep relevant educational aids, enabling students to use them freely.
- Author(s)
- 김진영
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 전문계고등학교 디자인 직업교육 디자인교육
- Publisher
- 부경대 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/11138
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955574
- Alternative Author(s)
- Kim, Jin Young
- Affiliation
- 부경대 교육대학원
- Department
- 교육대학원 디자인교육전공
- Table Of Contents
- Abstract = ⅹ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제제기 및 연구목적 = 1
2. 연구의 내용 및 방법 = 2
3. 연구의 범위 = 3
II. 이론적 고찰 및 선행연구 = 4
1. 직업교육의 이해 = 4
1-1. 직업교육의 개념 = 4
1-2. 직업교육의 역사 = 5
1-3. 직업교육의 필요성 = 7
2. 디자인 직업교육의 필요성 = 9
3. 외국의 중등단계 디자인 직업교육 = 12
3-1. 영국 = 12
3-2. 이탈리아 = 13
3-3. 프랑스 = 15
Ⅲ. 전문계 고등학교 디자인학과의 직업교육 현황 = 17
1. 전문계 고등학교 디자인 교육 = 17
1-1. 디자인 교육의 특성 및 목표 = 17
1-2. 디자인과의 교과내용 = 18
1-3. 학교별 디자인과 설치현황 = 21
2. 전문계 고등학교 디자인학과의 직업교육 실태 = 24
2-1. 학교 환경 요인 = 24
2-2. 학생의 직업가치관 요인 = 27
2-3. 디자인 교육과정 요인 = 30
2-4. 디자인 교수방법 요인 = 32
IV. 연구방법 = 35
1. 연구 모형 = 35
2. 가설 설정 = 37
3. 연구 대상 표집 및 조사 방법 = 38
4. 조사 도구 = 38
5. 통계적 분석방법 = 40
Ⅴ. 분석결과 및 해석 = 41
1. 표본의 인구통계학적 특성 = 41
2. 실태조사 연구결과 = 42
2-1. 학교 환경 요인 = 42
2-2. 직업가치관 요인 = 46
2-3. 디자인 교육과정 요인 = 50
2-4. 디자인 교수방법 요인 = 53
3. 신뢰성 및 타당성 분석 = 57
4. 가설의 검증 = 58
4-1. 상관관계분석 = 58
4-2. 요인점수를 이용한 회귀분석 = 60
4-3. T-검정 = 61
4-4. 판별분석 = 62
Ⅵ. 전문계 고등학교 디자인학과의 직업교육 방안 = 63
1. 학교 환경 = 63
2. 직업가치관 = 64
3. 디자인 교육과정 = 65
4. 디자인 교수방법 = 67
Ⅶ. 전문계 고등학교 디자인학과의 직업교육 지도의 실제 = 69
1. 시각디자인 수업지도안 = 69
2. 애니메이션 수업지도안 = 77
Ⅷ. 결론 = 86
참고문헌 = 90
Uniform Resource Locators = 90
설문지 = 91
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 디자인교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.